اپراتورها

امنیت

امینت

January 14, 2024
9:00 یکشنبه، 24ام دیماه 1402
کد خبر: 157950

هشدار پلیس فتا در خصوص سوء استفاده مجرمان از سیم‌کارت‌های گم شده: در اسرع وقت سیم‌کارت مفقودی را بسوزانید

 

رئیس پلیس فتا استان مرکزی سیم کارت را یکی از شخصی ترین ابزارهای کاربردی دانست که برای مالک آن تعهدآور است و افراد باید در قبال سیم کارت های به نام خود پاسخگو باشند.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) سرهنگ‌دوم فرهاد شاطری رئیس پلیس فتا استان مرکزی در تشریح این خبر گفت: هر شماره یا سرویس ارتباطی که به نام مشترکی ثبت شده باشد، مسئولیت و عواقب ناشی از سوءاستفاده از آن را برای کاربر به همراه دارد و افراد باید همانند حساب های بانکی و مدارک هویتی،حافظ سیم کارت و حساب های فعال شبکه های اجتماعی آن خط باشند.

این مقام مسئول، مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از تجهیزات و امتیازات مخابراتی واگذار شده را با مالک قانونی آن دانست و افزود: بسیار پیش آمده است که اعمال مجرمانه مالی یا اخلاقی با سیم کارت هایی به انجام رسیده است که مالک خط خود را غافل از وجود شماره می دانسته یا اعلام می کند که سیم کارت مجرمانه را گم کرده است حال آنکه در صورت هرگونه ایجاد مزاحمت و یا ارتکاب اعمال مجرمانه از طریق سیم‌کارت، تا زمانی که مجرم اصلی شناسایی شود، مالک اصلی مقصر هرگونه سوء‌استفاده از سیم‌کارت است و باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد.

سرهنگ شاطری با اشاره به این موضوع که سهل انگاری و غفلت شهروندان در رابطه با سیم کارت‌های تحت مالکیتشان آن‌ها را بدون اینکه آگاه باشند وارد پرونده های قضائی می کند، بیان کرد: در اکثر موارد در خصوص سیم کارت های اعتباری که قیمت کمتری دارند کاربران به این موضوع اهمیت نداده و بدون اینکه پیگیر سرنوشت سیمکارت مفقودی باشند، سیم کارت جدید خریداری می کنند و مورد استفاده قرار می دهند.

وی افزود: شهروندان می‌توانند با ارسال کد ملی به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۵۰ یا گرفتن استعلام از وب‌سایت CRA.IR از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نامشان است مطلع شوند و در صورت مفقودی سیم‌کارتشان در اسرع وقت نسبت به سوزاندن سیم کارت مفقودی خود از طریق دفاتر خدمات ارتباطی اقدام کنند.

این مقام انتظامی در پایان بیان داشت: هموطنان عزیز پس از دسترسی مجدد به سیم کارت، در ابتدا حساب های شبکه های اجتماعی خط را بررسی کنند و در صورت هرگونه سوءاستفاده ی احتمالی با کارشناسان مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا به شماره 096380 تماس گرفته و از مشاوره تخصصی پلیس بهره مند گردند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.