اپراتورها

فیبرنوری

January 18, 2024
23:58 پنجشنبه، 28ام دیماه 1402
کد خبر: 158475

۳۳۴ روستای استان ایلام به اینترنت پرسرعت متصل است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام با بیان اینکه ضریب نفوذ اینترنت در این استان ۹۹ درصد کل جمعیت ایلام است، گفت: در حال حاضر ۳۳۴ روستای استان ایلام به اینترنت پرسرعت متصل است.

به گزارش ایرنا، “علی کریمی” شامگاه پنجشنبه در نشست خبری کارگروه مجازی کار، کرامت و پاسخگویی، اظهار کرد: در دولت قبل برای روستاهای استان ایلام در فاز اول ۱۸۵ کیلومتر فیبر نوری آغاز شده بود که از این میزان ۱۰۰ کیلومتر در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده و در فاز دوم نیز ایجاد ۴۱۷ کیلومتر فیبر نوری پیش بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه شبکه فیبر نوری نقش مهمی در راستای افزایش سطح کیفی خدمات ارتباطی و اینترنتی در سطح روستاهای استان دارد، افزود: در حال حاضر ۸۸ درصد روستاهای استان دارای اینترنت پرسرعت متصل است، همچنین ۹۷ درصد روستاهای استان دارای اینترنت هستند که با اتصال ۳۰ روستای دیگر تا پایان سال جاری این میزان به ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۳۴ روستای استان به اینترنت پرسرعت متصل هستند، ابراز کرد: از ۲۲۰ روستای زیر ۲۰ خانوار جمعیت استان در حال حاضر ۱۸۹ روستا دارای اینترنت بوده و امید است در سال آینده بخش عمده‌ای از روستاهای استان به اینترنت متصل شوند.

کریمی با اشاره به اینکه ضریب نفوذ شبکه اینترنت تلفن همراه در استان ۹۹ درصد جمعیت کل استان است، یادآور شد: تا قبل از دولت سیزدهم ۷۱ روستا در استان به شبکه ارتباطی اینترنت پرسرعت متصل شده بود که در همین ۲ سال، ۹۲ روستای دیگر با اجرای ۵۵ پروژه در استان به شبکه ارتباطی اینترنت متصل شده و امید است همین روند کار شده و آخرین روستاهای استان نیز به اینترنت متصل شوند.

مدیرکل فناوری و اطلاعات استان ایلام با اشاره به‌اینکه فیبر نوری به افزایش سطح کیفی ارتباطی کمک خواهد کرد، ادامه داد: میزان ۵٠٠ کیلومتر فیبر نوری در مناطق شهری شامل ۱۷٠ کیلومتر فیبر نوری زمینی و ۳۳٠ کیلومتر فیبر نوری هوایی انجام‌ شده است.

وی با اشاره به‌اینکه سهم شهر ایلام در حوزه فیبر نوری ۱۷٠ کیلومتر و سهم شهر مهران ۴۴ کیلومتر است، خاطر نشان کرد: برای ارتباط تعداد ۲۵ شهر دیگر استان لینک انتقال بین شهری به طول ۷٠٠ کیلومتر نیز در دستور کار قرار دارد.

کریمی با بیان اینکه برای اتصال شهر مهران به پروژه فیبرنوری در حوزه کسب و کارها و منازل ٢۴ کیلومتر فیبرنوری زمینی و ٢٠ کیلومتر فیبر نوری هوایی اجرا شده است، افزود: مطابق هدف گذاری وزارت ارتباطات مقرر شده تا پایان سال جاری تمامی منازل و کسب و کارهای شهری استان به بستر فیبر نوری دسترسی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در راستای تسهیل در ارتباط زائران اربعین حسینی در همایش بزرگ اربعین تعداد ۱۵ سایت جدید متشکل از ۸ سایت همراه اول و ۷ سایت ایرانسل به مجموعه شبکه‌ای تلفن همراه اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان ایلام برای ایجاد شهر هوشمند وجود دارد، گفت: در یک شهر هوشمند از طریق انواع سنسورها و روش‌های الکترونیکی برای مدیریت کارآمد منابع استفاده می شود که این ظرفیت در استان وجود دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام یادآور شد: در حال حاضر شرکت ارتباطات زیرساخت ۱۹۰۰ کیلومتر فیبر نوری، شرکت مخابرات ۱۰۴۰ کیلومتر و شرکت های وب ۵۰۰ کیلومتر فیبر نوری در استان ایجاد کرده است.

کریمی با اشاره به اینکه پروژه‌های ارتباطی روستایی در بحث زیرساخت‌های اینترنت با همکاری شرکت مخابرات انجام می شود، افزود: بر اساس قانون ششم توسعه باید ۸۰ درصد روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند که امید می‌رود تا پایان سال این میزان در استان به ۹۹ درصد برسد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۹ طرح در حوزه کسب و کارهای مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۴۷ میلیارد ریال و در سال جاری تا کنون ۱۷ طرح با اعتباری بالغ بر ۱۳۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات تبصره ۱۸ مورد حمایت قرار گرفته که منجر به ایجاد ۱۰۰ اشتغال واقعی در این حوزه برای فارغ التحصیلان حوزه آی.تی شده است.

به گزارش ایرنا، اینترنت بر بستر فیبر نوری نوعی از اتصال به پهنای باند اینترنت است که تجربه سرعت به میزان ۱۰۰ مگابیت تا یک گیگابایت بر ثانیه را برای کاربران رقم می‌زند و زیرساخت اولیه برای توسعه شهر هوشمند تلقی می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.