5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

باندپهن سیار

خبر اول

فرکانس

December 19, 2023
11:49 سه شنبه، 28ام آذرماه 1402
کد خبر: 154968

WRC23 فرکانس‌های جدیدی برای اپراتورهای موبایل به ارمغان می‌آورد

 

ICTna.ir – کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی 2023 (WRC-23) روز جمعه در دوبی به پایان رسید، همزمان اعضا بر تخصیص فرکانس جدید باند پایین زیر 1 گیگاهرتز و باند متوسط ​​3.5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز توافق کردند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، کنفرانس تحت رهبری اتحادیه جهانی مخابرات -ITU- هر چهار سال یکبار برگزار می شود همزمان GSMA، بعنوان انجمن جهانی تلفن همراه با این تصمیم جدید موافقت کرد و ضمن حمایت از آن را عنوان یک “تصمیم پیشگامانه در حوزه فرکانس” یاد کرد. در این اجلاس از برسر تخصیص باند پایین و متوسط جدید به فناوری های بین المللی موبایل (IMT) توافق شد.

برای گسترش و توسعه اتصال پهنای باند با فناوری 4G، 5G و در آینده 6G، تجدید نظر در WRC سال اول شامل هماهنگی باندهای طیف IMT موجود در کشورهای بیشتری در EMEA و آمریکا بود. این برای باند به  5G از 3.3 گیگاهرتز تا 3.8 گیگاهرتز اتفاق افتاد.

حالا این تصمیم، شامل افزودن باندهای جدید برای استفاده از IMT در محدوده باند 6 گیگاهرتز (6.425-7.125 گیگاهرتز) می باشد. بسیاری از افراد در صنعت درباره نقش باند میانی برای موفقیت 5G بحث کرده‌اند، به‌ویژه وقتی صحبت از ظرفیت 5G به جای پوشش می‌شود.

GSMA در اظهار نظر در مورد بازنگری‌های جدید گفته: به طور متوسط، 2 گیگاهرتز طیف میانی در هر بازار تا سال 2030 برای پاسخگویی به تقاضای شهروندان و مشاغل در شهرهای سراسر جهان مورد نیاز است.

باند 6 گیگاهرتز تنها طیف باند میانی باقی مانده است در حال حاضر برای پاسخ به رشد ترافیک داده در عصر 5G-Advanced موجود است. تصمیم WRC-23 برای هماهنگ کردن باند 6 گیگاهرتز در هر منطقه ITU یک نقطه عطف مهم است که جمعیت میلیاردنفری را با یک فوت پرینت مشترک تلفن همراه 6 گیگاهرتز هم آهنگ میکند. همچنین به عنوان یک محرک توسعه حیاتی برای توسعه دهندگان اکوسیستم تجهیزات 6 گیگاهرتز عمل می کند.

WRC-23 همچنین مقرراتی را برای عملکرد باندهای 2 گیگاهرتز و 2.6 گیگاهرتز برای استفاده از ایستگاه های ارتفاع بالا (به اصطلاح HIBS) وضع کرد. ITU می گوید که این پلتفرم جدید برای ارائه پهنای باند تلفن همراه با زیرساخت کم ایجاد می شود و در عین حال از فرکانس ها و دستگاه های مشابه شبکه های تلفن همراه تجاری استفاده می کند.

به گفته ITU، این باندها می توانند بیشتر به پل زدن و پر کردن شکاف دیجیتال بین شهر و روستا یا مناطق دور افتاده و همچنین برای ایمن سازی اتصال مداوم در هنگام بلایا کمک کنند.

جان گیوستی، مدیر ارشد مقررات در GSMA در این خصوص گفت: WRC-23 نقشه راه روشنی برای خدمات تلفن همراه ارائه کرده است تا به تکامل و گسترش آنها به نفع میلیاردها نفر در سراسر جهان ادامه یابد.

GSMA معتقد است که هیچ کس نباید در عصر دیجیتال عقب بماند و تصمیمات WRC-23 به ما این امکان را می دهد که آینده روشن تری ارائه دهیم که در آن موبایل جوامع انسانی را گرد هم می آورد، چابکی صنعتی را ممکن میسازد و رشد اقتصادی را فراهم می کند. اجرای تصمیمات WRC-23 از جاه طلبی های دیجیتال جهانی حمایت می کند، برابری دیجیتالی بیشتری را ارائه می دهد و قدرت کامل اتصال را توسعه میدهد.

با توجه به خدمات ماهواره‌ای ثابت غیرزمینی ایستگاه‌های زمین در حرکت (ESIM)، فرکانس‌های جدیدی برای ارائه پهنای باند پرسرعت در هواپیما، کشتی‌ها، قطارها و وسایل نقلیه نیز شناسایی شدند. در بلایایی که زیرساخت های محلی ممکن است آسیب ببیند، چنین خدمات ماهواره ای برای ادامه اتصال حیاتی هستند.

مقررات WRC-23 برای محافظت از ایستگاه های خدمات سیار کشتی ها و هواپیماها که در حریم هوایی بین المللی و آب های ایستگاه های دیگر در قلمروهای ملی مستقر هستند نیز گنجانده شده است.

همچنین در میان مجموع 43 قطعنامه جدید که در طول کنفرانس به تصویب رسید، مقرراتی برای نوسازی سیستم جهانی بحران و ایمنی دریایی (GMDSS) در نظر گرفته شد. در همین حال، 56 قطعنامه تجدید نظر و 33 قطعنامه لغو شد.

با نگاهی به کنفرانس بعدی، ITU استفاده بالقوه از محدوده 7 تا 8.5 گیگاهرتز برای 6G را بررسی خواهد کرد. توافق جهانی به دست آمده توسط ITU نشان دهنده یک نقطه عطف مهم نه تنها در رشد مداوم 5G و 5G-Advanced اتصال، بلکه در مسیر 6G است. جو بارت، رئیس GSA، انجمن تامین کنندگان موبایل گفت.

“کل اکوسیستم جهانی موبایل اکنون می تواند با اطمینان و درک روشنی از نیازهای طیف برای 6G، هم از نظر در دسترس بودن آینده و هم از نظر سازگاری با سایر کاربران این طیف، نوآوری کند.”


آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستتا)، شما را به تماشای ویدئوهای سخنرانی ها و پنل های این رویداد دعوت میکند: کلیک کنید

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.