رگولاتوری

January 23, 2024
17:52 سه شنبه، 3ام بهمنماه 1402
کد خبر: 158973

مردم از طریق نت‌سنج پلاس به‌صورت آنلاین از کیفیت اینترنت مطلع می‌شوند

منبع: فارس

رئیس سازمان رگولاتوری امروز در نشست مشترک با اپراتورهای توسعه دهنده اینترنت ثابت و سیار از امکان مشاهده آنلاین روند میزان پیشرفت عملکرد اپراتورها برای عموم مردم خبر داد.

صبح امروز امیر لاجوردی قائم مقام وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و مدیران عامل اپراتورهای ارتباطی در نشست خبری با موضوع افزایش کیفیت شبکه ارتباطی به شرح اقدامات صورت گرفته در این حوزه پرداختند.

لاجوردی در این نشست با بیان اینکه رصد و پایش عملکرد اپراتورها جزو وظیفه ذاتی وزارت ارتباطات است، گفت: دولت سیزدهم ۲ موضوع مهم توسعه پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها و اینترنت همراه را در دستور کار خود دارد.
وی افزود: در تلاشیم تا پروژه فیبر نوری را که در کشور به عنوان یک کلان پروژه پیگیری می‌شود در کمترین زمان ممکن محقق کنیم، در حالی که این اتفاق در کشورهایی حتی با مقیاس کوچکتر از ایران طی یک دهه انجام شده است.

لاجوردی ادامه داد: اتحادیه اروپا اخیرا اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰ پوشش سراسری فیبر نوری را اجرا خواهد کرد اما ما تعهد کرده‌ایم تا پایان دولت سیزدهم به رقم ۲۰میلیون پوشش سراسری دست پیدا کنیم کمااینکه تا امروز هم بیش از ۵میلیون پوشش صورت گرفته شده و تا پایان سال نیز به ۸میلیون پوشش خواهد رسید.

رئیس سازمان رگولاتوری تصریح کرد: در کنار توسعه اینترنت ثابت، توسعه دسترسی به اینترنت ثابت نیز در دستور کار قرار دارد و برای اپراتورها برنامه‌هایی در نظر گرفته شده زیر ارتباطات سیار باید دائما توسعه یابند.

وی با بیان اینکه به زودی فناوری 5g با فرکانس ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ به اپراتورها ارائه خواهد شد، گفت: این موضوع در کمیسیون مصوب شده و به زودی مزایده آن برگزار خواهد شد.

لاجوردی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا بار ترافیکی از سیار به ثابت منتقل شود، ادامه داد: آمار سرمایه گذاری اپراتورها را داریم و مشخص است که طی سال‌های گذشته به میزان توسعه داشته‌اند و آمارها نشان می‌دهد که سرمایه گذاری روند نزولی داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه آخرین تغییر در تعرفه سال ۹۶ بوده است، گفت: اپراتورها با حضور در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شروط این سازمان اعم از افزایش‌های نسل ۵ به ۱۰ تا پایان ۱۴۰۳، افزایش پوشش نسل ۴ در کشور به ۹۶درصد تا پایان ۱۴٠۳ و افزایش ۳٠درصدی میانگین سرعت اینترنت ظرف ۶ ماه را پذیرفتند.

لاجوردی همچنان با بیان اینکه اپراتورها حق حذف هیچ بسته‌ای را ندارند، تاکید کرد: قیمت ترافیک داخلی نباید تغییر کند، همچنین قیمت ترافیک بین الملل هم حداکثر ۳۴درصد افزایش یابد.

رئیس سازمان رگولاتوری در پایان با اشاره به ارائه ۱٠ گیگ اینترنت رایگان به همه کاربران از ۱۲دی ماه ارائه شده، خاطرنشان کرد: در سازمان تنظیم مقررات به صورت لحظه‌ای عملکرد اپراتورها را رصد می‌کنیم، همچنین عموم مردم هم می‌توانند با مراجعه به سایت «نتسنج+» به صورت لحظه‌ای از وضعیت پوشش ۴g و ۵g و همچنین کیفیت سرعت اینترنت خود مطع شوند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.