تلفن همراه

December 24, 2023
8:58 یکشنبه، 3ام دیماه 1402
کد خبر: 155407

با شعار «تحول دیجیتال و اتصال‌پذیری» بیست و چهارمین دوره نمایشگاه «تلکام» آغاز به کار کرد

روزنامه ایران: بیست و چهارمین دوره نمایشگاه تلکام با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی و ۸۰ نفر در قالب هیأت تجاری از ۹ کشور جهان در نمایشگاه بین‌المللی تهران روز گذشته با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، معاون وزیر صمت و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد. این نمایشگاه تا 5 دی ماه برپاست.

سهم اقتصاد دیجیتال ایران
۶ درصد تولید ناخالص ملی
معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از حوزه‌های پیشران اقتصادی در کشور گفت: دانش‌بنیانی‌ترین اقتصادی که در کشور داریم، اقتصاد دیجیتال است.
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه افزود: به واسطه فناوری ارتباطات، اقتصاد دیجیتال هم در کشور مورد توجه ویژه قرارگرفته است. در دو دهه گذشته یک جریان جهانی ایجاد شد که با توسعه زیرساخت‌های مخابرات در حوزه ثابت و سیار، زیرساخت توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور فراهم شد.
وی اظهارکرد: اقتصاد دیجیتال در دنیا حدود ۱۹ درصد تولید ناخالص کل دنیا را به خود اختصاص داده که یعنی یک‌هفتم اقتصاد جهان اقتصاد دیجیتال است که در ایران این عدد تقریباً ۶ درصد است یعنی حدود یک‌پانزدهم است بنابراین اگر بخواهیم فرصت توسعه را اندازه‌گیری کنیم هم‌اکنون نسبت تولید ناخالص جهانی دو و نیم برابر است.
دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از حوزه‌های پیشران اقتصادی در کشور تصریح کرد: مسأله دیگری که وجود دارد این است که اقتصاد دیجیتال از پایه با فناوری تولید شده و ما در کشور اقتصادهای سنتی زیاد داریم که تحرک آنها به نفوذ فناوری انرژی می‌دهد بنابراین دانش‌بنیانی‌ترین اقتصادی که در کشور داریم، اقتصاد دیجیتال است.
وی گفت: خوشبختانه اقتصاد دیجیتال دو حوزه هم‌وزن دارد، به همان اندازه که توسعه اقتصاد در آن جدیت دارد موضوع نیروی انسانی هم بسیار مهم است که خوشبختانه در کشور از نیروی انسانی جوان، تیز، باهوش و نسبت به دنیا ارزان‌قیمت‌تری برخوردار هستیم که اگر درست استفاده کنیم تأثیرات بسیاری خواهد داشت.
معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور به مردمی بودن اقتصاد دیجیتال در کشور اشاره کرد و گفت: اگر به من بگویند یک تجربه موفق اقتصادی فناوری در کشور نام ببرم قطعاً اقتصاد دیجیتال در رأس همه حوزه‌ها قرار دارد، از این جهت که حاکمیت و دولت یک روش درستی را دنبال می‌کنند.
وی افزود: حسی که مردم به اقتصاد دیجیتال دارند و علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری شرکت‌ها قابل بررسی است و ما هم به جای پراکنده‌کاری و عدم توجه و داشتن چند موضوع اگر بخواهیم حوزه اقتصاد را پیش ببریم اولین آن اقتصاد دیجیتال است.
فیروزآبادی ادامه داد: علاقه‌مندی کشورهای مختلف به جذب نیروی انسانی این خطر را گوشزد کرده است که اگر برنامه‌ریزی دقیق در توسعه اپراتورها نداشته باشیم و برای تعرفه‌ها فکری نکنیم، احتمالاً از این جریان عقب می‌مانیم.
وی تصریح کرد: دو ستاد در معاونت علمی در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها ستاد توسعه فناوری و اتصال‌پذیری است که علاقه‌مند به پروژه‌های تحقیقاتی و فناوری است و در کنار این ستاد، ستاد هوش مصنوعی هم وجود دارد که در ماه‌های اخیر فعالیت خود را شروع کرده است.

