شراکت MVNO سوپرمارکت زنجیرهای تسکو و “ویرجین مدیا O2” برای 10 سال دیگر تمدید شد
ICTna.ir – اپراتور مجازی Virgin Media O2 (VMO2) و سوپرمارکت زنجیره ای انگلیسی Tesco قرارداد سرمایه گذاری مشترک خود را تمدید کردند، به این معنی که ساختار مالکیت فعلی پنجاه-پنجاه برای 10 سال دیگر حاکم خواهد بود.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، Tesco Mobile در سال 2003 در شبکه O2 راه اندازی شد، همان سالی که شاهد راه اندازی تجاری اولین شبکه 3G بریتانیا بودیم، و زمانی که MVNO ها، بازیگران نسبتاً جدیدی در صحنه موبایل بودند. با این حال، موفقیت در بازار MVNO سخت است و نام های بزرگ زیادی در 20 سال گذشته آمده اند و رفته اند، از جمله سوپرمارکت های بزرگی که ام وی ان او ایجاد کردند و شکست خوردند یا سربلند گشتند.
10 سال پس از راه اندازی Tesco Mobile، یکی از بزرگترین رقبای آن یعنی Sainsbury’s، شبکه اپراتور مجازی تلفن همراه خود را در شبکه وودافون راه اندازی کرد. این شرکای جدید امیدوار بودند که با بهره برداری از آن به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک 50-50، موفقیت تسکو موبایل را تکرار کنند. درست مانند تسکو، Sainsbury’s گفت MVNO اش “توسعه طبیعی” نام تجاری خود است اما مشکل این بود که تا زمانی که Mobile by Sainsbury’s راه اندازی شد، بازار MVNO انگلیس دیگر نسبت به قبل شلوغ تر بود و شامل سایر برندهایی معروف خیابانی مانند سوپرمارکت Asda و TalkTalk و یکی دیگر از ارائه دهندگان ارزش با پشتیبانی O2 در با اسم گیفگف بود.
Mobile by Sainsbury نتوانست جذابیت کافی را به دست آورد و در دو سال اول فقط 150هزار مشترک به دست آورد. در سال 2015 نتوانست با شبکه میزبانش یعنی وودافون به توافق برسد و در اوایل سال 2016 سرویس خود را خاموش کرد! بسیاری از MVNOهای بزرگ دیگر نیز از بین رفته اند، از جمله سرویس تلفن همراه TalkTalk، و Post Office Mobile، که فقط یک سال دوام آوردند.
خردهفروشی فناوری و مخابراتی Dixons Carphone یک MVNO را در سال 2015 راهاندازی کرد ، اما پس از تغییر نام Dixons به Currys در سال 2021، حالا نام خود را به iD Mobile تغییر داد. در همین حال، Tesco Mobile آنچه را که قرار بود انجام دهد، یعنی ارائه ارزش به مشتریانش “ادامه داد”. در سال 2014 هنگامی که خدمات 4G را برای مشتریان جدید و فعلی بدون هزینه اضافی در مقایسه با 3G راه اندازی کرد، سر و صدای زیادی به پا کرد. رقبا به همین شکل پاسخ دادند و هر تصوری مبنی بر اینکه 4G میتواند قیمت بالایی داشته باشد را عملا از بین بردند.
هدف از این مرور تاریخچه نشان دادن این است که Tesco Mobile به “قدرت ماندگاری” دست یافته است، چیزی که برای بسیاری از MVNOهایی که از مواد مشابه تشکیل شده بودند گریزان بود و نتوانستند بیش از یکی دو سال را دوام بیاورند.
سایر برندهای سنگین وزن در سالهای اخیر مانند Sky Mobile به این رقابت ملحق شدهاند، در حالی که وودافون با برند فرعی Voxi خود در حال شکست در انتهای بازار خدمات ارتباطی ویژه جوانان است؛ اما Tesco Mobile همچنان بزرگترین MVNO انگلستان است و با قدرت و آرامش و صبر به پیش می رود.
جاناتان تیلور، مدیر عامل تسکو موبایل گفته با ترکیب قدرت Virgin Media O2 و تسکو، ما یک MVNO عالی هستیم که عملکردی عالی دارد. ما به موفقیتی که در 20 سال گذشته به دست آوردهایم، فوقالعاده افتخار میکنیم، ما از قدرتی برای تسکو ایجاد کرده ایم و از خود گذشتهایم و اکنون به بیش از 5.5 میلیون مشترک در سراسر بریتانیا داریم، میبالیم.
جای تعجب نیست که شبکه رادیویی میزبان تسکو، یعنی او تو، بخواهد حداقل تا 10 سال دیگر، میزبان تسکو باقی بماند.
لوتز شولر، رئیس VMO2، اپراتور MNO میزبان MVNO تسکو در این زمینه گفت: ما در 20 سال گذشته، به عنوان یک شریک و ارائه دهنده شبکه، از موفقیت بزرگی با Tesco Mobile برخوردار بوده ایم و شک ندارم که این روند در دهه آینده نیز ادامه خواهد داشت.