فناوری اطلاعات

January 21, 2024
17:47 یکشنبه، 1ام بهمنماه 1402
کد خبر: 158783

استارتاپ هوش مصنوعی ایلان ماسک نیم میلیارد دلار سرمایه جذب کرد

منبع: زومیت

استارتاپ هوش مصنوعی ایلان ماسک توانست نیم میلیارد دلار سرمایه جذب کند.
استارتاپ هوش مصنوعی ایلان ماسک موسوم‌ به xAI موفق شده است ۵۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه‌‌ی جدید انجام دهد. xAI روی توسعه‌ی چت‌بات «گراک» کار می‌کند که به‌عنوان رقیبی برای ChatGPT شرکت OpenAI شناخته می‌شود.

به گزارش بلومبرگ، در ماه دسامبر (آذر و دی) xAI اعلام کرد که قصد دارد یک میلیارد دلار از طریق عرضه‌ی سهام، تأمین مالی انجام دهد. ماسک برای این‌ کار به سهام‌داران فعلی ایکس پیشنهاد کرد که حداقل به‌ اندازه‌ی ۲۵ درصد از مبلغی را که در ایکس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در استارتاپ جدید نیز سرمایه‌گذاری و سهام دریافت کنند.

پیش از این گفته شده بود که اعضای xAI معتقدند شرکت‌شان باید بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شود، موضوعی که ممکن است بر قیمت سهام این استارتاپ تأثیرگذار باشد. با وجود این، ایلان ماسک در صفحه‌ی شخصی خود در ایکس این خبر را جعلی خوانده بود.

ماسک که هم‌بنیان‌گذار OpenAI بود و بعداً به‌علت اختلاف دیدگاه از آن جدا شد، سال گذشته xAI را به‌عنوان رقیبی برای شرکت سم آلتمن راه‌اندازی کرد. اولین سرویس xAI به نام Grok، چت‌باتی است که با محتوای شبکه‌ی اجتماعی ایکس توسعه می‌یابد و باعث می‌شود که به داده‌های به‌روزتری نسبت‌ به چت‌بات‌های دیگر برای پاسخ‌های خود دسترسی داشته باشد.

قبل از رونمایی از گراک در ماه نوامبر (آبان و آذر)، ماسک مدل هوش مصنوعی خود را بهترین مدل فعلی خواند و xAI ادعا کرد که این چت‌بات به‌دلیل اتصال به ایکس، به‌صورت لحظه‌ای از اتفاقات جهان اطلاع خواهد داشت.

ماسک در پست خود نوشته بود: «xAI اولین نسخه از چت‌بات هوش مصنوعی خود را برای گروهی منتخب منتشر خواهد کرد که از جنبه‌هایی مهم، بهترین چیزی است که درحال‌حاضر وجود دارد.»

ایلان ماسک پیش از این بارها در مورد خطرات احتمالی هوش مصنوعی هشدار داده و آن‌ها را تهدیدی برای بشریت خوانده بود. او در همایش ایمنی هوش مصنوعی بیان کرد: «به‌زودی با چیزی مواجه خواهیم شد که از هوشمندترین انسان هم باهوش‌تر است و زمانی فراخواهد رسید که هوش مصنوعی می‌تواند همه‌ی کارها را انجام دهد.»

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.