تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 1, 2024
13:19 پنجشنبه، 12ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159727

سود سالانه سونی از سامسونگ پیشی گرفت

منبع: Digiato

براساس برآوردهای جدید، سونی بیش از 3 میلیارد دلار بیشتر از سامسونگ در سال 2023 سود داشته است. این اولین‌بار از سال 1999 است که سود عملیاتی سالانه سامسونگ الکترونیکس از سونی کمتر است. شرکت کره‌ای در سال گذشته میلادی، ضعیف‌ترین سود سالانه خود در بیش از یک دهه گذشته را ثبت کرد.

براساس گزارشی تازه، سود عملیاتی سامسونگ در سال 2023 حدود 4.9 میلیارد دلار و سود عملیاتی سونی 7.95 میلیارد دلار بوده است. بر اساس این برآوردها، سونی بیش از 3 میلیارد دلار بیشتر از سامسونگ الکترونیکس در سال 2023 درآمد داشته است. سامسونگ در سه‌ماهه پایانی 2023 کاهش 34.5 درصدی سود را تجربه کرد.

رویدادها و عوامل مختلفی باعث شده تا ژاپنی‌ها بتوانند از این شرکت کره‌ای‌ جلو بزنند؛ برای مثال مازاد عرضه و کاهش میانگین قیمت فروش در بازار تراشه‌های حافظه به ضرر سامسونگ تمام شده است. این امر به سونی این فرصت را داده است تا برای اولین‌بار در بیش از دو دهه، سود عملیاتی بیشتری داشته باشد.

این اولین‌بار از سال 1999 است که سود عملیاتی سامسونگ الکترونیکس از سونی کمتر شده است؛ در حالی که سونی تقریباً دیگر جایگاهی در بازار گوشی‌های هوشمند ندارد. همچنین در سال 2023 رکودی در بازار نیمه‌رساناها فراگیر شد که باعث شد سامسونگ از جایگاه برترین تراشه‌ساز جهان کنار برود و اینتل جای آن را بگیرد. درآمد سامسونگ از بخش تراشه‌های خود با کاهش 38 درصدی نسبت به سال 2022 به 43.4 میلیارد دلار رسید.

کارشناسان می‌گویند که تمرکز فزاینده سونی بر جهانی‌سازی برند خود، تحول‌های دیجیتالی، بازسازی و رویکردهای جدید این شرکت به عملکرد قوی آن در سال 2023 کمک کرده است. از سوی دیگر، سامسونگ انتظار دارد بازار نیمه‌رساناها در سال 2024 بهبود یابد؛ احتمالاً مدتی طول بکشد تا این شرکت بتواند یک‌بار دیگر از نظر سود سونی را شکست دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.