بانکداری و پرداخت الکترونیک

July 12, 2008
16:29 شنبه، 22ام تیرماه 1387
کد خبر: 15560

وزیر ارتباطات: کشور در حوزه‌ باند پهن عقب مانده است

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: در حوزه‌ی‌ داده‌های پرسرعت، کشور با عقب‌ماندگی‌های زیادی روبه‌رو است و به همین منظور ستادی تشکیل شده است.


به گزارش ایسنای منطقه فارس، محمد سلیمانی امروز در مراسم بهره برداری از چندین پروژه مخابراتی در شیراز اظهار کرد: ملت ایران همان‌گونه که در عرصه‌ی سیاسی حرف دارد در عرصه علم و فن‌آوری هم حضور دارد.


او گفت: داشتن دانش و تکنولوژی می‌تواند یک ملت را در جایگاه واقعی خود قرار دهد و امروز همه ایرانیان وظیفه دارند با تلاش خود کشور را به جایگاه واقعی بازگردانند.


وی با بیان این که امروز به تحریک نیازها به شدت نیازمندیم گفت: اگر این خواسته‌ها و نیازها مطرح شوند، رشد حرکت و سرعت ما از وضع موجود بیش‌تر می‌شود.


سلیمانی خاطرنشان کرد: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی متوجه حوزه ارتباطات نیستند که از این بستر ایجاد شده چگونه می‌توان استفاده کرد.


وی ادامه داد: در حوزه‌ی ارتباطات هرچه سرعت رشد و توسعه بیش‌تر شود، علاوه بر این که خدمات را گسترده‌تر می‌کند، هزینه‌های تمام شده را نیز کاهش می دهد.


وزیر ارتباطات با تأکید بر لزوم استفاده از IT در فرآیند تحولات اقتصادی کشور گفت: در کشور در هر عرصه‌ای آغازی خوب داریم اما میزان سرعت رشد متناسب با نیازهای مردم نبوده است به گونه‌ای که ایران و ترکیه بهره‌برداری از تلفن همراه را هم‌زمان در سال 73 آغاز کردند اما در سال 79 شمار مشترکان تلفن همراه در ایران 900 هزار مشترک و در ترکیه بیش از 6 میلیون نفر بود.


او گفت: اگر چند سال پیش به روز شدن تلفن همراه یک آرمان بود، اما این اتفاق رخ داد و امروز به عدد 50 میلیون مشترک نزدیک شده‌ایم و واگذاری تلفن همراه به روز شده است و تلاش ما بر پایدار کردن واگذاری به روز تلفن همراه است.


وی تاکید کرد: در توسعه‌ی داده‌های پرسرعت نیازمند سرمایه‌گذاری و البته بهره‌برداری طرف مقابل هستیم. نمی‌شود سرمایه‌گذاری کرد اما این سرمایه‌گذاری مورد بهره‌برداری قرار نگیرد.


سلیمانی با بیان این که همه بخش‌های جامعه به پورت‌های پرسرعت نیاز دارند ادامه داد: در سال جاری، 500 هزار پورت پرسرعت در کشور دایر شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.


وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی باید مطالعات خود را برای استفاده پورت‌های پرسرعت گسترش دهند که چگونه خدمات خود را از این طریق ارایه دهند؛ برای ارایه خدمات درخواست مشکلی نداریم اما نیازها باید مطرح شوند.


او یادآور شد: هزینه‌های فن‌آوری ارتباطات در ایران نسبت به تمام کشورهای منطقه در حداقل خود قرار دارد و استفاده از فن‌آوری‌های روز و تقاضاهای توده‌یی و میلیونی این صنعت را به صرفه کرده است.


وی گفت: اگر بانک‌ها هم از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات استفاده کنند، هزینه‌ها را کاهش داده و اینگونه نگران سود بانکی نخواهند بود.


وزیر ارتباطات افزود: همه در حال تلاش هستند که امکان پرداخت از طریق موبایل انجام شود و همانگونه که پیامک مورد توجه مردم قرار گرفت، در این زمینه هم امیدواریم این بستر انجام شود.


او ادامه داد: برای توسعه پورت‌های پرسرعت سه سیاست توسعه خطوط DSL در بستر تلفن ثابت و توسعه شبکه‌های بی‌سیم Wimax و بهره‌برداری از اپراتور سوم را دنبال می کنیم.


وی خاطرنشان کرد: امروز ما باید به بانک‌ها و مدارس التماس کنیم به شبکه وصل شوند در حالی که این باید برعکس باشد و مدیر مدرسه خود را به در و دیوار بزند که به شبکه اطلاع‌رسانی وصل شود و دانش‌آموزان و معلمان را از دنیای کتاب و اطلاعات برخوردار کنند.


وزیر ارتباطات گفت: با توسعه شبکه اطلاع‌رسانی در مدارس کسی نمی‌تواند بگوید در مدارس روستایی محرومیت وجود دارد و اینگونه استعدادهای انسانی کشور کور می شوند.


