تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 9, 2024
14:22 سه شنبه، 19ام دیماه 1402
کد خبر: 157417

ساز ناکوک پلتفرم‌های آنلاین فروش بلیت کنسرت

منبع: پیوست

مدتی است بعضی از سایت‌های مطرح فروش آنلاین بلیت، در اقدامی هماهنگ با یکدیگر از فروش بلیت کنسرت برخی خوانندگان امتناع می‌کنند و شفافیتی که از پلتفرم‌های آنلاین انتظار می‌روند در این فرآیند وجود ندارد. برخی دست‌اندرکاران این حوزه معتقدند وقتی مالکان پلتفرم‌های فروش بلیت آنلاین همان تهیه‌کنندگان کنسرت و آلبوم موسیقی هستند، چنین اتفاقی دور از ذهن نیست.

دتی است برخی از سایت‌های مطرح فروش بلیت کنسرت در اقدامی هماهنگ با یکدیگر از فروش بلیت کنسرت برخی از خوانندگان امتناع می‌کنند. محسن ابراهیم‌زاده و محسن یگانه جزو همین خوانندگان بودند که سایت‌های مطرحی مثل ایران کنسرت از فروش بلیت آنها سرباز زدند. البته تیوال و سینماتیکت جزو سایت‌هایی بودند که این خوانندگان را در دایره تحریم قرار ندادند و  به نوعی تلاش کردند ماهیت پلتفرمی و بی‌طرفی سایت خود را حفظ کنند.

محمد عمروآبادی، مدیرعامل تیوال در این باره می‌گوید: نه فقط در بحث فروش بلیت کنسرت و فعالیت‌های هنری که در هر بخشی، اگر افراد غیر متخصص در بخش تخصصی هر حوزه وارد شوند، بحران پیش می‌آید. در زمینه فروش بلیت کنسرت خوانندگان هم دچار این مشکل شده‌ایم. بیشتر سایت‌های خرید بلیت کنسرت متعلق به تهیه کنندگان هستند، البته این موضوع به خودی خود مشکل نیست، مسئله از اینجا شروع می‌شود که این سایت‌ها مدعی فروش عمده بلیت تمام هنرمندان می‌شوند و با انحصار به این بازار لطمه می‌زنند.

او ادامه می‌دهد: تهیه‌کنندگان، زمانی که صاحبان سایت‌های شناخته شده فروش بلیت هم می‌شوند اگر تمایل به انحصارطلبی هم داشته باشند، امکان رقابت در فضا را از بین می‌برند. به این شکل ماهیت اصلی پلتفرم که استقلال و بی‌طرفی است نادیده گرفته می‌شود. در صورتی که ماهیت پلتفرم بسترسازی، عدالت و در نظر گرفتن منافع تمام ذینفعان است.

طبق گفته عمروآبادی در تیوال تلاش شده است استقلال پلتفرم حفظ شود. او در این باره می‌گوید: ما سالهاست از منافع کوتاه مدت هر چند اگر مبالغ کلانی در پشت پرده آن وجود داشته، صرف نظر کرده‌ایم چون رسالت تیوال نگاه تخصصی به حوزه هنر است.

او ادامه می‌دهد: ما از جزئیات قراردادهای خوانندگان و تهیه‌کنندگان مطلع نیستیم اما پیچیدگی این قراردادها گاه باعث مشکلاتی در زمینه فروش بلیت کنسرت خوانندگان می‌شود. ضمن اینکه یکی از مشکلاتی که همیشه خوانندگان را تهدید می‌کند این است که آنها در ابتدای قرارداد چون در موضع ضعف قرار دارند گاه امتیازهای بیشتری به تهیه‌کنندگان می‌دهند و همین باعث می‌شود در ادامه همکاری به مشکل برخورند. البته هرگز نباید یک طرفه به قاضی رفت و تهیه‌کنندگان هم ممکن است در برخی موارد حقوقشان تضییع شود. اما حالا نکته اینجاست که پلتفرم‌های آنلاین باید بساط شفافیت، تقسیم قدرت و عدالت را فراهم کنند نه اینکه به نگاه انحصاری تهیه‌کنندگان دامن بزنند.

عمروآبادی راهکار این مشکلات را حفظ بی‌طرفی پلتفرم‌ها،تشکیل اتحادیه و دایره‌های حقوقی تخصصی و داشتن مرامنامه در این صنعت می‌داند و می‌گوید:  پلتفرم‌ها با رعایت بی‌طرفی می‌توانند در این زمینه بهتر عمل کنند.

مسعود شفیعی، مدیر بخش موسیقی سایت تیوال هم با تاکید بر اصل رقابت و همچنین ورود رسانه‌ها با به چالش کشیدن این قبیل موضوعات در هر حوزه‌ و صنعتی گفت: وجود رقابت در هر بازاری حلال بسیاری از مشکلات، از جمله همین موضوع است. متاسفانه گاه با تهیه‌کنندگانی روبرو هستیم که هنرمند را به مثابه کالا می‌بینند و فعالیت سرمایه‌گذارانه در هنر را هم مثل یک کاسبی در بازار نگاه می‌کنند. نگاه کاسب مسلکانه بخش عمده بازار هنری کشور را در اختیار گرفته و اگر اختلافی بین خواننده و تهیه‌کننده رخ بدهد، برخی پلتفرم‌ها هم نمی‌توانند استقلال خود را حفظ کنند. شفیعی ادامه می‌دهد: پلتفرم‌ها باید منفعت کاربر و هنرمند را هم‌زمان مد نظر قرار دهند و همین پلتفرم‌ها هستند که با ایجاد شفافیت می‌توانند از ایجاد بازار سیاه، قیمت‌های نجومی و ناعادلانه شدن قیمت‌ها جلوگیری کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.