تجارت الکترونیک

February 10, 2024
1:16 شنبه، 21ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160332

قوه‌قضائیه علیه دیجی‌کالا «اعلام‌جرم» کرد؛ دیجی‌کالا بیانیه داد

دنیای اقتصاد : صبح روز پنج‌شنبه دادستانی عمومی و انقلاب تهران به دلیل انتشار تصاویر توهین‌آمیز به مقدسات در برخی محصولات ارائه‌شده در سایت دیجی‌کالا، علیه این سایت اعلام جرم کرد و به صورت رسمی برای آن پرونده قضایی تشکیل داد. به نظر می‌رسد این اتفاق پس از انتشار گزارشی در خبرگزاری تسنیم در روز هجدهم بهمن ماه با عنوان «محصول عجیب دیجی‌کالا و شائبه اهانت به مقدسات» صورت گرفته است.
در این گزارش، ذکر شده است که مردم انتقادات زیادی نسبت به فعالیت برخی آنلاین‌شاپ‌ها دارند و از تعبیر «هنجارشکنی» در مورد دیجی‌کالا استفاده شده است. گفته می‌شود ماگ‌هایی با اسامی مقدس در این سایت به فروش رسیده است که شائبه توهین به مقدسات را ایجاد کرده است. البته این خبرگزاری به هیچ منبع موثقی برای نارضایتی‌های کاربران از دیجی‌کالا اشاره نکرده و صرفا به بیان جملات کلی در این زمینه اکتفا کرده است.

در واکنش به این اتفاق، دیجی‌کالا روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن و چند ساعت بعد از اعلام جرم دادستانی، بیانیه‌ای منتشر کرد که متن آن به این شرح است: «دیجی‌کالا ضمن تاسف فراوان و عذرخواهی از مردم شریف ایران بابت وجود کالاهای یک فروشنده خاص که شائبه توهین به مقدسات را به وجود آورده، تمام اقدامات نظارتی را برای حذف کالاها و عدم تکرار این اتفاق انجام خواهد داد. در ساعات گذشته تصاویر مربوط به کالاهای یکی از فروشندگان فعال روی این پلتفرم شائبه توهین به ارزش‌های دینی را ایجاد کرده است. دیجی‌کالا در نخستین اقدام با غیرفعال کردن این کالاها و ممنوعیت فعالیت فروشنده آنها، سعی در رفع سوءتفاهم‌های به وجود آمده، داشته است. فروش کالاهای منطبق با چارچوب‌های فرهنگی و دینی مردم ایران، همیشه از اولویت‌های دیجی‌کالا بوده است. در این راستا تیمی چندصدنفره با کمک هوش مصنوعی، روزانه در حال بررسی و نظارت کالاهای موجود روی سایت هستند. بیش از ۳۵۰هزار فروشنده در بستر پلتفرم دیجی‌کالا، در حال فروش بیش از ۱۰میلیون تنوع کالایی هستند. این فروشندگان شامل تولیدکنندگان بومی و محلی در روستاهای دورافتاده تا کسب‌وکارهای فعال در شهرهای بزرگ ایران، همه قوانین رسمی کشور را رعایت می‌کنند و به ارزش‌های اخلاقی و دینی احترام می‌گذارند. تیم نظارت دیجی‌کالا برای صیانت از ارزش‌های فرهنگی و دینی، صراحتا موارد ممنوعه را به فروشندگان اطلاع‌رسانی کرده است؛ به این ترتیب استفاده از اسامی و طرح‌ها در گروه‌های کالایی که شأن مقدسات حفظ نشود، ممنوع است. این نظارت، سخت‌گیرانه‌تر از گذشته روی کالاهای فروشندگان اعمال می‌شود تا شاهد وقوع اتفاقات مشابه نباشیم.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.