هوش مصنوعی

January 17, 2024
9:41 چهارشنبه، 27ام دیماه 1402
کد خبر: 158296

هوش مصنوعی برنده دادگاه شد

به تازگی یک دادگاه در چین در اقدامی سنت شکنانه کپی رایت یک تصویر تولید شده با هوش مصنوعی را به رسمیت شناخت این رای گامی مهم در حوزه روبه رشد هوش مصنوعی مولد در چین به حساب می آید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزمو چاینا، به این ترتیب سابقه‌ای به وجود آورد که احتمالاً تأثیری قابل توجه بر این حوزه داشته باشد. رأی مذکور توسط دادگاه اینترنت پکن صادر شده که مربوط به عکسی تولید شده با استفاده از نرم افزار Stable Diffusion(افزودن متن به تصویر) است. به رسمیت شناختن تصویر مذکور به عنوان یک اثر هنری حفاظت شده توسط دادگاه، اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در حوزه خلاقیت هنری را نشان می‌دهد.

در حقیقت این رأی نشان دهنده درک دادگاه از اصالت و داده معنوی خالق انسانی است که نقش اساسی را در خلق تصویر تولید شده با هوش مصنوعی دارد. این چشم انداز از تمرکز هوش مصنوعی به فرایند خلاقانه و تصمیم گیری انسانی تغییر می‌دهد که این فناوری را راهبری می‌کند. دادگاه با به رسمیت شناختن عنصر انسانی در محتوای تولید شده با هوش مصنوعی درهای تازه ای برای هنرمندان و خالقان اثر هنری باز می‌کند که مشغول کاوش این حوزه جدید هستند.

یکی دیگر از دلایل اهمیت رأی دادگاه آن است که با موضع گیری نسبت به هوش مصنوعی در کشورهای دیگر از جمله آمریکا متضاد است. در آمریکا بحث و گمانه زنی درباره حفاظت از محتوای تولید شده با هوش مصنوعی با قانون کپی رایت همچنان جریان دارد. از سوی دیگر این اقدام نیاز به بررسی پرونده به پرونده را نشان می‌دهد.

این رأی مربوط به پرونده‌ای است که در آن فردی به نام لی از نرم افزارStable Diffusion استفاده کرد تا تصویری از یک زن آسیایی جوان بسازد. پس از آنکه از اثر لی بدون اجازه در پلتفرم چینی Baijiahao (مخصوص اشتراک گذاری محتوا) استفاده شد، او شکایتی برای نقض حق مالکیت معنوی در دادگاه ثبت کرد. رأی دادگاه که به نفع لی است، این ایده را تقویت می‌کند که تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی در ترکیب با خلاقیت و قضاوت انسانی را می‌توان نوعی تفسیر شخصی قلمداد کرد که شایستگی حفاظت توسط قانون کپی رایت را دارد.

این رأی گامی مهم در حوزه روبه رشد هوش مصنوعی مولد در چین به حساب می‌آید و این رویداد نه تنها پتانسیل هوش مصنوعی در صنایع خلاق رابه رسمیت می‌شناسد بلکه یک سابقه حقوقی فراهم می‌کند که به تشویق نوآوری و خلاقیت بیشتر در این زمینه منجر می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.