سلیمانی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: در چند سال گذشته عمده تلفن‌های روستایی به صورت بی‌سیم و با سیستم GSM توسعه پیدا کرد لذا به این فکر افتادیم که به گونه‌ای این سیستم را با شبکه تلفن همراه ارتباط دهیم به طوری که مشترکان دارای تلفن‌همراه به هنگام سفر به روستاها بتوانند از پوشش تلفن‌همراه استفاده کنند.


او ادامه داد: این سازگاری دو سیستم در استان فارس انجام شده و شاهد بهره‌برداری از این سیستم هستیم و یک هزار و 157 روستا تحت پوشش تلفن همراه اول قرار می گیرند؛ این اقدام از لحاظ پوشش جغرافیایی تلفن همراه کار بزرگی است.


سلیمانی اضافه کرد: اگر این اقدام در استان‌های دیگر هم صورت بگیرد، شاید پوشش جغرافیایی و جمعیتی همراه اول یک جهش بسیار گسترده‌ای به همراه خواهد داشت.


وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص استفاده از ماهواره در توسعه شبکه تحت پوشش تلفن‌همراه گفت: در همه دنیا از BTS برای پوشش شبکه تلفن همراه استفاده می‌کنند و بحث آن هم اقتصادی است.


او تصریح کرد: اگر تلفن همراه روی ماهواره قرار بگیرد، هزینه‌ها 5 تا 10 برابر برای مشتری افزایش پیدا می کند.


وزیر ارتباطات درخصوص عقب‌ماندگی‌های کشور در حوزه پورت‌های پرسرعت و اینترنت و برخی شایعات درخصوص عمدی بودن عقب‌ماندگی‌هایی برای افراد از مسائل غیراخلاقی و سیاسی گفت: این گونه نیست، اکنون بیش از 350 دانشگاه با فیبر نوری به شبکه وصل هستند و هر دانشگاه به ازای هر دانشجو حداقل 56 کیلوبیت می‌تواند مشترک شود و دانشگاهی مثل شیراز اگر 20 هزار دانشجو داشته باشد، بیش از یک هزار مگا پهنای باند باید داشته باشد در حالیکه در حال حاضر حدود صد مگ پهنای باند دارد.


وی گفت: تحول زیرساختی در کشور آماده شده و امکان واگذاری به متقاضیان وجود دارد اما متقاضیان باید هزینه‌های آن را بپردازند و تجهیزاتی را نیز خریداری کند.


سلیمانی ادامه داد: در بانک‌ها از 21 هزار شعبه بانکی و موسسه مالی که در کشور وجود دارد، 20 هزار شعبه به شبکه اتصال دارند و باید تجهیزات لازم را خریداری کنند و مراکز تشخیص هویت را خودشان ایجاد کنند و سرورهایی را در بانک مرکزی نصب کنند و لازم است سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام دهند.


به گزارش ایسنا، محمد سلیمانی در خصوص پیامک‌های فارسی نیز گفت: قرار بر این است که ما ایرانیان به خط و زبان فارسی توجه ویژه داشته باشیم بنابراین در این فضای مجازی همه باید کمک کنند که پیامک‌های فارسی ارسال شود؛ تعرفه‌ی پیامک فارسی حدود 33 درصد کاهش پیدا کرده است.


وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دیگری درخصوص بکارگیری کارت‌های اعتباری در کشور گفت: انواع و اقسام کارت‌ها هم اکنون وجود دارد و باید به این موضوع از چند منظر نگاه شود.


او ادامه داد: اول اینکه همه دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند تا پنج خدمت خود را از طریق اینترنت ارایه کنند. بنابراین اگر همه دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها همت کنند، بسترهای ارتباطی کشور هم این اجازه را می دهد در نتیجه بسیاری از مراجعات و حمل و نقل‌ها و مسافرت‌ها حذف می‌شود.


وی افزود: نکته دوم بحث کارتی است که اطلاعات هویتی افراد را در خود داشته باشد و در حد یک کیف پولی نیز انجام وظیفه کند که این کارت هم اکنون طراحی شده و البته باید مراحل اجرایی و تهیه کارت و کارت خوان را دنبال کرد.


وی یادآور شد: ما به دولت پیشنهاد داده‌ایم که وزارت کشور مأمور انجام این کار شود زیرا گذرنامه و شناسنامه و کارت ملی و حتی گواهینامه رانندگی می‌تواند در این کارت قرار بگیرد.


سلیمانی خاطرنشان کرد: مراحل این کار و اعتباری بالغ بر 500 میلیارد تومان برای پنج سال آینده در دولت به تصویب رسیده که از سال آینده در بودجه دولت قرار می‌گیرد.


به گزارش ایسنا پروژه‌ی رومینگ شبکه MCI (تلفن همراه) با شبکه‌ی GSM-WLL استان فارس صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات راه‌اندازی شد و به بهره‌برداری رسید و بیش از یک هزار روستای فارس تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.