فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

December 3, 2023
18:25 یکشنبه، 12ام آذرماه 1402
کد خبر: 153373

گوگل رونمایی از هوش مصنوعی بزرگ Gemini را تا سال آینده به تاخیر انداخت

منبع: زومیت

هوش مصنوعی Gemini در برابر ChatGPT

ظاهرا رویداد رونمایی از مدل هوش مصنوعی جدید گوگل به سال آینده موکول شده است.

گوگل نرم‌افزار هوش مصنوعی Gemini را به‌عنوان مدل بنیادین نسل بعدی خود در کنفرانس I/O 2023 معرفی کرد. گوگل در ابتدا قرار بود جمنای را هفته‌ی آینده رونمایی کند؛ اما به گزارش خبرگزاری اینفورمیشن، تاریخ رونمایی آن به ژانویه (دی و بهمن) موکول شده است.

سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، پس از این که متوجه شد این هوش مصنوعی نمی‌تواند به‌طور دقیق برخی از سؤالات غیرانگلیسی را پشتیبانی کند، تصمیم گرفت راه‌اندازی آن را به تعویق بیندازد. او اعتقاد دارد که پشتیبانی از زبان جهانی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا هدف نهایی گوگل رسیدن به فناوری شرکت OpenAI، یعنی مدل هوش مصنوعی GPT-4 و فراتر از آن است. گزارش اخیر نشان می‌دهد که گوگل از برخی جهات موفق شده تا به این استاندارد برسد.

پیچای در ماه نوامبر (آبان و آذر) گفت که گوگل تمرکز خود را بر انتشار هرچه سریع‌تر Gemini 1.0 برای اطمینان از رقابتی و پیشرفته‌ بودن آن گذاشته؛ اما درحال‌حاضر این شرکت اعلام کرده است که توسعه‌ی نسخه‌ی نهایی تکمیل نشده است.

در کنفرانس I/O، گوگل گفت مدل هوش مصنوعی جمنای قابلیت‌های چندگانه‌ی قابل‌ توجهی دارد که در مدل‌های قبلی دیده نشده است. این مدل علاوه بر درک متن و تصاویر، در ادغام ابزار و یکپارچه‌سازی API بسیار کارآمد خواهد بود.

گوگل تلاش می‌کند تا جمنای را در نسخه‌های مختلف به پیشنهادی جذاب برای توسعه‌دهندگان تبدیل کند (همان‌گونه که مدل زبانی PaLM 2 گوگل در چهار اندازه از جمله کوچک‌ترین نسخه‌ به نام Gecko برای گوشی‌ منتشر شد).

گوگل می‌گوید که جمنای ساخته شده تا نوآوری‌های آینده از جمله حافظه و زمان‌بندی را برای هوش مصنوعی فعال کند. سؤال بزرگ این است که Gemini چقدر سریع می‌تواند با سرویس‌های این شرکت از جمله سرویس جست‌وجوگر، گوگل‌ بارد و ورک‌اسپیس ادغام شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.