مخابرات فضایی

November 6, 2023
7:23 دوشنبه، 15ام آبانماه 1402
کد خبر: 151316

Telus ارتباط دو طرفه ماهواره‌ای روی تلفن هوشمند را آزمایش می‌کند

 
iStock-1358839342-e1676295623222-770x285.jpg
 
 
ICTna.ir – اپراتور کانادایی Telus این هفته ادعا کرد که اولین اپراتور کانادایی است که با موفقیت ارتباط دو طرفه بین گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های IoT روی زمین و Echostar T1، یک ماهواره مدار زمین ثابت (GEO) را انجام می‌دهد.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، Telus با TerreStar، که یک شبکه ماهواره‌ای تحت نام تجاری Strigo را اداره می‌کند، و Skylo، که یک پلتفرم ارتباطی ایجاد کرده است که رومینگ یکپارچه بین دستگاه‌های معمولی و شبکه‌های غیرزمینی (NTN) ارائه می‌کند، شریک شده است.
 
Telus موارد معمول استفاده از ماهواره را که انتظارش را داشتیم، از جمله پیام‌های اضطراری و پشتیبانی، را حذف کرد ولی روی  ردیابی ناوگان و اتصال برای کوهنوردان ماجراجو، کارگران مناطق دور افتاده و حسگرهای IoT ایزوله و موارد مشابه تمرکز کرده است.
 
دارن انتویستل، مدیر عامل Telus در بیانیه ای گفت: این آزمایش پیشگامانه قدرت فناوری ماهواره را نشان می دهد و ماموریت Telus را برای برقراری ارتباط حیاتی به هر منطقه از کانادا ارتقا می دهد. این همکاری با TerreStar و Skylo پایه و اساس جهانی را ایجاد می کند که در آن همه به اتصالات بالقوه نجات دهنده دسترسی دارند و کسب و کارها و موسسات می توانند پایدارتر و کارآمدتر در مناطق دورافتاده فعالیت کنند. از طریق این فناوری نوآورانه، ما مشتاقانه منتظر هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که کانادایی‌های بیشتری قادر به برقراری ارتباط با مهم‌ترین چیزها هستند.
 
چیزی که در این اعلامیه را به طرز محسوسی با بسیاری از اعلامیه های D2D که در سال جاری منتشر شده است متفاوت می کند، استفاده از ماهواره GEO است.
 
گوشی های هوشمند مرسوم به سادگی قادر به برقراری ارتباط مستقیم با اکثر ماهواره های GEO نیستند، زیرا آنها در 35000 کیلومتری سطح زمین قرار دارند.
 
اما اکثر ماهواره های GEO EchoStar T1 نیستند، منظومه ای که در 2019 ارسال شد TerreStar-1 نام داشت و در آن زمان بزرگترین و پیشرفته ترین ماهواره GEO comms جهان بود، با آنتن هایی قدرتمند و حساس به اندازه کافی برای اتصال مستقیم به گوشی های معمولی!
 
TerreStar در سال 2010 اعلام ورشکستگی کرد و در نهایت توسط شرکتی مستقر در ایالات متحده خریداری شد و در سال 2020، به عنوان یک ارائه دهنده خدمات اینترنت ماهواره ای با نام تجاری Strigo دوباره راه اندازی شد. TerreStar همچنین دارای طیف سراسری 2 گیگاهرتز است که به آن امکان می دهد پوشش سلولی عمده فروشی را در سراسر کانادا نیز ارائه دهد.
 
این ترکیبی قدرتمند از قابلیت‌های اتصال است و همراه با Skylo، ممکن است به Telus سرآغازی را برای یکی از بزرگترین رقابت های خود را ایجاد کند.
 
راجرز در آوریل با SpaceX همکاری کرد تا اتصال D2D را به صورت فلکی مدار پایین زمین (LEO) Starlink ارائه دهد. در حالی که سرویس پهن باند Starlink به طور گسترده در دسترس است و شبکه از طریق یک پایانه اختصاصی قابل دسترسی است. اتصال D2D توسط ماهواره های جدید Starlink ارائه می شود که تا اواخر سال 2024 آنلاین نمی شوند.
 
از آنجایی که EchoStar T1 در حال حاضر در مدار راه اندازی شده و در حال کار است، یک پنجره بالقوه ارزشمند از فرصت برای Telus را ایجاد خواهد کرد. 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.