تبلت

تلفن همراه

September 10, 2023
11:09 یکشنبه، 19ام شهریورماه 1402
کد خبر: 149511

سرنوشت سرفیس دوئو ۳ مایکروسافت چه خواهد شد؟

پس از عرضه دو مدل از سری دوئو و عدم موفقیت تجاری آن‌ها، آیا بالاخره وقت خداحافظی مایکروسافت با صفحه‌نمایش دوگانه این سری فرا رسیده است؟
 
اولین تلفن هوشمند با صفحه‌نمایش دوگانه‌ی مایکروسافت، سرفیس دوئو بود که سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد. این دستگاه منحصر‌به‌فرد برخلاف ساخته‌ی دیگر شرکت‌ها، متشکل از دو صفحه‌ی ۵.۶ اینچی اولد بود که توسط یک لولا به‌هم متصل شده بودند و درحالت باز، صفحه‌نمایشی ۸.۱ اینچی را در اختیار کاربر قرار می‌دادند. یکسال پس از آن، دوئو ۲ با بهبود‌هایی چون ارتباط 5G، پردازنده‌ی سریعتر و دوربین‌های بهبود یافته جایگزین آن شد.
 
حال که سرفیس دوئو ۲ درحال نزدیک شدن به دومین سالگرد تولدش است، علاقه‌مندان منتظر خبری از مایکروسافت درباره‌ی نسخه‌ی سوم این سری گوشی‌ها هستند؛ طبق گزارش‌های اخیر، ممکن است که ردموندی‌ها صفحه‌‌نمایش دوگانه‌‌ را کنار گذاشته و گوشی سرفیس بعدی را با طراحی تاشدنی متداول به بازار عرضه کنند. با زومیت همراه باشید تا تمامی شایعات درباره‌ی گوشی سرفیس بعدی را مرور کنیم.
 
آیا سرفیس دوئو ۳ وجود خواهد داشت؟
پاسخ به این سوال از آنچه فکر می‌کنید دشوارتر است. با اینکه سری سرفیس دوئو طرفداران خاص خودش را دارد؛ اما هنوز به موفقیت تجاری دست پیدا نکرده است. بنا بر گزارشی که ژانویه‌ی ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۱) از ویندوز سنترال منتشر شد، غول فناوری تا مرحله‌ی ساخت نمونه‌های اولیه از سرفیس دوئو ۳ رسید؛ ولی در‌نهایت تصمیم به لغو روند توسعه‌ی آن گرفت.
 
 
مایکروسافت سرفیس دوئو ۲
 
خوشبختانه این به معنی خروج مایکروسافت از دنیای اندروید نبود و در عوض، این شرکت درحال بازنگری در نحوه‌ی حضورش در بازار گوشی‌های مجهز به دو صفحه‌نمایش است. طبق شایعات، شرکت سازنده‌ی ویندوز علاوه بر آزمایش چندین تلفن اندرویدی با صفحه‌نمایش عادی، روی یک تلفن با صفحه‌ی تاشدنی نیز به عنوان جایگزین سری دوئو کار می‌کند.
 
بعید نیست که این گوشی تاشدنی جدید از سیستم نام‌گذاری تازه‌ای پیروی کند؛ اما بنا بر گزارش مذکور، هنوز در خود مایکروسافت از نام سرفیس دوئو ۳ برای اشاره به این دستگاه استفاده می‌شود.
 
سرفیس دوئو ۳ کی منتشر می‌شود؟
اولین دوئو دهم سپتامبر ۲۰۲۰ (بیست شهریور ۱۳۹۹) و دوئو ۲ بیست‌ودوم سپتامبر ۲۰۲۱ (۳۱ شهریور ۱۴۰۰) به بازار عرضه شدند؛ اگر قرار بر حفظ رویه‌ی یک دوئو در سال بود، سومین عضو این خانواده باید سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) معرفی می‌شد؛ همه می‌دانیم که این اتفاق نیفتاد.
 
از طرفی، طبق گزارش ویندوز سنترال، حدود یک سال از چرخه‌ی توسعه‌ی گوشی سرفیس بعدی می‌گذرد؛ اگر فرض را بر این بگیریم که مایکروسافت یک سال دیگر برای ادامه‌ی توسعه و تولید انبوه این گوشی زمان بخواهد، حداقل تا اواخر ۲۰۲۴ چشممان به جمال آن روشن نخواهد شد.
 
