بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

رگولیشن

January 7, 2024
8:51 یکشنبه، 17ام دیماه 1402
کد خبر: 157034

انجمن فین‌تک خواستار تغییر الزمات ابلاغ شده برای لندتک‌ها شدند

انجمن فین‌تک ایران خواستار اصلاح «دستورالعمل الزامات ناظر بر نحوه همکاری موسسات اعتباری با شرکت‌های تسهیلات‌یار» با مشارکت فعالان حوزه لندتک است.

به گزارش پیوست، سایت بانک مرکزی پنج‌شنبه ۱۴ دی‌ماه «الزامات ناظر بر نحوه همکاری موسسات اعتباری با شرکت‌های تسهیلات‌یار» را منتشر کرد و در آن الزامات به صورت مشخص دریافت کارمزد از سوی لندتک‌ها که در این دستورالعمل با عنوان تسهیلات‌یار از آنها نام برده ممنوع شده است. همین امر مورد اعتراض فعالان اکوسیستم لندتک قرار گرفته است.

این الزامات درست یک ماه پس از تصویب آن از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، طبق آنچه در مستند ذکر شده است، این الزامات ۱۵ آذر ماه به تصویب رسیده است یعنی درست ۲ روز بعد از آنکه مصوبه مربوط به نئوبانک‌ها یا شعب دیجیتال بانکی به تصویب رسیده و ابلاغ شده بود.

طبق آنچه در بیانیه انجمن فین‌تک آمده است: «شرکت‌های تسهیلات‌یار با استفاده از فناوری در سه سال اخیر به بیش از ۵ میلیون نفر در اقصی نقاط کشور عزیزمان، با هر سطح درآمدی و از اقشار مختلف جهت دریافت وام و تسهیلات بدون ضامن خدمت‌رسانی کرده‌اند. با این حال، دستورالعمل جدید در سکوت خبری و بدون مشارکت صنفی و درنظر گرفتن ساختار هزینه و مدل کسب‌وکارهای تسهیلات‌یار منتشر شده که این موضوع نگرانی‌های فعالان و کسب و کارهای صنعت را از روند ادامه فعالیت افزایش داده است.»

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی انجمن فین‌تک اگر این الزامات و دستورالعمل بانک مرکزی اصلاح نشود و کارمزد خدمات تسهیلات‌یاری مورد توجه قرار نگیرد مسیری ناپایدار و غیرکارآمد را برای ادامه فعالیت این کسب‌وکارها به وجود خواهد آورد. طبق نظر انجمن فین‌تک این تصمیمات شتاب‌زده، اساس وجود نهاد نوپای تسهیلات‌یاری را با مخاطره مواجه کرده و می‌تواند منجر به اختلالات اساسی در این کسب‌وکارها، تعدیل منابع انسانی متخصص و توقف ارائه خدمات شود.

انجمن فین‌تک ایران از مسئولان بانک مرکزی خواست تا با اجرای یک فرایند مشارکتی و شفاف و با در نظر گرفتن نیازها و نظرات تمام فعالان این حوزه در مورد این حوزه تصمیم‌گیری کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.