تلفن همراه

December 26, 2023
9:59 سه شنبه، 5ام دیماه 1402
کد خبر: 155700

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام 1402 امروز عصر به کار خود پایان می‌دهد

بــــرش

حضور پررنگ اپراتورها

در این دوره از نمایشگاه اپراتورهای سیار حضور پررنگی دارند و مانند هر نمایشگاه دیگر فضای زیادی را برای فعالیت‌هایشان به خود اختصاص داده‌اند و بیشتر مانور آنها هم روی بحث ارائه فیبر نوری و 5G است. فضای سالن 6 به اپراتور اول، اختصاص دارد؛ سالنی که به دلیل تنوع در ارائه محصولات و خدمات کمی شلوغ‌تر از دیگر سالن‌هاست.
این اپراتور رونمایی‌هایی هم داشته و دارد. در روز دوم نمایشگاه از حوزه نرم‌افزار امنیتی رونمایی شد.
انعقاد دو تفاهمنامه سه‌جانبه «توسعه فناوری‌های تجهیزات رادیویی نسل جدید» و «حمایت از طرح‌های پژوهشی و پسادکتری در حوزه توسعه فناوری‌های کلیدی صنعت ICT» ارائه یوزکیس ویژه حوزه سلامت (با آنالیز سیگنال‌های مغزی که قابلیت پیش‌بینی حملات صرع را دارد) از دیگر رونمایی‌ها است.
در سالن 8 هم اپراتورهای دوم و سوم و اپراتور حوزه وایرلس حضور دارند. اپراتور دوم، پلتفرم مرتبط با مدیریت شرکای تجاری خود (یلوپل)، نخستین کیف پول دیجیتال رسمی ایران و 5G-SA را رونمایی کرد.
شرکت مخابرات که اپراتور ارتباطات ثابت است، در سالن 7 جا گرفته است.این غرفه هم به دلیل حضور شرکت‌های تابعه و تنوع ارائه خدمات کمی شلوغ‌تر است.

سوسن صادقی – ایران : بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام 1402 امروز عصر به کار خود پایان می‌دهد. در این دوره از نمایشگاه مانند دوره‌های قبل شرکت‌های بزرگ صنعت مخابراتی که در تولید تجهیزاتی مانند کابل‌های مخابراتی، پروفیل‌ها، تجهیزات فیبر نوری و غیره فعالیت دارند، شرکت کردند. در کنار حوزه تجهیزات سخت‌افزاری حضور شرکت‌های دانش‌بنیان که نقشی در تولید محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بومی دارند، خودنمایی می‌کند، شرکت‌هایی که با تکیه بر نیروی انسانی داخلی می‌درخشند، به طوری‌که محصولات آنها بخصوص محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی در کشورهای آفتاب تابان (ژاپن) و اروپایی مشتریان بیشتری دارد تا در کشور خودمان.

نمایش تولیدات بومی دانش‌بنیانی
بیست و چهارمین دوره نمایشگاه الکامپ 1402 در سالن‌های 6 تا 12 با حضور 161 شرکت داخلی و خارجی برپاست. در سالن 8 پاویون شرکت‌های دانش‌بنیانی که در بخش تولید تجهیزات مخابراتی، مراکز داده، خدمات ابری و حتی نرم‌افزاری فعال هستند، خودنمایی می‌کنند. شرکت سیگما که در بخش طراحی، مشاوره و ایجاد زیرساخت مراکز داده ابری فعالیت می‌کند، به گفته یکی از اعضای این شرکت دانش‌بنیان صفر تا صد همه کار را در داخل کشور انجام می‌دهد.
شرکت دیگر دانش‌بنیانی که در حوزه سوئیچ‌های صنعتی، تبدیل سیگنال نوری به اترنت (اتصال شبکه های محلی) و مبدل‌های فیبر نوری فعالیت می‌کند هم سوئیچ‌های صنعتی را خود تولید می‌کند.
دیگر شرکت دانش‌بنیانی که در پاویون نمایشگاه حضور دارد، مودم قرائت از راه دور کنتورهای برق است. این کنتور ساخت داخل آزمایش‌های خود را به خوبی طی کرده است و شرکت برق از آن استفاده می‌کند. سامانه‌ای هم که این شرکت دانش‌بنیان طراحی کرده و ساخته، می‌تواند داده‌های اندازه‌گیری شده کنتور‌های برق را مدیریت کند. سامانه مدیریت اندازه‌گیری داده‌های برق کشور پیش از این از کشورهای اروپایی تأمین می‌شد اما به دلیل تحریم امکان به‌روزرسانی و پشتیبانی آن وجود نداشت بنابراین نیروی انسانی متخصص داخلی توانسته است صفر تا صد این سامانه را طراحی و راه‌اندازی کند که به قول محمد عارف کارشناس بازرگانی این شرکت دانش‌بنیان (سنجش ابزار آسیا) نمونه داخلی خیلی بهتر از نمونه خارجی آن است و می‌تواند گزارش‌های متنوعی را به مدیران برق کشور ارائه دهد و از سوی دیگر به دلیل ساخت ماژول داخلی بسیار پویا بوده و قابلیت همگام‌سازی با نیازهای داخلی کشور را دارد، سرعت بالایی داشته و در هر دو دقیقه اطلاعات 35 هزار مودم را دریافت کرده و به‌روزرسانی می‌کند.

