5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

خبر اول

رگولیشن

February 10, 2024
11:20 شنبه، 21ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160015

گروه لابی ETNO می‌گوید شرکت‌های مخابراتی اروپا به لحظه «مرگ و زندگی» می‌رسند!

ICTna.ir – گروه لابی ETNO در حال اعمال فشار بر قانونگذاران اروپایی برای اصلاح مقررات مخابراتی است. ETNO در گزارش وضعیت ارتباطات دیجیتال خود در سال 2024 اعلام کرد که اروپا برای اکوسیستم ارتباطی و مخابراتی خود با یک لحظه “مرگ و زندگی” روبرو است و اصول فعلی بازار عامل هشدار است زیرا آنها کسب و کار اپراتورها را به سمت “مرگ” هدایت می کنند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، لیز فور، مدیر کل ETNO هشدار داده “کاربران منتظر شبکه هایی با فناوری جدید هستند چراکه رقابت اپراتورهای مخابراتی اروپا بر اتصالات نوآورانه متکی است. به همین دلیل است که ما باید اقدامات سیاستی فوری برای کمک به تقویت بخش مخابرات اروپا انجام دهیم. وضعیت موجود، هم از نظر سرمایه گذاری و هم از نظر سیاست، سطوحی از نوآوری را که برای حفظ رشد و تحقق استقلال استراتژیک باز به شدت مورد نیاز است، ارائه نخواهد کرد.”

استقلال راهبردی باز به هدف اعلام شده اتحادیه اروپا از داشتن ابزاری برای حفظ منافع خود اعم از امنیت، اقتصاد، انرژی و غیره اشاره دارد. این موارد به صورت روزانه بولدتر میشوند، بخصوص از زمان شیوع کووید و حمله روسیه به اوکراین وزن بیشتری پیدا کرده اند.

به هر حال، گزارش ETNO یک روز پس از آن منتشر شد که وودافون هشدار مشابهی را در گزارشی منعکس ساخت و وضعیت فعلی را به‌عنوان «شکاف اتصال» بین اروپا و سایر نقاط جهان توصیف کرد. این گزارش در ایستنا منتشر شده و از اینجا قابل مشاهده است.

در آن گزارش، وودافون به شدت بر پیشرفت آهسته استقرار 5G مستقل (SA) تکیه کرد. ETNO توجه خود را به این موضوع نیز جلب می کند و خاطرنشان می کند که 10 شبکه 5G SA در اروپا راه اندازی شده است، بهتر از آمریکای شمالی که دارای 4 شبکه است، اما با 17 شبکه 5G SA آسیا فاصله معنا داری ایجاد شده است.

دامنه گزارش ETNO که توسط Analysys Mason گردآوری شده است، به موضوعات دیگر نیز گسترش می یابد، که کمترین آنها Open RAN است. ETNO گفته در اروپا 11 آزمایش و “توسعه” در سال 2023 وجود داشته است. باز هم، این بیشتر از آمریکای شمالی با 8 مورد بوده اما باز کمتر از آسیا و ژاپن است که عدد 19 را نمایش میدهد.

وقتی صحبت از سرعت موبایل به میان می‌آید، میانگین توان سرعت شبکه در اروپا 64.1 مگابیت در ثانیه است که کمتر از ایالات متحده با میانگین 97.1 مگابیت در ثانیه، کره جنوبی با 121.1 مگابیت در ثانیه و چین با 171.6 مگابیت در ثانیه است.

این یک موضوع مشابه با وضعیت پوشش 5G است. 80 درصد اروپایی‌ها در سال 2023 تحت پوشش شبکه‌های 5G بودند، در مقایسه با 98 درصد در کره جنوبی و ایالات متحده، در حالی که پوشش در چین و ژاپن به ترتیب به 89 و 94 درصد بوده است. اروپا در مورد اتصال فیبر به خانه (FTTH) وضعیت بهتری دارد. بدون احتساب فیبر به ساختمان (FTTB)، پوشش سال گذشته به 63.4 درصد از جمعیت رسید و به این ترتیب بالاتر از کره جنوبی با 59.9 درصد و ایالات متحده با 49.3 درصد ایستاد. در حالی که مطمئناً موقعیت های زیادی برای بهبود وجود دارد، ولی اکنون این دقیقاً یک بحران اتصال را توصیف نمی کند. با این حال، سلامت این بخش در مورد مبانی مالی عالی نیست و این گروه لابی میگوید حال اپراتورهای اروپایی از لحاظ مالی خوب نیست.

