تحلیل بازار

تلفن همراه

October 16, 2023
11:34 دوشنبه، 24ام مهرماه 1402
کد خبر: 150575

رشد ۳۴ میلیارد دلاری؛ هواوی یک‌تنه بازار سهام چین را به آتش کشید

رونمایی گوشی میت ۶۰ پرو باعث شده است تا ارزش سهام شرکای تجاری هواوی در زمانی کوتاه رشد انفجاری تجربه کند.
 
 
هواوی به نماد پیشرفت مستقل چین در صنعت فناوری تبدیل شده است. این شرکت خصوصی است و در بازار سهام حضور ندارد؛ اما مستقیماً روی ارزش سهام شماری از شرکت‌های بزرگ چین تأثیر گذاشته است تا بازار معاملات سهام رنگ‌و‌بوی تازه‌ای به خود بگیرد.
 
همه‌چیز با رونمایی میت ۶۰ پرو شروع شد. این گوشی هوشمند جدید از پردازنده‌ هفت‌‌نانومتری چینی استفاده می‌کند و به شبکه‌ی 5G می‌تواند متصل شود. درحالی‌که بازار موبایل با رکود نسبی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، میت ۶۰ پرو توجه بسیاری از کاربران چینی را جلب کرد.
 
فروش چشمگیر ت ۶۰ پرو باعث رونق بازار سهام چین و افزایش ارزش شرکای هواوی شد.
 
براساس گزارش بلومبرگ، فروش درخورتوجه میت ۶۰ پرو باعث رونق سهام شرکت‌های خرده‌فروشی شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارزش سهام ۳۲ تأمین‌کننده‌ی هواوی از زمان عرضه‌ی میت ۶۰ پرو مجموعا ۳۴ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است؛ آن‌هم در شرایطی که اکثر شرکت‌ها با افت ارزش سهام مواجه شده‌اند.
 
هواوی با حمایت دولت چین توانسته است قیمت گوشی میت ۶۰ پرو را در سطح منطقی نگه دارد. قیمت گوشی هواوی میت ۶۰ پرو از قیمت گوشی آیفون و محصولات دیگر کمتر است و این موضوع توجه کاربران چینی را جلب کرده.
 
چنگ هائو، از مدیران شرکت Zhejiang Feiluo Asset Management، می‌گوید: «هواوی یکی از معدود نقاط روشن در بازار چین محسوب می‌شود و هم‌زمان باعث شده است تا اعتماد مردم به چشم‌انداز کشور بیشتر شود.»
 
هواوی سال‌ها است که به محور تنش‌های تجاری ایالات متحده و چین تبدیل شده است. تحریم‌های سخت آمریکا باعث شدند دسترسی هواوی به فناوری‌ها و پردازنده‌های جدید محدود شود و فروش محصولات این شرکت در زمانی کوتاه به‌شدت افت کند.
 
کسب‌و‌کار موبایل هواوی بزرگ‌ترین ضربه را از تحریم‌های آمریکا خورد؛ آن‌هم در شرایطی که دلیل اصلی تحریم‌ها کسب‌و‌کار تجهیزات مخابراتی این شرکت بود.
 
هم‌زمان‌ با تحریم‌های آمریکا، دولت چین حمایت قاطع خود از هواوی را اعلام کرد. چند سال پس از تحریم‌های آمریکا، اکنون تحلیلگران از هواوی به‌عنوان نماد پیشرفت‌های چین یاد می‌کنند. نام هواوی با کلماتی نوشته شده است که برگردان فارسی آن‌ها «دستاورد چینی» می‌شود. میت ۶۰ پرو با بهره‌مندی از تعداد زیادی قطعه‌ی اختصاصی، یکی از دستاوردهای بزرگ‌ چین است.
 
رونمایی میت ۶۰ پرو باعث خرسندی تعداد زیادی از کاربران چینی شد. افزون‌براین، هم‌زمان ملی‌گراییِ چینی در شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کرد و شماری از کاربران از بقیه خواستند که خرید آیفون را تحریم کنند.
 
این روزها هم‌زمان‌ با تقاضای زیاد برای میت ۶۰ پرو، محبوبیت خودروهایی نیز در مرکز توجه قرار گرفته است که هواوی به‌طور غیرمستقیم در تولید آن‌ها ایفای نقش می‌:ند.
 
 
 
طبق آمار بلومبرگ، ارزش سهام شرکت SMIC، بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین، از زمان عرضه‌ی میت ۶۰ پرو ۱۲ درصد رشد کرده است. ارزش سهام Seres Group، شریک هواوی در بازار خودروهای برقی، نیز بیش‌ از دو برابر و ارزش سهام Isoftstone Information Technology Group تقریباً ۶۰ درصد رشد کرده است.
 
درحالی‌که شرکای تجاری هواوی روزهای درخشانی را سپری می‌کنند، ارزش سهام اکثر شرکت‌های چینی شرایط جالبی ندارد. ارزش شاخص CSI 300 در سرزمین اصلی چین بیش‌ از ۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افت کرده است. اگر شرایط به همین ترتیب پیش برود، ارزش این شاخص مهم برای سومین سال متوالی روند نزولی‌اش را حفظ می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.