اگر این گزارش اشتباه باشد و دوئو ۳ با طراحی مشابه دو نسل قبلش در راه باشد چه؟‌ در این صورت باید همین سپتامبر (شهریور) منتظر عرضه‌ی آن باشیم؛ اما چون هنوز هیچ گزارش و شایعه‌ای درباره‌ی عرضه‌ی قریب‌الوقوع این گوشی در دست نیست، راهی جز قبول کردن خبر تأخیر عرضه‌ی این دستگاه نداریم.
 
مشخصات و ویژگی‌های گوشی سرفیس بعدی چه خواهد بود؟
فارغ از نوع طراحی که پیش می‌گیرد، گوشی سرفیس بعدی احتمالاً پا جای پای دو نسل قبلی دوئو گذاشته و از آخرین نسل پردازنده‌ی کوالکام، به طور خاص اسنپدراگون ۸ نسل ۳ که اواخر سال جاری میلادی عرضه می‌شود، استفاده خواهد کرد.
 
جز این اطلاعات دیگری در دست نیست. امکان دارد که مایکروسافت برای ساخته‌ی جدیدش از طراحی آنر مجیک وی یا ویوو ایکس فولد الهام بگیرد. همچنین ممکن است که این گوشی تجربه‌ی صفحه‌نمایش دوگانه‌‌ی سرفیس دوئو ۲ را به طور نرم‌افزاری شبیه‌سازی کرده و آن را در قالب یک صفحه‌ی تاشدنی در بیاورد.
 
قیمت سرفیس دوئو ۳ چقدر خواهد بود؟
قیمت گوشی سرفیس دوئو ۱۳۹۹ دلار و قیمت دوئو ۲، ۱۵۰۰ دلار بود؛ طبق این رویه، اگر سرفیس دوئو ۳ از طراحی پیشینیانش پیروی کند، انتظار برچسب قیمتی ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ دلاری را برای آن داریم؛ اما در صورت استفاده از طراحی تاشدنی، قیمت نهایی این دستگاه چندان قابل حدس نیست.
 
 
سرفیس دوئو ۲
 
در حال حاضر، قیمت مدل‌ پایه‌ی هر دو رقیب احتمالی گوشی تاشدنی بعدی غول نرم‌افزاری، یعنی گلکسی زد فولد ۵ و پیکسل فولد و احتمالاً مدل‌های بعدی آن‌ها، ۱۸۰۰ دلار آمریکا است؛ اگر مایکروسافت سودای موفقیت در بازار این گوشی‌ها را دارد، باید قیمتی مشابه و حتی کمتر از رقبا برای ساخته‌ی خود در نظر بگیرد.
 
نتیجه‌گیری:‌ جایگزین‌های سری سرفیس دوئو کدامند؟
با این که به‌نظر می‌رسد مایکروسافت از توسعه‌ی سرفیس دوئو ۳ با صفحه‌نمایش دوگانه دست کشیده؛ این شرکت هنوز از بازی بیرون نرفته و در حال برنامه‌ریزی برای ورود به دنیای گوشی‌های تاشدنی است. تا زمان عرضه‌ی گوشی بعدی مایکروسافت در سال ۲۰۲۴ و یا بعدتر، علاقه‌مندان به طراحی دوگانه سری دوئو، می‌توانند به سرفیس دوئو ۲ که هم‌اکنون با قیمت‌های پایین‌تر به صورت دست‌دوم در دسترس است، روی بیاورند.
 
 
سرفیس دوئو ۲ در کنار گلکسی زد فولد ۳
 
اگر اهمیتی به داشتن صفحه‌نمایش دوگانه نداده و فقط به دنبال یک گوشی تاشدنی عادی با قابلیت تبدیل شدن به تبلت هستید، انتخاب‌هایی چون گلکسی زد فولد ۴، زد فولد ۵ و حتی اگر با قیمت فعلی صد و اندی میلیونی آن در بازار ایران مشکلی ندارید، پیکسل فولد، در برابر شما است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.