سرانه درآمد به ازای هر مشترک یا همان آرپو موبایل در اروپا در سال 2022 دقیقا 15 یورو بود، در مقایسه با 42.5 یورو در ایالات متحده عدد خوبی نیست در حالی که کره جنوبی و ژاپن به ترتیب 26.5 و 25.9 یورو آرپو داشتند. در بخش ثابت، اروپا از کره جنوبی جلوتر است، اما ژاپن کمی عقب است و به خوبی اروپا از ایالات متحده آمریکا عقب است. برای ETNO و اعضای آن، سطوح سرمایه‌گذاری و بازده شاید واضح‌ترین نشانه این باشد که همه چیز خوب نیست.

در سال 2022، سرانه سرانه هزینه مخابراتی در اروپا 109.1 یورو بود که کمتر از ژاپن با 270.8 یورو، ایالات متحده با 240.3 یورو و کره جنوبی با 113.5 بود. بازده سرمایه به کار گرفته شده (ROCE) در میان اعضای ETNO نیز از 9.1 درصد در سال 2017 به 5.8 درصد در سال 2022 کاهش یافته است.

در مورد اینکه برای رسیدگی به این مسائل چه باید کرد، ETNO به شدت بر دو ایده تکیه دارد: مقابله با بازارهای بیش از حد رقابتی، و اصلاح عدم تعادل بین ثروت شرکت‌های مخابراتی در مقایسه با غول‌های اینترنتی، که به عنوان ارائه‌دهندگان اپلیکیشن و محتوا (CAPs) نیز شناخته می‌شوند.

ETNO تخمین می زند که ارائه‌دهندگان اپلیکیشن و محتوا بین سال های 2018 تا 2021 حدود 17 میلیارد یورو در زیرساخت های دیجیتال اروپا سرمایه گذاری کرده اند که معادل 29 درصد از هزینه ای است که شرکت های مخابراتی تنها در سال 2022 هزینه کرده اند. تخمین زده می شود که 16 میلیارد یورو از این مبلغ صرف مراکز داده شده است، در حالی که 1 میلیارد یورو باقیمانده برای ترکیبی از شبکه های حمل و نقل، همتاسازی اینترنت و ترانزیت مستقیم و ذخیره سازی ذخیره شده است.

ETNO می‌گوید: ارائه‌دهندگان اپلیکیشن و محتوا تاکنون تقریباً هیچ چیزی در شبکه‌های فیزیکی اروپایی که نزدیک‌تر از حافظه پنهان به کاربران نهایی هستند، سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و مطمئناً هیچ چیز در FTTH اروپایی یا RAN فیزیکی، که تا حد زیادی دو منبع بزرگ سرمایه برای اپراتورها هستند، سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.

ETNO از تکرار درخواست خود برای کمک عادلانه به شبکه‌ها از سوی ارائه‌دهندگان اپلیکیشن و محتوا کوتاهی کرده، اما مطمئناً به این بحث اشاره می‌کند، و خاطرنشان می‌کند که در ایالات متحده، لایحه‌ای ارائه شده است که به دنبال توزیع درجاتی از هزینه‌های زیرساختی به ارائه‌دهندگان اپلیکیشن و محتوا بزرگتر است.

اهرم دیگری که ETNO از آن استفاده کرده “رقابت” است. اروپا از نظر تاریخی نسبت به جاهای دیگر رقابتی تر است و فشار نزولی بر ARPU وارد می کند که ROCE را محدود می کند و سرمایه را محدود می کند.

ETNO گفته بازار خرده‌فروشی مخابرات اروپا به شدت پراکنده است. تجمیع بازار یکی از اهرم‌های کلیدی است که ایجاد بازار واحد مخابرات اروپا را تسریع می‌کند. با وجود این، تا کنون، نشانه‌های کمی مبنی بر آمادگی مقامات رقابت برای ترویج یکپارچگی اساسی در بازار در اروپا وجود داشته است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.