بانکداری و پرداخت الکترونیک

رگولیشن

January 26, 2024
12:02 جمعه، 6ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159126

قول مساعد کارگروه اقتصاد دیجیتال برای حل چالش تسهیلات‌یارها

محمدصادق آزادانی، اعلام کرد با پیگیری‌های سازمان نصر تهران، کارگروه اقتصاد دیجیتال در خصوص حل چالش‌های تسهیلات‌یارها قول مساعد داده است.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، پس از ابلاغ دستورالعمل جدید بانک مرکزی در خصوص همکاری بانک‌ها و تسهیلات‌یارها، نگرانی‌هایی در خصوص ایجاد چالش‌هایی برای کسب‌وکارهای فعال در این حوزه به وجود آمد. در همین زمینه و در خصوص پیگیری‌های صورت گرفته از طرف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، گفت‌وگویی با محمدصادق آزادانی، رئیس کمیسیون لندتک داشتیم. او در ابتدا می‌گوید: «مطابق تقسیم‌بندی بانک‌ مرکزی در حوزه لندتک، این بخش دارای سه دسته است. این سه دسته عبارت‌اند از کسب‌وکارهایی که از منابع بانک‌ها و موسسات اعتباری برای ارائه تسهیلات استفاده می‌کنند، کسب‌وکارهایی که از طریق منابع فروشندگان کالا و خدمات استفاده می‌کنند و کسب‌وکارهایی که از سایر منابع مالی استفاده می‌کنند. در حال حاضر دستورالعملی که از طرف بانک مرکزی صادر شده ناظر به کسب‌وکارهای گروه اول یا به اصطلاح تسهیلات‌یاران است. این دستورالعمل قواعد تازه‌ای را برای بانک‌ها و همکاری آن‌ها با این کسب‌وکارها مشخص کرده است».

او در همین خصوص ادامه داد: «در ابتدای تدوین این دستورالعمل، مشورت‌هایی با صنف و فعالان بخش خصوصی صورت گرفت اما در ادامه این ارتباط قطع شد و ما به یکباره شاهد ابلاغ دستورالعملی بودیم که به زعم ما از قابلیت اجرایی مناسبی برخوردار نیست. ما به چگونگی تدوین و روند طی شده و همچنین بندهایی از این دستورالعمل نقدهایی داشتیم. از جمله اشکالات دستورالعمل مذکور این است که برای لندتک‌ها به عنوان نهاد تسهیل‌گر در زنجیره ارائه تسهیلات خرد، هیچ کارمزدی در نظر گرفته نشده است. همچنین در برخی موارد با ورود به فرایندهای عملیاتی، مدل‌های کسب‌وکاری تسهیلات‌یاران را با چالش مواجه کرده است ».

رئیس کمیسیون لندتک در خصوص پیگیری‌های سازمان برای حل چالش‌های ناشی از این دستورالعمل می‌گوید: «ما با همکاری انجمن فین‌تک، شروع به پیگیری کردیم و جلساتی را با مسئولان مربوطه در وزارت‌خانه‌های اقتصاد، صمت و ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهت بررسی چالش‌های به وجود آمده و رفع آن‌ها داشتیم. درواقع جمع‌بندی ما این بود که در صورت اجرای این دستورالعمل، شاهد محدود شدن و یا حتی از بین رفتن برخی از تسهیلات‌یارهای موجود خواهیم بود. این پیگیری‌ها در نهایت منجر به برگزاری جلسه‌ای در کارگروه اقتصاد دیجیتال شد. در این جلسه با ارائه‌ و مقایسه‌ی آمارهای مربوط به حوزه تسهیلات خرد، جایگاه و اهمیت فعالیت تسهیلات‌یارها در این بخش از صنعت مالی کشور را تبیین کردیم. بر اساس این آمار، ارائه تسهیلات از طرف لندتک‌ها در استان‌های کم‌تر برخوردار و نیمه برخوردار در کشور، در مقایسه با بانک‌ها 20 درصد بیشتر بوده و بیش از 70 درصد مخاطبین لندتک‌ها، افراد فاقد رتبه اعتباری بوده‌اند. از سوی دیگر لندتک‌ها با کاهش زمان درخواست تا دریافت اعتبار به کمتر از سه روز، سهم بزرگی در بهبود تجربه مشتریان داشته اند. در مجموع لندتک‌ها حدود 8 همت تسهیلات به 5 میلیون کاربر ارائه کرده‌اند که نیمی از این عدد مربوط به فعالیت تسهیلات‌یارها می‌شود».

آزادانی در همین خصوص ادامه داد: «در پایان این جلسه، اعضای کارگروه اقتصاد دیجیتال تاکید کردند که در جهت حل چالش‌های موجود در این زمینه با مدیران بانک مرکزی جلسه‌ای برگزار خواهند کرد. همچنین پس از اطلاع رئیس سازمان نصر تهران از این چالش و انجام مذاکراتی در درون سازمان، ایشان با رئیس کل بانک مرکزی و معاونان ایشان جلسه‌ای را برگزار کردند و به طرح این چالش و انتقال دغدغه‌های اعضای صنف پرداختند. لازم به ذکر است از سوی تنظیم‌گر دغدغه‌هایی در جهت بهبود وضعیت بازار و حفاظت از فضای رقابتی در این صنعت مطرح شد که با اتکای به ظرفیت‌های صنفی مانند شورای انتظامی و مرکز داوری در سازمان، در جهت رفع این دغدغه‌ها و برخورد با رفتارهای غیر رقابتی کسب‌وکارهای متخلف در چارچوب فرایندهای صنفی اقداماتی را در دستور کار قرار داریم».

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.