بازی

فناوری اطلاعات

January 15, 2024
10:08 دوشنبه، 25ام دیماه 1402
کد خبر: 158058

«سفیر عشق» برترین بازی ایرانی سال شد

بــــرش

نهمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر که بعد از 4 سال وقفه کار خود را از تابستان سال‌جاری با اعلام فراخوان برای شرکت بازی‌سازان و تیم‌های بازی‌سازی در این دوره از جشنواره آغاز کرد، به روز پایانی و اعلام برنده‌های نهایی بخش‌های مختلف رسید.
در این دوره در بخش سرمایه‌گذاری ۵۴ تیم و در بخش اصلی جشنواره ۲۱۶ اثر (موبایلی و رایانه‌ای) از سوی ۱۱۲ بازی‌ساز به دبیرخانه ارسال شد. از این تعداد ۵۳ اثر انفرادی، ۲۴ تیم، ۱۲۵ اثر در سبک بازی موبایلی و ۹۱ اثر در سبک بازی‌های رایانه‌ای تخصصی است. از میان ۲۱۶ اثر ارسالی به دبیرخانه ۱۶۹ اثر در بخش اصلی، ۵ اثر در بخش به روزرسانی و ۴۲ اثر در بخش مورد انتظار بود.
بازی‌سازان از ۱۹ استان کشور در جشنواره
ثبت نام کردند که استان تهران با ۹۵ اثر، استان البرز با ۲۴ اثر، استان فارس با ۱۵ اثر، استان اصفهان با ۱۳ اثر، استان قم با ۱۱ اثر بیشترین آثار را به جشنواره ارسال کردند.
بهترین بازی سال ۱۵۰ میلیون تومان، بهترین بازی در بخش دستاوردها ۳۰ میلیون تومان، بهترین بازی در هر سبک ۲۰ میلیون تومان، بخش مردمی ۲۰ میلیون تومان و بخش ویژه ۱۰ میلیون دریافت کردند.
رأی‌گیری بخش مردمی برخلاف دوره‌های قبل که به صورت پیامکی بود برای ایجاد شفافیت رأی‌گیری مردم از طریق سایت جشنواره انجام شد، تا بازی‌سازان بتوانند به صورت شفاف و لحظه‌ای تعداد رأی‌گیری مردمی را به بازی‌های‌شان در سایت جشنواره مشاهده کنند. این امر به جذابیت و شفافیت و افزایش دقت کار کمک کرد.

تلاش۱۲ تیم بازی‌سازی برای جذب سرمایه
۱۲ تیم بازی‌سازی صبح شنبه ۲۳ دی توسط داوران در بخش سرمایه‌گذاری جشنواره به رقابت با یکدیگر پرداختند. البته ۵۴ محصول توسط ۱۵ شرکت، ۱۸ تیم بازی‌ساز، ۱۳ بازی‌ساز به صورت انفرادی، ۸ پلتفرم حوزه بازی‌سازی به دبیرخانه ارسال شد و در سه رویداد آثار به بیش از ۱۰ سرمایه‌گذار و ۵ ناشر بین‌المللی داخلی معرفی شد که در نهایت ۱۲ تیم و محصول به مرحله نهایی رسیدند و در نهایت 7 تیم 7 میلیارد و 900 میلیون تومان سرمایه جذب کردند که حامیان مالی هم صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و بخش خصوصی بودند.

 

سوسن صادقی – ایران : آیین پایانی نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر شامگاه شنبه (۲۳ دی) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و برخی از مسئولان فرهنگی و با حضور پرشور بازی‌سازان در محل تالار وحدت برگزار و برترین بازی‌های سبک‌های مختلف این دوره از بازی‌ها شناخته شدند و در نهایت غزال زرین به 14 بازی رسید. در این دوره جایزه سال 150 میلیون تومانی از آن بازی سفیر عشق شد. برای نخستین بار هم که برنامه جذب سرمایه‌گذاری به این جشنواره اضافه شده بود، در رویداد پایانی 7 بازی، 7 میلیارد و 900 میلیون تومان سرمایه جذب کردند.

 

