اپراتورها

تلفن همراه

December 30, 2023
16:13 شنبه، 9ام دیماه 1402
کد خبر: 156152

مرگ حیرت‌انگیز تماس‌ تلفنی

منبع: پیوست

میزان تماس‌های تلفنی با به بازار آمدن پیام‌رسان‌های مختلف و پیشرفت‌های دیجیتالی ابزار ارتباطی کمتر شده است. به گزارش Ofcom تعداد تماس‌های تلفنی سالانه ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. علی‌رغم سیر نزولی کاربرد تماس تلفنی، افراد بالای ۶۰ سال هنوز علاقه‌مند به این شکل از ارتباط هستند. به اعتقاد کارشناسان افراد در تماس تلفنی تمرکز بیشتری دارند و لحن صدا و نوع صحبت کردن تاثیر بسزایی و چشمگیری در ارتباطات ایفا می‌کند.

واکنش‌های مختلفی نسبت به تماس تلفنی وجود دارد. امروزه عموما واکنش‌های مثبتی به تماس تلفنی نشان نمی‌دهند و این شیوه از برقراری ارتباط کم‌کاربرد شده است.

در حقیقت، تماس‌های تلفنی به یک میدان مین میان‌نسلی تبدیل شده‌ است. به طوری که انتشارات دبرتس آن‌را به عنوان راهنمای اتیکت در سال ۲۰۲۳ منتشر کرده تا به هرسنی کمک کند.

کاهش جهانی تماس‌های تلفنی، سقوط آزاد

با این‌که تماس‌های تلفنی همواره روند کاهشی دارد، استفاده از آن برای افراد بالای ۶۰ سال امری عادی تلقی می‌شود. این در حالی است که بسیاری از افراد امروزه از پیام‌رسان‌های مختلف برای تماس و اطلاع‌رسانی استفاده می‌کنند. در واقع می‌توان گفت قشر جوان و نوجوان تمایل کمتری به استفاده از تلفن برای برقراری تماس دارند.

بیشتر ما امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که افراد ترجیح می‌دهند به جای صحبت تلفنی برای توضیح روزمرگی‌ و سایر رویدادها به سادگی یک ایموجی با معنای خستگی یا شادی ارسال ‌می‌کنند. دوستان قدیمی، ترجیح می‌دهند به جای اینکه تماس بگیرند تا حال یکدیگر را بپرسند، یک پیام صوتی طولانی ارسال می‌کنند.

همه این موارد به این معناست که ما کمتر با یکدیگر صحبت می‌کنیم. آمار و ارقام Ofcom (سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا) نشان می‌دهد که آمار تماس‌های تلفنی و صدای زنگ موبایل‌ها نسبت به دهه گذشته با افت قابل توجهی از ۲۲۵ میلیارد دقیقه در سال ۲۰۱۲ به ۲۰۲ میلیارد دقیقه در سال ۲۰۲۲ رسیده است. بریتانیایی‌ها در سال ۲۰۰۸، ۲۵۶ میلیارد دقیقه از طریق تلفن صحبت کرده‌اند. اکنون سالانه ۵۴ میلیارد دقیقه از میزان مکالمات تلفنی کسر می‌شود. به عبارتی دیگر، سالانه ۵۴ میلیارد دقیقه سکوت بیشتر و طولانی‌تر می‌شود. عادت ارزشمند گفت‌وگو بعد از ۱۰۳ هزار سال در حال از بین رفتن است.

در ۱۵ سال اخیر، با توجه به رشد ارتباطات دیجیتالی، بسته‌های اینترنتی موبایلی به بسته‌های دقیقه‌ای تبدیل شد و انسان‌ها هنر صحبت‌ تلفنی طولانی را از دست دادند.

به نظر می‌رسد امروزه هیچ‌ یک از ما زمان کافی برای پاسخ دادن به تلفن را نداریم. سرعت و کارآیی به مکالمات آسیب زده است. چرا باید ۹۰ ثانیه صحبت کنید زمانی که می‌توانید یک پیام کوتاه بفرستید؟ اما پیام دادن، تصوری کاذب از صرفه‌جویی در وقت در شما ایجاد می‌کند. اغلب، شما در نهایت پیام را بارها مرور می‌کنید، در صورتی که می‌توانستید با  یک تماس تلفنی، سریع‌تر پاسخ دهید.

پاداش مخفی در تماس‌های تلفنی چیست؟ نه تنها تفاوت‌های ظریف در لحن و تن صدا مانند سوءتفاهمات در چت‌های واتس‌اپ که یکی از معضلات زندگی مدرن است بلکه بهره بردن از چند آداب معاشرت ساده از پاداش آن است.

