خبر اول

رگولاتوری

رگولیشن

February 17, 2024
12:33 شنبه، 28ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160618

رئیس جمهور مکزیک به دنبال انحلال رگولاتور مخابراتی این کشور است!

ICTna.ir – رئیس‌جمهور مکزیک این هفته مجموعه‌ای از اصلاحات پیشنهادی در قانون اساسی را ارائه کرد که شامل لغو برخی نهادهای نظارتی کلیدی از جمله نهاد ناظر بر مخابرات این کشور یعنی رگولاتوری مکزیک هم می‌شود.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناروی اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، طبعا موسسه فدرال مخابراتی (IFT)، رگولاتور مخابراتی مکزیک در دهه گذشته، فکر نمی کند این ایده خوبی باشد. IFT در بیانیه ای تأیید کرد که بسته اصلاحات قانونی و قانون اساسی ارائه شده توسط رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور شامل پیشنهادی برای خلاص شدن از شر IFT به عنوان یک رگولاتور مستقل و انتقال مجدد اختیارات آن به دولت است.

بسته اصلاحات به طور گسترده در مکزیک و مناطق دیگر منتشر شده است، اما متنی از کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور اشاره خاصی به IFT ندارد. اما این موضوع، به خوبی می‌تواند توسط بند 20 در خطابه رئیس‌جمهور پوشش داده شود، که در آن او “از بین بردن همه وابستگی‌ها و سازمان‌های به اصطلاح خودمختار طاقت‌فرسا و نخبه‌گرای ایجاد شده در دوره نئولیبرال با تنها هدف حمایت از مشاغل خصوصی در برابر منافع عمومی” را وعده داده است.

یک مرور کلی مفید از بسته کلی اصلاحات، که شامل کاهش حجم قوه مقننه، معرفی دادگاه عالی منتخب و ابتکاراتی در مورد حقوق بازنشستگی کارگران است، وجود دارد، تا چند اقدام کلیدی را علاوه بر تضعیف و یا از بین بردن رگولاتورهای کلیدی نام ببریم . BNAmericas، سرویس خبری مکزیک خاطرنشان می کند که علاوه بر IFT، موسسه شفافیت INAI، ناظر رقابت Cofece، و رگولاتور حوزه انرژی و هیدروکربن CRE و CNH نیز در فهرست حذفیات رئیس جمهور قرار دارند.

این مؤسسه معتقد است که این پیشنهاد یک عقبگرد به ضرر کاربران و مخاطبان است، با توجه به اینکه مستلزم بازگشت به مدلی است که ثابت کرده است برای دستیابی به اهداف، از جمله اهداف کلیدی، ورود رقبای بیشتر، اطمینان حقوقی بیشتر و تضمین آن، دارای محدودیت های جدی است. IFT در بیانیه ای اعلام کرد: زمینه بازی برابر به طوری که تعداد بیشتری از مکزیکی ها خدمات مخابراتی بیشتری با قیمت پایین تر و با کیفیت بالاتر داشته باشند و همچنین ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی بیشتری داشته باشند که در آنها تنوع بیشتری از صداها و نظرات بیان شود، از اهداف کلیدی رگولاتور مکزیک بوده است.

این رگولاتور، پیش از به اشتراک گذاشتن تعداد زیادی از ارقام در مورد تغییراتی که ادعا می‌کند از زمان به وجود آمدنش در سال 2013 بر آن نظارت داشته است، گفته: استقلال قانون اساسی پس از سال‌های طولانی وجود بازارهایی با رقابت کم و قیمت‌های بالا ضروری بود.

بین ژوئن 2013 و دسامبر 2023، قیمت خدمات ارتباطی در مکزیک به طور کلی 31.7 درصد کاهش یافت، در حالی که تورم در آن دوره 62.2 درصد بود. قابلیت جابجایی شماره یا همان ترابردپذیری شماره معرفی شد. IFT گفت تعداد اتصالات پهن باند سیار در مکزیک چهار برابر شده و از 27.4 میلیون به 120.4 میلیون اتصال افزایش یافته است.

مکزیک رقابتی‌ترین بازار مخابراتی در جهان نیست و آمریکن موویل هنوز هم اپراتور بسیار مسلط این بازار است. اما در طول 10 سال گذشته تغییرات زیادی کرده است. و در این برهه زمانی بسیار دشوار است که برای نداشتن یک نهاد نظارتی مستقل در یک بازار عمده مخابراتی، بتوانیم فضا را تصور کنیم.

با این حال، IFT نمی تواند در مورد اینکه رئیس جمهور چه احساسی در مورد آن دارد دچار توهم باشد. این اولین باری است که او پیشنهاد بسته شدن آن را می دهد. طبق گزارش رویترز، در سال 2020، لوپز اوبرادور از پیشنهادی برای ادغام IFT با Cofece و CRE در یک پیشنهاد صرفه جویی در هزینه، حمایت کرد و بارها در مورد خلاص شدن از شر رگولاتورهای مستقل از جمله در اوایل سال 2021 صحبت کرده است.

واضح است که IFT نگران آینده خود است، اما مهم است که توجه داشته باشیم که لوپز اوبرادور هنوز در موقعیتی نیست که بتواند از شر آن خلاص شود.

همانطور که FT توضیح می دهد ، حزب مورنای او در حال حاضر رای لازم برای تصویب تغییرات در اختیار ندارد، اما مکزیک در ماه ژوئن به پای صندوق های رای می رود، بنابراین او ممکن است بتواند پیش برود. خود رئیس جمهور به پایان دوره شش ساله ریاست جمهوری خود نزدیک می شود، اما ارائه این پیشنهادها اکنون او را قادر می سازد تا دستور کار مبارزات انتخاباتی را تعیین کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.