فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

December 4, 2023
11:16 دوشنبه، 13ام آذرماه 1402
کد خبر: 153388

سیاهکلی: حرکت کشور در هوش مصنوعی باید کاملا جهشی باشد

منبع: خبرگزاری خانه ملت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در هوش مصنوعی باید حرکتمان کاملاً جهشی باشد و نباید خطی حرکت کنیم، عنوان کرد: در این حوزه کاملاً باید نمایی حرکت کنیم؛ یعنی دو یا سه سال بعد به اندازه بیست تا سی سال جابه‌جا شده باشیم. اگر این کار را نکنیم جزو کشورهای عقب‌مانده می‌مانیم و هزینه‌ها بالا و کیفیت کارمان پایین می‌آید.

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تشکیل شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور هماهنگی بین مراکز مختلفی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، را یک توجه جدی به موضوع AI یا همان هوش مصنوعی خواند و گفت: الان بیش از چند سال است که دنیا -کشورهای پیشرفته بیشتر و دیگر کشورها کمتر- وارد بهره‌گیری از هوش مصنوعی شده است. در کشور ما هم در حال حاضر از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم اما از آنجا که روز به روز به سمت بهره‌گیری جامع‌تر و کامل‌تر از این فناوری می‌رویم، نیازمند عزم جدی‌تر،همگراتر، دقیق‌تر، علمی‌تر و تخصصی‌تر به این موضوع هستیم؛ بنابراین تشکیل این شورا را کار خوبی می‌دانم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن بیان اینکه تشکیل شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یعنی دولت برای این کار عزم دارد، اضافه کرد: مجلس هم از پیش با تشکیل فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها عزم خود را نشان داده است و این دو با همدیگر همگرا هستند.

سیاهکلی با تاکید بر اینکه من معتقدم در هوش مصنوعی باید حرکتمان کاملاً جهشی باشد و نباید خطی حرکت کنیم، اضافه کرد: در این حوزه کاملاً باید نمایی حرکت کنیم؛ یعنی دو یا سه سال بعد به اندازه بیست تا سی سال جابه‌جا شده باشیم. اگر این کار را نکنیم جزو کشورهای عقب‌مانده می‌مانیم؛ هزینه‌هایمان بالا می‌رود و کیفیت کارمان پایین می‌آید.

وی افزود: هوش مصنوعی موجب می‌شود ما بتوانیم قاچاق، رانت، فساد را حذف کنیم و بهره‌وری را در کشور بالا ببریم و رفاه را افزایش بدهیم. این‌ها اتفاقات مثبتی است که در فضای هوش مصنوعی می‌افتد؛ البته مضراتی هم دارد که از همین ابتدا باید از مضرات آن هم دوری کنیم. در واقع ممکن است سوءاستفاده‌ای از این فناوری هم بشود و باید رعایت کنیم اما فراموش نکنیم استفاده از هوش مصنوعی جزو لاینفک زندگی امروزین ما است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه این کارها باید نظام‌مند و قانون‌مند شود، گفت: وقتی یک هیات یا تیمی مانند شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی تشکیل می‌شود، این تیم می‌تواند نقص‌هایی که در قانون داریم یا نیازهای قانونی جدید این حوزه را به مجلس ارائه دهد و مجلس هم بررسی و تصویب کند تا کار در چارچوب قانون حرکت بشود.

سیاهکلی در پایان تاکید کرد: هوش مصنوعی باید پیوست قانون و پیوست فرهنگی و رسانه‌ای داشته باشد؛ زیرا کار بسیار با اهمیت و ظریف است. یعنی اگر دقت لازم را نداشته باشیم ممکن است لطمات جبران‌ناپذیری بخوریم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.