فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

December 2, 2023
12:28 شنبه، 11ام آذرماه 1402
کد خبر: 153238

راه‌اندازی استور GPT تا اوایل سال 2024 به تاخیر افتاد

منبع: دیجیاتو

OpenAI اعلام کرد که استور برنامه هوش مصنوعی این شرکت با نام GPT Store، در سال جاری راه‌اندازی نخواهد شد و در تاریخ نامشخصی از اوایل سال 2024 در دسترس قرار می‌گیرد. دلیل این تأخیر تغییرات اخیر OpenAI است که در جریان آن، «سم آلتمن»، مدیرعامل شرکت، ابتدا اخراج شد و سپس با تغییر هیئت‌مدیره، دوباره سمت خود را به‌دست آورد.

نشریه Axios براساس یادداشت ارسال‌شده برای کاربران و توسعه‌دهندگان، خبر تأخیر در عرضه GPT Store را اعلام کرده است. در بخشی از این یادداشت نوشته شده: «اکنون درحال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی استور GPT در اوایل سال آینده هستیم. درحالی‌که انتظار داشتیم این استور در ماه جاری در دسترس قرار بگیرد، اما چند عامل غیرمنتظره ما را مشغول کرده است.»

OpenAI ماه گذشته میلادی در جریان کنفرانس روز توسعه‌‌دهندگان (Dev Day) خود از راه‌اندازی استور GPT خبر داد. با وجود این استور، مشتریان OpenAI می‌توانند نسخه‌های GPT خود را که روی مجموعه‌ای از داده‌های سفارشی برای کارهای تخصصی آموزش داده شده‌اند، طراحی و عرضه کنند.

سازنده ChatGPT در زمان معرفی این استور گفته بود که روی کنترل‌های حریم خصوصی و ایمنی آن تأکید خواهد داشت. به عنوان مثال، چت‌های داخلی GPTها با محتواسازان به اشتراک گذاشته نمی‌شود و اگر یک GPT از APIهای شخص ثالث استفاده کند، کاربر می‌تواند به‌اشتراک‌گذاری داده‌های خود با آن API را انتخاب کند.

OpenAI در چند وقت گذشته وضعیت پرفرازونشیبی را پشت‌سر گذاشته است. ابتدا سم آلتمن به‌طور غیرمنتظره از سمت مدیرعاملی شرکت برکنار شد و چند روز بعد، پس از تهدید صدها کارمند OpenAI به استعفا، دوباره مدیرعامل OpenAI شد. پس از آن نیز از تغییرات گسترده در هیئت‌مدیره شرکت و حضور مایکروسافت به‌عنوان ناظر در آن خبر داده شد.

هرچند مستقیماً به دلایل تأخیر در عرضه استور GPT اشاره نشده است، اما این یادداشت نشان می‌دهد که وضعیت آشفته اخیر OpenAI ممکن است در آن نقش داشته باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.