تولید بازی‌های پرمخاطب تکلیف جدی برنامه هفتم توسعه است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با بیان اینکه تولید و انتشار بازی‌های پرمخاطب تکلیف جدی‌مان در برنامه هفتم توسعه است، گفت: پس از ۴ سال این جشنواره مجدداً از سر گرفته شده و حوزه بازی‌ها امروز جزو بالاترین میزان مصرف فرهنگی در میان همه گونه‌های هنری و فرهنگی است و هر روز دایره آن گسترده می‌شود.
محمد مهدی اسماعیلی افزود: اگر روزی تصور بر این بود که صنعت گیم مربوط به رده‌های سنی پایین است اما امروز باید گفت که صنعت بازی‌های رایانه‌ای در بخش‌های مهم نقش‌آفرین است و این صنعت به‌عنوان یکی از راه‌های ایجاد خلاقیت، گشایش کار و حل مسائل مهم جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد.
اسماعیلی با اشاره به اینکه ما نسبت به بحث بازی به‌عنوان یکی از راه‌های مهم در حوزه مسائل فرهنگی و اقتصاد فرهنگ و هنر باید توجه کنیم، اظهار کرد: امروز بازی‌ها سهم مهمی را در انتقال فرهنگ ایفا می‌کنند. در گذر زمان، متوجه می‌شویم که یک مجموعه بازی آنچنان در حوزه‌های مختلف زندگی رسوخ یافته که اثرگذاری کم نظیری دارد. ما باید از صنعت به نحو احسن استفاده کنیم. در همه کشورهای توسعه یافته صنعت گیم با این نگاه در حال سرمایه‌گذاری و گسترش حیطه فعالیت‌های مهم است.
اسماعیلی افزود: ما شاهد بودیم در بخش تقدیرها، بازی‌هایی مورد توجه قرار گرفتند که بخش مهمی از آنها به روایت زندگی اسطوره‌ها و شخصیت‌های قهرمانی در حوزه‌های فرهنگی اختصاص یافته بود. بسیاری از این بازی‌ها روایتگر مهمی از اسطوره‌ها داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: استفاده از این ظرفیت در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر امری ضرور است؛ امروز بخش مهمی از اقتصاد در صنعت گیم جریان دارد و کسانی که می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند از ایده تا تولید محصول می‌توانند با ایجاد یک بازار اقتصاد نتایج مثبتی را رقم بزنند.
این موضوع حتماً باید مورد توجه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای قرار بگیرد.
اسماعیلی افزود: بیش از ۱۹ استان در این جشنواره شرکت کرده‌اند و این امر نشان می‌دهد که صنعت گیم ظرفیت فراگیری دارد و ما باید بیش از گذشته به نخبگان سراسر کشور در این صنعت توجه کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در حاشیه اختتامیه نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر در جمع خبرنگاران گفت: موانع بازی‌سازان را در استفاده از اینترنت حل خواهیم کرد.
محمد مهدی اسماعیلی افزود: تکالیف روشنی در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده که سالانه باید بازی‌های متنوع و پرمخاطبی را تولید کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.
اسماعیلی گفت: در شورای عالی فضای مجازی به دستور رئیس جمهور مشغول بررسی رفع موانعی هستیم که بازی‌سازان در مسائل مربوط به استفاده از اینترنت دچار مشکل هستند. آقای رئیس جمهور دستور دادند تا گروهی را برای حل این موضوع تشکیل دهیم و برخی از موانعی که وجود دارد در جلساتی که با بازی‌سازان داشتیم مطرح شد تا محدودیت‌هایی را که با آنها مواجه هستند برطرف کنیم.

فناوری باید با کسب و کار و اقتصاد عجین شود
معاون علمی رئیس جمهور در این مراسم گفت: زمانی که فناوری، کسب‌وکار و اقتصاد با یکدیگر عجین شوند شرکت‌های دانش‌بنیان روی کار می‌آیند.
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه شروع فعالیت در بخش سرمایه‌گذاری در بازی‌های رایانه‌ای قابل تقدیر است، افزود: تفاوت کسب‌وکار خلاق با مؤسسات هنری سنتی این است که همزمان بال فناوری، کسب‌وکار و هنر دیده می‌شود و نقش فناوری در آن پررنگ است و به همین دلیل است که شرکت‌های خلاق همیشه مورد توجه ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم بوده است‌.
دهقانی فیروزآبادی گفت: آنچه درباره این مؤسسات مورد توجه و قابل رقابت است، توجه و زمان افراد است، زیرا هرکسی بتواند زمان و توجه افراد را بیشتر به دست بیاورد، موفق‌تر خواهد بود.
وی افزود: فقط مسأله بازار مهم نیست بلکه مسأله آموزش، فرهنگ و رفتار بسیار نقش زیادی در ارتقای شخصیت افراد به‌عنوان غذای بشر دارد.
دهقانی فیروزآبادی گفت: کشور ما دارای تاریخ، فرهنگ و جوانان پراستعداد است اما برای موفقیت بیشتر و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خود باید روی چند حوزه مشخص متمرکز شویم و سرمایه‌گذاری کنیم.
وی افزود: یکی از چالش‌های مهم عملکرد فردی در این حوزه است که باید افراد، شرکت‌ها و مجموعه‌ها با یکدیگر عجین شوند تا با ایجاد شرکت‌های بزرگ‌تر، آثار بزرگی خلق شود.

