فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

December 4, 2023
10:24 دوشنبه، 13ام آذرماه 1402
کد خبر: 153386

هوش مصنوعی دسترسی همگانی به دکتر و وکیل را تا ۱۰ سال دیگر ممکن می‌کند

منبع: زومیت

مرد و زن دکتر با لباس سفید و سیستم هوش مصنوعی

یکی از تحلیلگران پیش‌بینی کرده است که خدمات تخصصی هوش مصنوعی تا ۱۰ سال دیگر برای همه‌ی مردم به‌‌رایگان دردسترس خواهد بود.

وینود کسلا، سرمایه‌گذار OpenAI (شرکت سازنده‌ی ChatGPT)، معتقد است که در ۲۵ سال آینده، به‌لطف هوش مصنوعی به خدمات تخصصی رایگان و ربات‌های انسان‌نما دسترسی خواهیم داشت.

کسلا اخیراً در قسمت تازه‌ای از پادکست اریک نیوکامر، پیش‌بینی‌هایی درباره‌ی عملکرد هوش مصنوعی در آینده‌ی نزدیک کرده است. این میلیاردر ۶۸ ساله می‌گوید: «با‌توجه‌به قابلیت‌های چشمگیر هوش مصنوعی، فکر می‌کنم تا ۱۰ سال دیگر به پزشکان و معلمان و وکیلان به‌رایگان دسترسی همگانی خواهیم داشت.»

به‌گفته‌ی این سرمایه‌گذار بزرگ، تا سال ۲۰۴۸ شاهد جمعیت کاملی از ربات‌‌های انسان‌نما خواهیم بود. او در پاسخ به پرسشی درباره‌ی GPT-5، نسخه‌ی بعدی مدل زبانی بزرگ GPT-4، پیش‌بینی می‌کند که قابلیت‌های هوش مصنوعی این مدل بسیار رشد خواهد کرد.

کسلا می‌گوید: «پیش‌بینی می‌کنم که در کمتر از ۱۰ سال، بیش از یک‌میلیون ربات انسان‌نما و در ۲۵ سال آینده، یک‌میلیارد ربات دوپا داشته باشیم. هوش مصنوعی صنعت عظیمی حتی بزرگ‌تر از صنعت خودروسازی امروزی ایجاد خواهد کرد.»

این پیش‌بینی‌ها بدان‌معنا نیست که باید از هوش مصنوعی بترسیم. کسلا معتقد است که به‌جای فکر‌کردن به سناریوهای آخرالزمانی درباره‌‌ی هوش مصنوعی و نابودی بشر، مردم باید به این فکر کنند که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند بر جهان تأثیر مثبت بگذارد.

کسلا اشاره می‌کند که بسیاری از مردم به جنبه‌ی دیستوپیایی آن ۱ درصد احتمال اتفاق بد نگاه می‌کنند و مزایای هوش مصنوعی برای بشر را نادیده می‌گیرند.

سخن‌گوی Khosla Ventures می‌گوید: «مسیر بازآفرینی زیرساخت‌های اجتماعی ما و ارائه‌ی سبک زندگی غنی از منابع برای تمام افراد کره‌‌ی زمین، به نیروی کار و متخصص بستگی دارد که معتقدیم ازطریق هوش مصنوعی امکان‌پذیر است.»

در سال ۲۰۱۶، کسلا با انتشار مقاله‌ای نوشت که اتوماسیون هوش مصنوعی می‌تواند تا ۸۰ درصد کادر پزشکی را جایگزین کند. او در سال جاری با بیان این‌که هوش مصنوعی تا ۲۵ سال آینده می‌تواند ۸۰ درصد کارها را انجام دهد، این نکته را گسترش داد.

این سرمایه‌گذار گفت: «این تحول بزرگ فرصتی برای رهایی بشر از نیاز به کار است؛ زیرا مردم زمانی‌که بخواهند و بر اساس آنچه بخواهند، کار خواهند کرد.»

در سال ۲۰۱۹، شرکت Khosla Ventures مبلغ ۵۹ میلیون دلار روی OpenAI و استارتاپ‌های دیگری مانند Replit برای توسعه‌ی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرد. با‌این‌حال، کسلا در ماه اکتبر (مهر) اعلام کرد که درحال‌حاضر نمی‌خواهد زیاد روی هوش‌ مصنوعی سرمایه‌گذاری کند. او معتقد است که استارتاپ‌های هوش مصنوعی، بیش‌از‌حد ارزش‌گذاری شده‌اند و تعداد کمی از آن‌ها دوام خواهند یافت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.