اپلیکیشن

تلفن همراه

January 26, 2024
14:42 جمعه، 6ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159168

کارمزد جدید اپل توسعه‌دهندگان را ورشکست می‌کند

منبع: زومیت

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن با انتقاد از اپل اعلام کردند سیاست‌های جدید باعث ورشکستگی‌شان می‌شود.
پس از اعلام سیاست‌های جدید اپل بسیاری از توسعه‌دهندگان در اتحادیه‌ی اروپا از قانون جدید CTF یا Core Technology Fee انتقاد کرده‌اند و می‌گویند CTF باعث ورشکستگی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ رایگان و سرویس‌های نیمه‌رایگان می‌شود.

سیاست کارمزد جدید CTF صرفاً به اپلیکیشن‌های محبوب مربوط می‌شود. به موجب این کارمزد، توسعه‌دهندگان باید به ازای نصب اپلیکیشن‌ها به اپل پول بدهند که شامل کارمزد ۵۴ سنتی (۰٫۵ یورویی) برای نصب سالانه‌ی اپلیکیشن‌ها است و صرفاً زمانی اعمال می‌شود که تعداد نصب سالانه‌ی اپلیکیشن در بازار اروپا از یک میلیون عبور کند.

بدین ترتیب هر اپلیکیشن رایگان یا نیمه‌رایگان که از تعداد نصب سالانه‌ی دو میلیون‌ بار عبور کند، باید ماهانه ۴۵٬۲۹۰ دلار یا بیش از نیم میلیون دلار در سال به اپل پرداخت کند، حتی اگر توسعه‌دهنده درآمدی کسب نکند. توسعه‌دهندگان برای فرار از ورشکستگی باید ۵۰ سنت به ازای هر کاربر درآمد داشته باشند.

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های رایگان می‌توانند به جای انتخاب شرایط جدید، به شرایط کسب‌وکار فعلی اپ استور پایبند بمانند. در این وضعیت، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن همچنان ۱۵ تا ۳۰ درصد کمیسیون به اپل پرداخت خواهند کرد.

کارمزد ۰٫۵ یورویی CTF، هم برای اپلیکیشن‌های توزیع‌شده در اپ استور اعمال می‌شود، هم برای اپلیکیشن‌هایی که ازطریق فروشگاه‌های متفرقه در دسترس قرار می‌گیرند (البته به شرطی که توسعه‌دهنده با شرایط جدید اپل موافقت کند).

دررابطه‌با اپ استور، توسعه‌دهندگان کارمزد CTF را پرداخت می‌کنند و باید ۱۰ تا ۱۷ درصد کمیسیون به اپل بدهند. دررابطه‌با فروشگاه‌های جایگزین، هیچ کمیسیونی برای خرید درون‌برنامه‌ای در کار نیست. اپل سیستم محاسباتی جدیدی ارائه داده است که ازطریق آن می‌توان کارمزدها را طبق قوانین فعلی و قوانین اصلاح‌شده محاسبه کرد.

طبق گفته‌ی اپل، CTF برای اولین نصب سالانه توسط یک حساب کاربری در اروپا در یک دوره‌ی ۱۲ ماهه اعمال می‌شود. پس از اولین نصب سالانه، اگر آن حساب همان اپلیکیشن را در یک بازه‌ی زمانی ۱۲ ماهه دوباره دانلود کند، هیچ هزینه‌ای برای توسعه‌دهنده محاسبه نمی‌شود.

اپل از کمیسیون CTF برای سازمان‌های غیرانتفاعی، مؤسسات آموزشی معتبر و نهادهای دولتی که برای معافیت از پرداخت هزینه تأیید شده‌اند، چشم‌پوشی می‌کند.

CTF می‌تواند برای برنامه‌هایی مانند اسپاتیفای که میلیون‌ها کاربر دارند، بسیار گران باشد. برنامه‌ای که با ۱۰ میلیون نصب از طریق اپ استور ۱۰ میلیون دلار فروش داشته باشد، باید ماهانه بیش از ۵۰۰ هزار دلار به اپل پرداخت کند.

تغییرات یاد شده با iOS 17.4 در گوشی آیفون از راه می‌رسند و توسعه‌دهندگانی که سیستم پرداخت جدید اپل را انتخاب می‌کنند، باید از ماه مارس (اسفند و فروردین) که به‌روزرسانی iOS برای عموم منتشر می‌شود، شروع به پرداخت هزینه‌ها کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.