تلفن همراه

گوشی

December 6, 2023
14:16 چهارشنبه، 15ام آذرماه 1402
کد خبر: 153621

درخواست اپل از هند: قانون USB-C اروپا را برای آیفون لغو کنید

منبع: زومیت

سندِ دولتی نشان می‌دهد که اپل برای معافیت یا به عقب انداختن قانون پورت USB-C در هند لابی می‌کند.

اپل از دولت هند درخواست کرده که از قانون جدید اتحادیه‌ی اروپا مبنی‌بر ملزم کردن مدل‌های قبلی گوشی آیفون به داشتن پورت‌های شارژ USB-C پیروی نکند، چون به اهداف تولیدش در بازار این کشور ضربه خواهد زد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، هند برنامه دارد تا قانون اتحادیه‌ی اروپا را در مرزهای خود اجرا کند. طبق این قانون تمامی گوشی‌های هوشمندِ بازار باید پورت شارژ USB-C داشته باشند. هندی‌ها اکنون در حال مذاکره با سازندگان بزرگ بازار برای بررسی گزینه‌ها در اجرای این قانون تا ژوئن ۲۰۲۵ (تیر ۱۴۰۴) هستند؛ یعنی ۶ ماه پس از ضرب‌الأجلِ اتحادیه اروپا.

در حالی‌که مدل‌های اندرویدی بازار از جمله گوشی سامسونگ و گوشی شیائومی این قانون را اکنون نیز رعایت کرده‌اند، اپل در حال مقاومت کردن است.

اپل سال‌هاست که پورت شارژ لایتنینگ منحصربه‌فرد خودش را به کاربران ارائه می‌کند. اتحادیه‌ی اروپا تخمین زده است که قانون تجهیز گوشی‌ها به پورت USB-C حدود ۲۷۱ میلیون دلار برای مصرف کنندگان صرفه جویی می‌کند و هند نیز می‌گوید که این اقدام در راستای کاهش زباله‌های الکترونیکی و در کل به نفع کاربران خواهد بود.

در جلسه‌ای که پشت درهای بسته در تاریخ ۲۸ نوامبر (۷ آذر ۱۴۰۲) به ریاست وزارت فناوری اطلاعات هند برگزار شد، اپل از مقامات خواست تا گوشی‌های موجود در بازار را از قوانین مستثنی کنند؛ در غیر این صورت ممکن است به اهداف تولیدی که خود این کشور تعیین کرده، یعنی طرح تشویقی تولیدمحور (PLI)، نرسد.

PLI پروژه‌ی کلیدی نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی است که هر سال به تولیدکنندگان این کشور برای تشویق به سرمایه‌گذاری بیشتر و افزایش تولید گوشی در بازار، طرح‌های مالی ارائه می‌دهد. تأمین‌کنندگان اپل مانند فاکسکان از منافع این طرح به‌طور گسترده برای افزایش تولید گوشی آیفون استفاده می‌کنند.

هند در حال حاضر، دومین بازار هدف اپل پس از چین است. مینگ‌چی کوئو، تحلیلگر مشهور اپل، تخمین زده است که ۲۵ درصدِ تولیدات گوشی آیفون در سال ۲۰۲۴ در کشور هند خواهد بود.

اپل از نظر سهم بازار، ۶ درصد از بازار پررونق گوشی هوشمند هند را به خود اختصاص داده است؛ در حالی‌که در چهار سال گذشته این عدد تنها ۲ درصد بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تأمین‌کنندگان اپل برای افزایش فروش مدل‌های قدیمی‌تر مانند آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس، آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس و آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس در کنار مدل جدید یعنی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس حجم تولیدات خود را گسترش داده‌اند.

پرابهو رام، رئیس گروه هوش صنعتی در هند، گفته است: «بیشترین سود اپل در بازار هند، در گرو آیفون‌های نسل قبل است. مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند مدل‌های قدیمی را بخرند چون قیمت گوشی آیفون معمولاً با عرضه‌ی مدل‌های جدید، ارزان‌تر می‌شود و تلاش دولت هند برای تعبیه‌ی پورت USB-C در این مدل‌ها ممکن است اهداف فروش اپل در بازار این کشور را خدشه‌دار کند.»

اپل به مقامات گفته است که اگر مدل‌های موجود در بازار از این قوانین مستثنی شوند، می‌تواند از این جدول زمانی پیروی کند؛ در غیر این صورت، به زمان بیشتری نیاز دارد چون با در نظر گرفتن جدول زمانی در طراحی محصول، یک دوره‌ی گذار طبیعی لازم است. در انتها وزارت فناوری اطلاعات هند نیز تصمیم گرفت تا درخواست اپل را بیشتر بررسی کند و بعداً به تصمیمی نهایی برسد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.