اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 13, 2024
18:07 شنبه، 23ام دیماه 1402
کد خبر: 157934

اولین تراکنش خرید غیرقابل هک با اینترنت کوانتومی انجام شد

منبع: پیوست

خرید با استفاده از اینترنت کوانتومی نیازمند فنون تازه‌ای برای حفظ امنیت است. البته که هنوز اینترنت کوانتومی به مرحله اجرایی و عرضه نرسیده اما محققان چینی توانستند تجارت الکترونیک امن کوانتومی را به اثبات مفهومی برسانند.

وبسایت نیوساینتیفیک می‌گوید هوئا-لی ین از دانشگاه رنمین چین و همکارانش با استفاده از شبکه کوچکی متشکل از پنج کامپیوتر کوانتومی و اتصال آنها با چند کیلومتر فیبر، برای اولین بار مفهوم تجارت الکترونیک در جهان کوانتوم را آزمایش کردند.

این شبکه کوانتومی هم همانند تمامی شبکه‌‌های کوانتومی با دستکاری مشخصه‌های کوانتومی نور کار می‌کند و به دلیل ماهیت این تکنولوژی نمی‌توان بدون از بین بردن اطلاعات، آن را دستکاری کرد.

محققان در این آزمایش برای هر کامپیوتر نقشی در نظر گرفتند. یکی در نقش فروشنده و دوتا در نقش خریدار و دو کامپیوتر باقی‌مانده هم میانجی‌های بی‌طرفی بودند که از دروغ‌گویی طرفین به یکدیگر جلوگیری می‌کردند.

کامپیوتر‌های کوانتومی با اشتراک‌گذاری زنجیره خاصی از سیگنال‌های نور کوانتوم به نام کلید‌های رمزنگاری‌شده کوانتومی ارتباط برقرار کردند. برای انجام این معامله، فروشنده قراردادی را تولید کرد که او و خریدار هردو باید آن را تایید و امضا می‌کردند. هرمرحله از این ارتباط از یک میانجی شخص ثالث عبور می‌کرد. محققان به عنوان یک قرارداد آزمایشی فایلی در ابعاد قرارداد مشتری خدمات وب آمازون را منتقل کردند که حجم آن حدود یک میلیون بیت است.

در حدود یک ثانیه، فروشنده و مشتری توانستند با طی کردن یک فرایند امضای ۱۱ باره، قرارداد را تکمیل کنند. یین می‌گوید این زمان سریع‌تر از پروتکل‌های مشابه تراکنش امن کوانتومی است که در گذشته پیشنهاد شده و با سرعت شبکه‌های ارتباطات سنتی همخوانی بیشتری دارد.

این تیم همچنین پیش‌فرض‌هایی را درمورد کامپیوتر‌های کوانتومی که یک کاربر ممکن است به آن دسترسی داشته باشد در نظر گرفتند و درنتیجه این فرایند حتی با دستگاه‌های کوانتومی معمولی‌تر، مانند نمونه‌های امروزی، هم همخوانی دارد.

خداخواست بیباک از دانشگاه میامی در اوهایو می‌گوید این آزمایش از دو پروتکل رمزنگاری کوانتومی استفاده می‌کند که پیشتر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و امنیت خود را از بنیان‌های فیزیک کوانتوم تامین می‌:نند. محققان با ترکیب این پروتکل‌ها تنظیماتی را برای تجارت الکترونیک فراهم کردند که جلوی حمله هکرها از کامپیوترهای بسیار قدرتمند می‌ایستد.

با این حال هوی-کوانگ لو از دانشگاه تورنتو و استارت‌آپ کوانتومی Quantum Bridge Technologies معتقد است که استفاده از این پروتکل برای شبکه‌های بزرگتر از پنج کاربر شاید مشکل‌ساز شود. او معتقد است که برای حضور یک میلیون کاربر در تراکنش‌ها، به یک هزار میلیارد کلید در آغاز فرایند نیاز است و همین مساله ممکن است شدنی نباشد.

یین و تیمش می‌خواهند ایده خود را با آزمایش و الهام‌بخشی دیگران به یک ایده عملی‌تر تبدیل کنند. او می‌گوید: «دوست داریم تیم‌های تحقیقاتی دیگری را ببینیم یا کارمان توسعه داده و موارد استفاده بیشتری را در شبکه‌های ارتباطات کوانتوم فعلی تایید کنیم.»

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.