تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 4, 2024
9:56 یکشنبه، 15ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159905

رئیس پارک فناوری پردیس: سرمایه‌گذاری ۲۷۷ میلیارد تومانی در اینوتکس سال گذشته صورت گرفت

منبع: Digiato

رئیس پارک فناوری پردیس اعلام کرد که در اینوتکس سال گذشته حدود ۲۷۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته و ۸۳ تفاهم‌نامه نیز امضا شده است. او تأکید کرد که قصد دارند این رقم را در اینوتکس سال آینده بیشتر کنند. او همچنین باور دارد ایران با بازیگران و شرکت‌های نوآور که متعددی دارد، نیازی به برپایی مراسم‌های بین‌المللی ندارد و ‌می‌تواند با نمایشگاه‌های بومی خود، میزبان شرکت‌های خارجی باشد. این صحبت درحالی مطرح می‌شود که اینوتکس سال گذشته میزبان چند شرکت از تنها سه کشور خارجی بود؛ هرچند اعلام شده که در رویداد امسال قرار است نمایشگاهی با نام اکوتکس در کنار اینوتکس برگزار شود که میزبان کشورهای عضو اکو خواهد بود.

صبح امروز نشست خبری اینوتکس ۲۰۲۴ با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در رویداد ۲۰۲۴ بخشی به نام ریورس پیچ اضافه شده است که تعامل دانشگاه با این رویداد را بیش‌ازپیش می‌کند. در ریورس پیچ قرار است سخنرانی‌های پژوهشی پیرامون موضوعات اقتصادی و فناورانه از سوی دانشگاهیان اجرا شود. همچنین تمرکز اینوتکس امسال روی اقتصاد حوزه نوآوری است و از شرکت‌هایی که با ایده‌های نوآور در اقتصاد کشور اثرگذار باشند، دعوت به حضور کرده است.

تمرکز اینوتکس سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های کوچک است

«مهدی صفاری‌نیا»، رئیس پارک فناوری پردیس، رویکرد اینوتکس را سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای کوچک عنوان کرد و گفت: «تاکنون سرمایه‌گذاری بر حوزه استارتاپ‌‌ها بوده است و به‌دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگی که رشد کرده‌ و شکل گرفته‌اند، نبودیم. این را هم نباید فراموش کنیم که تمام سرمایه‌گذاری‌های اکوسیستم تنها در اینوتکس اتفاق نمی‌افتد، ولی مهم این است که چه‌مقدار از این حجم سرمایه‌گذاری در شرکت‌‌های نوپا، براساس اهداف ما رخ می‌دهد. همکاری‌های که در حوزه اقتصادی در اینوتکس نیز شکل گرفته عمدتاً در حوزه فناورانه و فن‌بازار محقق شده است که گزارش‌های این نشست‌ها نیز به‌زودی ارائه می‌شود. همچنین باید گفت موضوع سرمایه‌گذاری در بخش صنایع بزرگ نیز اعداد کاملاً متفاوتی را نشان می‌دهند.»

او با ذکر این نکته که ایران حتی یک یونیکورن هم ندارد، تأکید کرد اما درواقع ظرفیت‌های داشتن یونیکورن در کشور موجود است. این موضوعی است که پیش‌تر کارشناسان نیز در گفت‌وگو با دیجیاتو به آن تأکید داشتند.

او باور دارد که اینوتکس می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری، نقش مشوق را داشته باشد: «ما نیازمند تشویق به سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری هستیم و اینوتکس با توجه به این هدف، همواره در راستای این تشویق و رونق سرمایه‌گذاری، با وجود چالش‌ها و موانع موجود، فعالیت می‌کند تا مجموعه‌های فعال در این حوزه افزایش یابند.»

مهدی صفاری‌نیا در پاسخ به دیجیاتو در مورد مشکلات ناشی از اینکه ایران نمی‌تواند میزبان رویدادهای جهانی باشد و باید به رویدادهای داخلی بسنده کرد، گفت: «باید ببینیم کشورهایی مثل قطر و دبی که این رویدادها را برگزار می‌کنند، آیا دارای مجموعه‌های فناوری زیادی هستند و فراوانی مجموعه‌های فناورانه در آن‌ها چقدر است؟ در کشور ما سه دسته شرکت دانش‌بنیان، فناور و خلاق وجود دارد و ظرفیت‌های موجود در این طیف بسیار زیاد است. ما می‌توانیم نمایشگاه خود را با دستاوردهای خودمان داشته باشیم و آن را در سطح جهانی رونمایی کنیم و ازاین‌رو بستر را برای این برگزاری رویدادهای بین‌المللی در همین‌جا فراهم کنیم.»

او با تأکید بر ظرفیت‌های بزرگ موجود ادامه داد: «ما با همین رویکرد بومی امروزی خودمان علاقه‌مند هستیم شرکت‌های بزرگ نوآور و فناور جهان در این نمایشگاه شرکت کنند.»

همچنین به گفته «سجاد عباسی»، دبیر رویداد اینوتکس، این رویداد در سال گذشته میزبان ۲۵ مجموعه و شرکت فناورانه غیرایرانی و بین‌المللی از کشورهای روسیه، پاکستان و ترکیه بوده و امسال قرار است که کشورهای جهانی بیشتری در آن حضور داشته باشند.

عباسی باور دارد تعامل‌های مالی در عرصه بین‌المللی نیز متفاوت است و پیچیدگی‌های خودش را دارد: «تعاملات مالی در عرصه بین‌المللی نیز متفاوت است و پیچیدگی‌های خودش را دارد و آمار و اعدادی که به‌صورت مستقیم در گزارش‌های مربوطه عنوان می‌شود نیز متفاوت است. شرکت‌ها متوجه این موضوع هستند که در راستای تفاهم‌های شکل‌گرفته باید تولید فراسرزمینی داشته باشند. همچنین بسیاری از این شرکت‌های تولیدات خود را در کشور موردنظر انجام داده و صادرات آن‌ها از همان‌جا رقم می‌خورد.»

اکوتکس در کنار اینوتکس

به گفته عباسی، در سال گذشته ۴۰ سفیر و دیپلمات از ۲۱ کشور به اینوتکس آمده و به بازدید پرداختند: «به نظر من این آمار در حوزه بین‌الملل و رویدادهایی که در منطقه برگزار می‌شود، فاصله معناداری دارد که ناشی از شرایط بین‌المللی است که در ایران وجود دارد و ما و بازیگران این حوزه با آن مواجه هستیم.»

او خبر از برگزاری نمایشگاه اکوتکس در کنار نمایشگاه اینوتکس داد که قرار است کشورهای عضو اکو در آن حضور داشته باشند: «برای سال آینده نیز ما طرحی به دیبرخانه‌های کشورهای عضو ECO ارائه کردیم و در تقویم این دیبرخانه‌ها قرار گرفت تا نمایشگاهی با عنوان اکوتکس در کنار نمایشگاه اینوتکس برگزار شود تا به حضور شرکت‌های نوآور و فناور فعال در حوزه بین‌الملل و ده کشوری که عضو ECO هستند، منجر شود و شاهد مشارکت بیش‌تر بین‌المللی در اینوتکس سیزدهم باشیم.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.