صنعت گیم بدون اقتصاد راه به جایی نمی‌برد
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: صنعت گیم به‌عنوان یک هنر، صنعت، رسانه و فناوری، بدون حوزه اقتصاد راه به جایی نمی‌برد.
حاجی هاشمی در این مراسم افزود: این مراسم اختتامیه جشنواره که پس از ۴ سال وقفه برگزار شد به نوعی تجلیل از بازی‌سازان و یک دورهمی دیگر بازی‌سازان است چرا که حوزه بازی‌های رایانه‌ای یک حوزه مهجور است و چنین برنامه‌هایی حداقل کاری است که می‌توان برای معرفی صنعت گیم انجام داد.
به گفته وی زمانی که می‌خواستیم برنامه‌ریزی مجددی پس از ۴ سال وقفه برای جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر انجام دهیم به این نتیجه رسیدیم که صنعت گیم علاوه بر آنکه به یک رویداد فرهنگی نیاز دارد، نیازمند یک رویداد اقتصادی و هم‌افزایی اقتصادی است و این هنر، صنعت، رسانه و فناوری بدون حوزه اقتصاد، راه به جایی نمی‌برد.
دبیر نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر گفت: ما به این دوره از جشنواره، بخش سرمایه‌گذاری را اضافه کردیم و از اواخر بهار امسال مذاکراتی را با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ناشران انجام دادیم، چرا که قصد داریم بحث اقتصاد و فرهنگ را پیوند بزنیم و از این جهت همراهی خوبی را میان بازی‌سازان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاهد بودیم و بخش سرمایه‌گذاری جشنواره توانست جای خود را باز کند و سال آینده هم بخش سرمایه‌گذاری را در کنار جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر خواهیم داشت.

 

 

برگزیدگان نهمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر

برگزیدگان نهمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر 1402 معرفی شدند و غزال زرین بهترین بازی سال به بازی سفیر عشق مهدی جعفری جوزجانی رسید و برندگان غزال زرین و دیپلم افتخار بخش‌های مختلف جشنواره به این ترتیب اعلام شد:

جوایز بخش سبک‌ها
سبک کلمه‌ای و اطلاعات عمومی: در این سبک هیچ بازی‌ای شایسته دریافت غزال زرین نشد و دیپلم افتخار به بازی شهربانو رسید.
سبک تیراندازی: برنده غزال زرین: فرمانده مقاومت نبرد آمرلی.
سبک استراتژی: غزال زرین: تسخیرگران.
سبک پازل: در این سبک دو دیپلم افتخار به بازی چیکو و فانوس رسید و غزال زرین از آن لومیناریا شد.
سبک مسابقه‌ای: در این سبک دیپلم افتخار به بازی سرضرب ۱ اعطا شد و هیچ بازی‌ای شایسته دریافت غزال زرین نشد.
سبک تفننی: در این سبک دیپلم افتخار به بازی مدیر دفتر اعطا شد و هیچ بازی‌ای شایسته دریافت غزال زرین نشد.
سبک اکشن ماجرایی: غزال زرین: بازی سفیر عشق.
سبک ماجرایی: در این بخش دو غزال زرین به دو بازی کانال سکوت 1 و امپراطورهای قلابی تعلق گرفت.
سبک اکشن: غزال زرین: بازی پوکه: مبارزان کمپانی.

جوایز بخش دستاوردها
بهترین دستاورد فرهنگی: غزال زرین: بازی کودکان اربعین.
بهترین دستاورد صداگذاری و افکت صوتی: غزال زرین: فرمانده مقاومت نبرد آمرلی.
بهترین دستاورد موسیقی: در این بخش دیپلم افتخار به کانال سکوت ۲ و غزال زرین به مختار فصل قیام اعطا شد.
بهترین دستاورد داستان و روایت بازی: در این بخش دیپلم افتخار به کانال سکوت ۱ و غزال زرین به فرمانده مقاومت نبرد آمرلی رسید.
بهترین دستاورد هنری از منظر فنی و زیبایی‌شناسی: دیپلم افتخار از آن پوکه: مبارزان کمپانی و غزال زرین از آن امپراطورهای قلابی شد.
بهترین دستاورد طراحی بازی: غزال زرین: کانال سکوت ۱
بهترین دستاورد فنی: دیپلم افتخار به بازی تسخیرگران و غزال زرین به پوکه: مبارزان کمپانی رسید.
بهترین بازی روایت پیشرفت: دیپلم افتخار برای بازی‌های سایه انتقام و دستاوردهای ملی ایران.

جوایز بخش نگاه مردمی
بخش بهترین به روزرسانی: دیپلم افتخار برای بازی سفر جنجالی 2
بهترین بازی مورد انتظار: دیپلم افتخار از آن بازی آخرین نفس و غزال زرین از آن فرمانده مقاومت نبرد آمرلی شد.
بهترین بازی حوزه مقاومت: دو دیپلم افتخار به بازی‌های شکارچی 2 انهدام منافقین و شکست داعش رسید.
بهترین بازی خانواده محور: دیپلم افتخار بازی سرآشپز.
بهترین بازی فرهنگ بنیان به انتخاب شورای فرهنگ عمومی: دیپلم افتخار فرمانده مقاومت نبرد آمرلی.

بازی ویژه به انتخاب دبیر جشنواره
تقدیرنامه اول به دلیل پرداختن به بازی برخط رایانه‌ای به استودیو سورنا گیمز اهدا شد.
تقدیرنامه دوم به دلیل پرداختن به بازی برخط رایانه‌ای به بازی واکنش سریع اهدا شد.
بهترین بازی اقتباسی: اهدای تقدیرنامه به بازی 6410 روز بی‌آیینه.

جایزه بازی سال
غزال زرین بهترین بازی سال: سفیرعشق.
اولین دیپلم افتخار: امپراطورهای قلابی.
دومین دیپلم افتخار: کانال سکوت 1

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.