سخت‌افزار

January 26, 2024
12:00 جمعه، 6ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159124

اولین تراشه‌های ۲ نانومتری TSMC راهی محصولات اپل می‌شوند

منبع: digikala

بر اساس گزارش جدید سایت DigiTimes، اولین تراشه‌های ۲ نانومتری شرکت تایوانی TSMC برای محصولات اپل استفاده خواهند شد. انتظار می‌رود شرکت TSMC تولید تراشه‌های ۲ نانومتری را از نیمه دوم سال ۲۰۲۵ آغاز کند. اصطلاحاتی مانند “۳ نانومتری” و “۲ نانومتری” به معماری و طراحی تراشه‌ها اشاره دارند که سازندگان چیپست‌ها برای ایجاد تمایز بین آن‌ها، از این عددها بهره می‌برند. هرچقدر عدد موردنظر کمتر باشد، این یعنی ترانزیستورهای بیشتری استفاده شده که منجر به افزایش سرعت و کاهش مصرف انرژی می‌شود.

اپل امسال برای آیفون‌ها و مک‌بوک‌های خود از تراشه‌های ۳ نانومتری استفاده کرد. هر دو تراشه A17 Pro در مدل‌های آیفون ۱۵ پرو و تراشه‌های سری M3 در مک‌بوک‌ها مبتنی بر فناوری ساخت ۳ نانومتری هستند که طبیعتا نسبت به تراشه‌های ۵ نانومتری حرف بیشتری برای گفتن دارند. جهش از فناوری ۵ نانومتری به ۳ نانومتری منجر به افزایش قابل توجه ۲۰ درصدی سرعت پردازنده گرافیکی، ۱۰ درصدی سرعت پردازنده مرکزی و ۲ برابر شدن سرعت موتور عصبی در آیفون و همچنین بهبودهای مشابه در مک‌بوک‌ها شد.

TSMC برای تامین تولید تراشه‌های ۲ نانومتری، در حال ساخت دو کارخانه جدید و تلاش برای دریافت مجوز برای کارخانه سوم است. TSMC زمانی که با افزایش سفارش تولید تراشه روبرو می‌شود، به ساخت کارخانه‌های جدید روی می‌آورد. TSMC میلیاردها دلار برای این تغییر هزینه می‌کند و اپل نیز برای سازگاری با فناوری جدید، نیاز به تغییرات در طراحی تراشه خواهد داشت. اپل مشتری اصلی TSMC است و به طور معمول، اولین دریافت‌کننده تراشه‌های جدید این شرکت محسوب می‌شود. به عنوان مثال، اپل در سال ۲۰۲۳، تمامی تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC را برای آیفون‌ها، آی‌پدها و مک‌بوک‌ها خریداری کرد.

مطابق معمول، TSMC برای تراشه‌های ۳ نانومتری هم بهبودهای مختلفی را عملی می‌کند و نمونه‌های بهبود یافته با برندهای N3E و N3P معرفی شده‌اند. از سوی دیگر تراشه‌های N3X هم برای پردازش‌های بسیار سنگین و N3AE برای اتومبیل‌های خودران در حال آماده‌سازی هستند.

شایعات حاکی از آن است که TSMC در حال شروع کار روی تراشه‌های پیشرفته‌تر ۱.۴ نانومتری است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۷ عرضه شوند. گفته می‌شود اپل به دنبال رزرو ظرفیت‌های اولیه تولید TSMC برای هر دو فناوری ۱.۴ نانومتری و ۱ نانومتری است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.