امینت

January 14, 2024
9:12 یکشنبه، 24ام دیماه 1402
کد خبر: 157959

مقابله با تهدیدهای سایبری در گوشی‌های اندرویدی

با توسعه فناوری و نفوذ آن به همه بخش‌های زندگی بشر، میزان داده‌ها و اطلاعات شخصی هم رشد فراوانی داشته که محافظت از این داده‌های شخصی به دغدغه بزرگ بسیاری از کاربران و فعالان حوزه سایبری تبدیل شده است. با توجه به بالا رفتن قدرت ذخیره گوشی‌های هوشمند، بسیاری از اطلاعات شخصی در این سیستم‌ها نگهداری می‌شود و به موازات آن، هکرها با تهدیدهای امنیتی مانند تروجان‌های بانکی، در کمین کاربرانی هستند که نسبت به بالا بردن امنیت سایبری گوشی‌های خود سهل‌انگاری می‌کنند. فعالان حوزه امنیت سایبری در گزارش‌های مختلف راهکارهای گوناگونی برای محافظت از داده‌های کاربران گوشی‌های هوشمند ارائه داده‌اند. این بار نیز پایگاه فناوری بی‌ان ان بریکینگ، برای تقویت امنیت دستگاه‌های اندرویدی و کمک به حفاظت از دستگاه‌ها و اطلاعات شخصی کاربران آن، هشت گام اساسی را پیشنهاد داده است.

از آپدیت سیستم عامل غفلت نکنید
به‌روزرسانی، گامی ساده و در عین حال حیاتی برای استفاده امن از دستگاه است. از آنجا که شرکت‌های سازنده دستگاه‌های اندرویدی، اغلب وصله‌های امنیتی برای رفع آسیب‌پذیری‌ها منتشر می‌کنند میزان آسیب‌پذیری کاربران بسیار کاهش می‌یابد. به همین دلیل هم کاربران باید به محض دریافت پیام به روزرسانی سیستم عامل اندروید، نسبت به انجام آن اقدام کنند.

دانلود از فروشگاه‌های غیرمعتبر ممنوع
اپلیکیشن‌ها را منحصراً از فروشگاه گوگل پلی دانلود کنید تا از نصب اپلیکیشن‌های مخرب احتمالی روی گوشی اجتناب کنید. محافظت‌های بهبود یافته گوگل از طریق «گوگل پلی پروتکت»، لایه‌های ایمنی بیشتری را فراهم می‌کند.

مجوزهای اپلیکیشن را بررسی کنید
اطمینان حاصل کنید که هیچ اپلیکیشنی به اطلاعات شخصی غیرضروری یا عملکرد دستگاه دسترسی ندارد. این اقدام می‌تواند از فعالیت‌های غیرمجاز جلوگیری کرده و حریم خصوصی شما را ایمن کند.

از لاک اسکرین مطمئن استفاده کنید
یک پین، گذر واژه یا گزینه بیومتریک، می‌تواند از دسترسی غیرمجاز جلوگیری کرده و امنیت دستگاه را افزایش دهد.

اقدامات پیشرفته برای امنیت بالاتر
قابلیت «دستگاه من را پیدا کن» را فعال کنید: این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد مکان گوشی مفقود شده یا مسروقه را یافته و آن را قفل کرده یا اطلاعاتش را پاک کنند که این اقدام از داده‌های شخصی در شرایط ناگوار، محافظت می‌کند.

در استفاده از وای فای عمومی، محتاط باشید
شبکه‌های وای فای عمومی می‌توانند ریسک‌های امنیتی در برداشته باشند. از یک برنامه وی‌پی‌ان برای وب‌گردی در هنگام اتصال به شبکه‌های وای فای عمومی استفاده کنید.

یک آنتی ویروس معتبر نصب کنید
اپلیکیشن‌های آنتی ویروس به‌روز می‌توانند در برابر بدافزارها و تهدیدهای دیگر حفاظت کنند. هشدار کافی در برابر تهدیدهای جدید، اهمیت چنین ابزارهایی را بارز می‌کند.

مرتباً پشتیبان‌گیری کنید
پشتیبان‌گیری مرتب در یک درایو خارجی یا سرویس ابری، مانع از دست رفتن اطلاعات شده و در صورت آلوده شدن دستگاه، یک شبکه ایمن فراهم می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.