امنیت

اینترنت و شبکه

December 16, 2023
9:24 شنبه، 25ام آذرماه 1402
کد خبر: 154489

طرح کروم برای مبارزه‌با کوکی‌های متفرقه شروع می‌شود

منبع: zoomit

گوگل می‌خواهد ویژگی جدیدی به کروم اضافه کند تا جلوی هرگونه کوکی متفرقه را بگیرد و به‌سمت تبلیغات بدون کوکی حرکت کند.

گوگل در حال آغاز برنامه‌ی بزرگ خود برای مسدود کردن کوکی‌های متفرقه در مرورگر کروم است که بسیاری از وب‌سایت‌ها از آن برای پیگیری فعالیت کاربران در سراسر وب در جهت کسب سود استفاده می‌کنند.

به نقل از ورج، از تاریخ چهارم ژانویه‌ی ۲۰۲۴ (۱۴ دی ۱۴۰۲)، گوگل آزمایش ویژگی Tracking Protection خود را شروع می‌کند که در نهایت دسترسی وب‌سایت‌ها به کوکی‌های متفرقه را به‌صورت پیش‌فرض محدود خواهد کرد. این ویژگی ابتدا در اختیار یک درصد از کاربران جهانی کروم قرار خواهد گرفت و پس از آن، گوگل قصد دارد که در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۴، استفاده از کوکی‌های متفرقه را برای تمام کاربران متوقف کند.

برای کاربرانی که به‌صورت تصادفی انتخاب شده باشند، هنگام باز کردن کروم در دسکتاپ یا دستگاه‌های اندرویدی پیغامی ظاهر خواهد شد. اگر مشکلی توسط کروم در حین وب‌گردی تشخیص داده شود، از کاربر می‌پرسد که آیا می‌خواهد موقتاً کوکی‌ها را برای وب‌سایت فعال کند یا خیر.

گوگل از سال ۲۰۲۰ به دنبال راهی برای حذف نیاز به کوکی‌ها در کروم بوده و آن را به بخش Privacy Sandbox خود سپرده است. ایده‌ی گوگل این است که داده‌های کاربران را به‌صورت ناشناس به تبلیغ‌دهندگان ارائه دهد تا بتوانند از API‌-های ارائه شده توسط گوگل برای انجام تبلیغات خود به‌نحوی که حریم خصوصی کاربران را بهتر حفظ کند، استفاده کنند.

به‌نظر می‌رسد که رویکرد گوگل در تبلیغات بدون کوکی، هم به‌نفع کاربرانی است که به حریم خصوصی حساس هستند و هم تبلیغ‌دهندگان و به‌طور کلی نسبت‌به مرورگرهای دیگر که از روش‌های سختگیرانه‌تری برای مسدودکردن کوکی‌ها استفاده‌ می‌کنند، بهتر است.

در همین حال، سازمان‌های نظارتی به‌طور مداوم روی نحوه‌ی عملکرد Tracking Protection گوگل نظارت می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که این قابلیت، مزیت ناعادلانه‌ای در فروش تبلیغات برای گوگل ایجاد نمی‌کند.

گوگل اعلام کرده است در صورت نیاز به زمان برای رفع هرگونه نگرانی‌ مرتبط با رقابت، فعال‌سازی این ویژگی را تا نیمه‌ی دوم ۲۰۲۴ به تعویق خواهد انداخت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.