تدوین نظام‌نامه بومی‌سازی محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاحیه این دوره از نمایشگاه تلکام از تدوین نظام‌نامه بومی‌سازی محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد.
میثم عابدی گفت: اولویت فعالیت وزارت ارتباطات بومی‌سازی تجهیزات و بازارسازی برای محصولات داخلی در داخل و خارج کشور است. این موضوع به هماهنگی با وزارت صمت نیاز دارد که این هماهنگی در دو سال گذشته به طور خوبی ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه تعداد شرکت‌های مدعی تولید محصولات داخلی در هر حوزه‌ای زیاد است، افزود: در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نظام‌نامه بومی‌سازی محصولات فاوا تدوین شده است که این نظام‌نامه محور ارزیابی هر محصول است بنابراین خیال‌مان از شرکت‌هایی که این مسیر را دنبال می‌کنند، راحت خواهد بود.
عابدی گفت: از تمام شرکت‌ها دعوت می‌کنم به جریان بومی‌سازی بپیوندند تا تولیدکننده اصلی از تولیدکننده تقلبی جدا شود.
وی افزود: آمار دقیق از تعداد و ارزش‌های محصولات وارداتی در کشور وجود نداشت که به همین منظور با کمک مجری شبکه ملی اطلاعات، وزارت صمت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برنامه‌ریزی شده تا شناسه یکتا برای هر محصول صادر شده و مسیر از گمرک و ثبت سفارش دنبال شود. با انجام این فرایند آمار دقیق تعداد محصولات وارداتی در کشور مشخص شده و در اختیار نهادهای حاکمیتی قرار داده می‌شود.

حرکت به سمت تولیدات صادرات‌محور
معاون صنایع، ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در این مراسم گفت: فصل اول اقدامات اولیه برای پیشرفت در حوزه‌های مختلف را پشت سر گذشته‌ایم و اکنون فضا عوض شده و نیاز داریم به سمت تولیدات صادرات‌گرا حرکت کنیم که برای پیشرفت در این مسیر ریل‌گذاری‌های مورد نیاز انجام شده است.
«سیدمحمد موسوی» اظهار کرد: اتفاقاتی که امروز در حوزه فناوری رخ داد به مدد فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و باید از آنها تقدیر کرد. اگر در این جلسه بتوانیم این مفهوم را تبیین کنیم و تقسیم کاری با حضور ذی‌نفعان انجام بدهیم، بهترین کار را انجام داده‌ایم.
موسوی تأکید کرد: دی ماه زمان تفاهمنامه تجارت آزاد با اوراسیا است که واردات اوراسیا ۳۵۰ میلیارد دلار است.
باید در دولت برای رفع موانع کمک کنیم تا بتوانیم به جهش اقتصادی دست پیدا کنیم.
وی گفت: همکاری‌های مؤثر با وزارت ارتباطات و سندیکای مخابرات داریم و اتفاقات مهمی را رقم زدیم. امیدوارم بتوانیم با بلوغ در کیفیت و قیمت به تولید صادرات‌گرا دست پیدا کنیم.

نمایشگاه تلکام برند حوزه ارتباطات و فناوری ایران
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: نمایشگاه «تلکام» یک برند مهم است که باید با همکاری یکدیگر کاری کنیم تا با توجه به دانش و پتانسیلی که در کشور وجود دارد، این نمایشگاه در کشورهای منطقه به عنوان یک برند مطرح شود.
«مجید سلطانی» روز گذشته در این مراسم اظهار داشت: نمایشگاه تلکام یک برند است و نباید این برند ضعیف نشود و شرکت‌ها باید از الان به سال دیگر فکر کنند تا این نمایشگاه با تمام پتانسیل و دانشی که داریم در منطقه زبانزد شود. تلکام فرصتی برای شرکت‌های حوزه ارتباطات است.
مدیرعامل مخابرات گفت: عنوان نمایشگاه امسال مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال است که با فعالیت‌های شرکت‌های فناور مناسبت دارد.
سلطانی تأکید کرد: باید قبول کنیم توسعه شرکت‌های فناور با حرف امکان‌پذیر نیست و نیاز به چرخش و تخصیص اعتبار دارد. درخواستم از سیاستگذاران در وزارتخانه‌های مختلف این است که سبد چرخش اقتصاد صنعت فناوری اطلاعات را مشخص کنند تا شرکت‌های دانش‌بنیان و اپراتورها بتوانند نقش خود را ایفا کنند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات دارای اهمیت بالایی است. با اهمیت دادن به این مسأله اولین رویداد پژوهشی خود را در این زمینه برگزار کردیم. ما به عنوان بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی و اپراتوری کشور وظیفه خود می‌دانیم که در جهت توسعه کشور گام برداریم.

