بازی

فناوری اطلاعات

November 28, 2023
15:57 سه شنبه، 7ام آذرماه 1402
کد خبر: 152931

بایت‌دنس از بازار گیمینگ عقب‌نشینی می‌کند

منبع: دیجیاتو

به‌نظر می‌رسد که شرکت بایت‌دنس در پی فروش یکی از استودیوهای مشهور بازی‌سازی‌اش است و می‌خواهد افراد زیادی را از این بخش اخراج کند.

بایت‌دنس درنظر دارد که با فروش یکی از استودیوهای بازی‌سازی خود، صدها نفر از نیروهایش را تعدیل کند. این شرکت ظاهراً می‌خواهد یکی از زیرمجموعه‌های استودیو بازی‌سازی Nuverse خود را بفروشد. این کار یکی از بزرگ‌ترین عقب‌نشینی‌های بایت‌دنس از صنعت ویدیوگیم محسوب می‌شود که تنسنت، رقیب چینی آن‌ها، حضور پررنگی در آن دارد. بایت‌دنس که به‌خاطر پلتفرم‌های ویدیوی کوتاه تیک‌تاک و Douyin شناخته می‌شود، قصد داشت پس از دوران همه‌گیری کرونا سهم بازار تنسنت را از آن خود کند؛ اما ظاهراً جاه‌طلبی‌های این شرکت رو به افول است.

براساس گزارش بلومبرگ، بایت‌دنس درحال بررسی فروش شرکت فناوری مونتون شانگهای است؛ بایت‌دنس این استودیو را در سال 2021 به قیمت 4 میلیارد دلار خرید؛ مونتون درواقع زیرمجموعه شرکت Nuverse است. سخنگوی بایت‌دنس دراین‌باره گفت: «ما مرتباً کسب‌وکارهای خود را بررسی می‌کنیم و سازوکارهایی را برای تمرکز بر حوزه‌های رشد استراتژیک بلندمدت درنظر داریم. پس از بررسی اخیر، ما تصمیم دشواری درزمینه کسب‌وکار بازی‌سازی خود گرفته‌ایم.»

عقب‌نشینی بایت‌دنس از دنیای ویدیوگیم
بایت‌دنس که بیش از یک دهه پیش توسط Zhang Yiming و Liang Rubo تأسیس شد، به‌لطف ویروسی‌بودن محتواهای تیک‌تاک و Douyin، به شرکتی با ارزش بیش از 200 میلیارد دلار تبدیل شد. در سال‌های اخیر این شرکت چند استودیو و حقوق توزیع انحصاری عناوین ویدیوگیم را خرید، به این امید که بتواند وارد تجارت بازی‌ها شود.

این شرکت درحالی عقب‌نشینی می‌کند که بخش بازی‌های موبایلی در چین – که بزرگ‌ترین سهم را در جهان دارد – در پی یک رکود جهانی، می‌خواهد به اوج دوران کرونا دست یابد. بااین‌حال، تنسنت که به‌نوعی غول صنعت ویدیوگیم در چین است، توانسته رشد خود را حفظ کند؛ تنسنت به‌دلیل نگاه پیشرو در این صنعت و همچنین سرمایه‌گذاری منعطف در بخش‌های ارزان‌تر مانند سرگرمی‌های آنلاین، رشد خود را حفظ کرده است.

اما بازی‌سازی یک تجارت بی‌ثبات است. از سال 2022، بایت‌دنس پس از تمرکز بر حوزه‌ اصلی خود، یعنی ویدیوهای کوتاه و تجارت الکترونیک، شروع به تعطیل‌کردن استودیوهای داخلی کرد. در ماه جاری میلادی نیز تقریباً یک‌چهارم کارکنان خود در بخش واقعیت مجازی Pico را کاهش داد.

یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های بایت‌دنس در حوزه ویدیوگیم، بازی موبایل Crystal of Atlan است. این بازی در سبک اکشن نقش‌آفرینی در تابستان 2023 طرفداران زیادی پیدا کرد. بایت‌دنس در سطح جهانی با بازی کارتی محبوب مارول اسنپ شناخته می‌شود. این بازی توسط استودیوی آمریکایی Second Dinner توسعه یافته است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.