تماس تلفنی شامل مزایای متعددی است. طبق مطالعه‌ای که در دوران همه‌گیری توسط دانشگاه تگزاس به عمل آمد، مشاهده شد که سطوح مختلفی از تنهایی، استرس و افسردگی پس از ۴ هفته از دریافت تماس‌های تلفنی معمولی کاهش یافته است.

هالی نیدیچ، روانشناس بالینی در این باره گفت:« یک تماس تلفنی، ظرفیت آن‌ را دارد که خلق‌وخو را به شدت بهبود دهد و سطح فکری شما را ارتقا بخشد. او تاکید کرد که شنیدن صدای یک نفر و ایجاد یک ارتباط عاطفی بسیار مهم است. نیدیچ توصیه می‌کند که مردم در طول هفته حداقل دو تماس تلفنی داشته باشند و این امر را استمرار بخشند.

تماس‌های تبلیغاتی،‌ پیگیری از طریق زنگ زدن و مدام در دسترس بودن از جمله دلایلی است که مانع علاقه و برقراری ارتباط نوجوانان و جوانان به این شکل از تماس می‌شود.

طی ۲۵ سال اخیر، تصور ما از تماس‌های تلفنی از زندگی روزمره به سمت مزاحمت، مخالفت و اذیت شدن تغییر کرده است. دبرتس نیز تاکید می‌کند که واکنش‌های افراد بیشتر عصبی یا با وحشت است و این نتیجه در کمتر شدن میزان تماس تلفنی اثر دارد.

مطالعات Ofcom در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که مردم بیشتر از هر زمانی احساس می‌کنند با یکدیگر در ارتباطند و باور دارند که اکنون «بیشتر و آسان‌تر از گذشته ارتباط برقرار می‌کنند.»

در دوران قرنطینه، زوم، واتس‌اپ و فیس‌تایم ارتباط میان افراد در سرتاسر جهان را تسهیل، تقویت و برقرار کرد.

در آن ماه‌ها، توانایی در ارتباط بودن مستمر با وجود دور بودن از انواع اجتماعات، شناور بودن ساعات کاری و تعطیلی شعل فیزیکی کسب‌وکارها با استفاده از ابزار و وسایل دیجیتالی به سادگی برقرار می‌شد. اما اکنون  این نرم‌افزارها ما را دچار این اشتباه می‌کنند که در حال برقراری ارتباطی خوب و سازنده هستیم یا نه.

حواس‌پرتی، عاملی که موجب جواب ندادن به پیام‌ها، بی‌اعتنایی به اعلان‌ها و در نظر نگرفتن کارهایی است که به وفور سمت ما ارسال می‌شود در مکالمات تلفنی کمتر دیده می‌شود.ما  بیشتر به مکالمات تلفنی بهتر گوش می‌دهیم.

یک پیام واتس‌اپی ممکن است ذخیره شود، حذف شود بلافاصله بعد از ارسال و دوباره نوشته شود. بدون شک این امر شاهکار بزرگ ارتباط از راه دور است که شما می‌توانید در گیلدفورد برروی مبل بنشینید و تمام بعداز ظهر خود را سپری کنید در واتس‌اپ با فردی در اولان باتار. اما مطمئن نیستیم که این می‌تواند همان صمیمیت در تماس تلفنی را ایجاد کند.

انتشارات دبرتس قطعا این‌گونه تصور نمی‌کند، بلکه توصیه می‌کند با وجود افزایش تمایل به ارسال پیام در مکالمات تلفنی، برخی نمونه‌ها وجود دارد که صدای انسان باید اولویت داشته باشد. خوب است که یک تشکر صمیمانه متنی ارسال شود. اما اگر ضروری است به فردی تسلیت بگویید باید گوشی تلفن را بردارید و به صدایتان اجازه دهید تا همدردی شما را منتقل کند. پیام‌های متنی را جایگزین کنید و مکالمه صوتی نیز داشته باشید.

هنوز جای امیدواری وجود دارد. اگرچه برطبق یافته‌های Ofcom، تماس با تلفن ثابت، هرساله ۲۰ درصد کاهش می‌یابد، اما استفاده از تلفن‌های غیرهوشمند در حال افزایش است. گزارش سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که فروش موبایل‌های بدون اینترنت به مرز یک میلیارد دستگاه رسیده است. این در حالی است که میزان فروش این تلفن‌ها در سال ۲۰۱۹، حدود ۴۰۰ میلیون دستگاه بوده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.