 

حضور 161 شرکت داخلی در تلکام

در این دوره از نمایشگاه 161 شرکت داخلی (در گروه کالایی، شرکت‌های طراحی و مهندسی سیاستگذاری تشکل‌ها، بخش نگهداری، دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها، پارک‌های علمی و فناوری، اپراتورها، صندوق‌های حمایتی، فعالان فین تک، فعالان ابری، شبکه‌های اجتماعی و… ) و 6 شرکت خارجی از کشور چین حضور دارند.
این دوره از نمایشگاه تلکام در 6 سالن (5 تا 11) برپاست و شرکت‌های دانش‌بنیان، نوآور، شتاب‌دهنده‌های حوزه اقتصاد دیجیتال، پارک‌های فناوری، تولیدکنندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار حضور پررنگی دارند و همین حضور پررنگ شرکت‌ها در این دوره از نمایشگاه فضایی برای حضور بخش‌های مختلف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باقی نگذاشته و این وزارتخانه ترجیح داده است جای خود را در فضای 11 هزار مترمربعی به شرکت‌های فعال در این حوزه بدهد.
به گفته داوود ادیب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و رئیس کانون هماهنگی فاوا، دلیل حضور نیافتن وزارت ارتباطات در این نمایشگاه این است که معمولاً زمانی از وزارتخانه‌ها خواسته می‌شود در نمایشگاه حاضر شوند که میزان استقبال شرکت‌ها اندک است. همچنین در این نمایشگاه با استقبال خوبی مواجه هستیم و از این جهت نیاز به حضور وزارت ارتباطات در قالب یک غرفه نبود.
در نمایشگاه بیست و چهارم شاهد حضور بیش از 80 نفر هیأت تجاری از 30 شرکت فعال در 9 کشور برای بازدید از نمایشگاه هستیم. به گفته «محمدمهدی آقارفیعی» مدیرعامل خانه نوآوری و فناوری ایران در این 4 روز هیأت‌های تجاری از کشورهای چین، سوریه، عراق، ترکیه، ترکمنستان، افغانستان، ارمنستان، ازبکستان، چین و روسیه از نمایشگاه بازدید می‌کنند.
در این دوره از نمایشگاه 15 پنل تخصصی و 22 کارگاه رایگان در حوزه فناوری‌های نوین توسط استادان دانشگاهی و متخصصان با موضوعات لبه تکنولوژی از قبیل فناوری بلاکچین، اهمیت بلاکچین و رمز ارز در توسعه تجارت، نسل پنج در متاورس، 5G – NTN، هوش مصنوعی در بانکداری هوشمند ایران، دیجیتال ترانسفورمیشن، Use case 6G /5G، فناوری‌های هوشمند، فرصت‌ها و چالش‌های استقرار آن در سازمان‌های بزرگ، AI – KM، هوش کسب و کار سازمان‌های چابک، DT leadership، حکمرانی داده، DT CSF، توسعه هوش مصنوعی در برنامه هفتم، مدل‌های نوین کسب و کار، پلتفرم خدمات دیجیتال و تحول دیجیتال، بسیج ظرفیت‌ها برای توسعه FTTx، چالش‌ها و فرصت‌های پروژه‌های فناوری، رویکرد آموزش ابری EASS، امنیت اینترنت اشیا، Sand box، واقعیت افزوده در صنعت مخابرات، connected car، مخابرات کوانتومی، XR و پلتفرم‌های مبتنی بر اینترنت اشیا برگزار و برای شرکت‌کنندگان گواهینامه صادر می‌شود. همچنین پاویونی برای رونمایی از محصولات دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است. از جمله اتفاقات خوب در این دوره از نمایشگاه امضای چندین تفاهمنامه، حمایت از پایان‌نامه‌ها و غیره است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.