رصد با هوش مصنوعی
در این نمایشگاه حضور شرکت‌های فعال در هوش مصنوعی بخصوص در بخش دانش‌بنیان‌ها هم محسوس بود. علاوه بر شرکت‌های صاحب‌نام، شرکت‌های دانش‌بنیان هم محصولاتی را ارائه کرده‌اند. یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان (فاتک الکتریک) صفر تا صد سامانه‌ای را طراحی و راه‌اندازی کرده است که ورود و خروج افراد به سازمان‌ها، اداره‌ها، بانک‌ها و غیره را سریع شناسایی کرده و با تصویر روی مانیتور نشان می‌دهد و ورود و خروج آنها را ثبت می‌کند. از سامانه این شرکت دانش‌بنیان در سامانه بنادر برای ورود و خروج کارکنان استفاده می‌شود. این شرکت مرکز کنترل فرماندهی تمام وسایل ارتباطی مانند تلفن همراه، بی‌سیم، دوربین متصل به لباس، جی‌پی‌اس با هوش مصنوعی را هم ارائه داده است که از این سامانه آتش‌نشانی استفاده می‌کند، به این ترتیب که مأمور آتش‌نشان از زمان اعزام به محل مأموریت تا لحظه اتمام آن با هوش مصنوعی رصد می‌شود. یکی دیگر از محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت، هوشمندسازی خودرو است. خودرو با ماژول هوش مصنوعی نمی‌تواند از چراغ قرمز رد شود، از خیابان یکطرفه عبور نمی‌کند و غیره و بهترین روش برای جلوگیری از تصادفات و قانون‌گریزی است اما شرکت‌های خودرو‌سازی برای نصب این مدل از ماژول‌های هوش مصنوعی با این‌دسته از شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری نمی‌کنند.
یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیانی که به این نمایشگاه آمده است، در زمینه هوش مصنوعی تشخیص چهره، صدا، متن و حتی پرو مجازی فعالیت دارد، به این صورت که اگر کاربری می‌خواهد کلاه‌گیسی را از سایتی خریداری کند، با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند ببیند کدام کلاه‌گیس برای چهره‌اش مناسب‌تر است. به گفته ناصر فریاد مدیر فنی این شرکت هنوز استفاده از این نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی در کشورمان جا نیفتاده است ولی مشتریان آنها بیشتر از کشور ژاپن و کشورهای اروپایی هستند. یکی دیگر از سامانه‌ها کاربردهای هوش مصنوعی این شرکت درباره کنترل کیفیت صنایع است که محصولات معیوب را شناسایی و از این محصول در یک نساجی برای کنترل کیفیت پارچه‌های تولیدی‌اش استفاده می‌کند. به گفته فریاد، مدیران این صنایع نگاه سنتی دارند و حوزه فناوری را به خوبی نمی‌شناسند از این رو از سامانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استقبال نمی‌کنند.
در این نمایشگاه مراکز داده هم حضور دارند اما یکی از مراکز داده‌ای که نظرها را جلب می‌کند، مرکز داده برای شرکت‌هایی است که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. بنابراین این مرکز داده بسیار قوی است چون پردازش اطلاعات هوش مصنوعی نیاز به سرور قوی دارد.

تلفن‌های مجازی
در این نمایشگاه شرکت‌های نرم‌افزاری هم حضور دارند. یکی از نکات جالب در این نمایشگاه حضور شرکت‌هایی در زمینه تلفن ثابت به شکل اپلیکیشن است. کاربر می‌تواند خط تلفن ثابتی را انتخاب کند و با این خط دیگر نیازی به وجود تلفن از جنس سخت‌افزاری آن نیست و تنها با دانلود اپلیکیشن روی موبایل به تلفن‌ها پاسخ داده می‌شود و حتی مدیریت تلفن ثابت با تلفن همراه وجود دارد. از این نوع تلفن علاوه بر مدیران و بخش‌های سازمانی، کاربران عادی هم می‌توانند استفاده کنند و با میزان قابلیت‌هایی که کاربر نیاز دارد، قیمت آن متفاوت است و از 200 هزار تومان می‌تواند برای داشتن خط تلفن هزینه کند تا داشتن شماره رند و با قیمت‌های چند میلیونی.
سرویس دیگری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، مدیریت تماس‌های ورودی و خروجی و تماس‌ها با سازمان‌ها و شرکت‌هاست. دادن امتیاز، نظرسنجی، گزارش‌دهی و… از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزارهای حوزه تلفن ثابت است.

مونتاژ الکترونیک یعنی تولید
در این دوره از نمایشگاه موضوع دیگری که نظر بازدیدکننده را جلب می‌کند، ارائه گوشی‌های موبایل تولید داخلی است. رضا قربانی مدیرعامل یکی از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه درباره تولید تلفن همراه در داخل کشور می‌گوید: مونتاژ الکترونیک یعنی تولید. ما قطعه‌ساز نیستیم اما تلفن همراه را طراحی کرده و به قطعه‌ساز سفارش ساخت قطعه می‌دهیم و قطعات را دریافت کرده و مونتاژ می‌کنیم.
وی می‌افزاید: مونتاژ محصولات کار آسانی نیست حتی مونتاژ تلفن همراه؛ چون تنها 6 کشور در حوزه مونتاژ فعال هستند و آنهایی که می‌گویند تلفن همراه داخلی تولید داخل نیست، اشتباه می‌کنند. ما هم در تولید تلفن همراه صفحه کلیدی خوب عمل کرده‌ایم و تلفن همراه کیبوردی داخل کاملاً برای همگان شناخته شده و این برند ایرانی را قبول کرده‌اند چون حتی بهتر از برخی برند اروپایی عمل می‌کند، پس این یعنی تولید.
به گفته وی ما در مونتاژ تلفن همراه هوشمند از دنیا بسیار عقب هستیم و در این زمینه هم نمی‌توانیم با کشورهای پیشرو رقابت کنیم چون تولید داخل از برندهای معروف دنیا گرانتر تمام می‌شود بنابراین نمی‌توان در واردات این نوع تلفن همراه در بازار محدودیت ایجاد کرد.

 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.