اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 13, 2024
13:21 سه شنبه، 24ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160658

مصرف بالای انرژی دیتاسنتر‌ها و فشار دولت‌ها بر شرکت‌های فعال این حوزه

منبع: Peivast

مصرف انرژی دیتاسنترها و مراکز داده‌‌ای که جهان آنلاین را پشتیبانی می‌‌کنند با سرعت در حال افزایش است، موضوعی که باعث شده تا فشار روز افزونی بر شبکه برق و اهداف محیط‌زیستی کشور‌ها اعمال شود. فایننشال تایمز می‌گوید کشور‌های ایرلند، آلمان، سنگاپور، چین و شهر آمستردام هلند محدودیت‌هایی را برای تاسیس دیتاسنتر‌های جدید در نظر گرفته‌اند و پیش‌نیاز‌های محیط زیستی را تشدید کرده‌اند. طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، مصرف انرژی دیتاسنتر‌ها، رمزارز و هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۶ دو برابر می‌شود.

ایرلند یکی از مراکز اصلی احداث دیتاسنتر برای غول‌های ابری آمریکایی از جمله گوگل و مایکروسافت است. طبق برآورد آژانس انرژی بین‌المللی، تا سال ۲۰۲۶ دیتاسنترهای ایرلند بیش از ۳۲ درصد از تقاضای انرژی الکتریکی در این کشور را به خود اختصاص می‌دهند.


در حال حاضر دیتاسنترها حدود یک پنجم از مصرف برق ایرلند را به خود اختصاص می‌دهند

افزایش مصرف انرژی این مراکز انرژی باعث شده تا تاثیر محیط‌زیستی این تاسیسات عظیم و سرورهایی که داده میلیون نفر را به صورت آنلاین ذخیره می‌کنند به مساله مهم در سراسر جهان تبدیل شود.

از این رو در سالی که گذشت مقامات شهر دوبلین به چند شرکت سازنده دیتاسنتر که جواز ساخت در این شهر داشتند اجازه اجرای پروژه‌های خود را ندادند. آلمان و شهری در ایالت ویرجینیا آمریکا نیز به تازگی محدودیت‌هایی را برای ساخت مراکز داده در مناطق شهری در نظر گرفته‌اند و یا این شرکت‌ها باید با انرژی تجدید پذیر و بازیافت پسماند حرارتی به شبکه کمک کنند.

این محدودیت‌ها فشار تازه‌ای روی کسب‌وکار ۲۲۰ میلیارد دلار دیتاسنتر و ابر است که طبق پیش‌بینی شرکت تحقیقاتی ARC، انتظار می‌رود با افزایش تقاضا تا پایان این دهه یک رشد ۴۱ میلیارد دلاری را تجربه کند. شرکت تحقیقات بازار Dell’Oro نیز بر این باور است که هزینه جهانی روی دیتاسنتر‌ها تا سال ۲۰۲۷ از ۵۰۰ میلیارد دلار فراتر می‌رود.

طبق داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی، ایالات متحده در حال حاضر با میزبانی ۸ هزار مورد از دیتاسنتر‌ها حدود یک سوم ظرفیت جهان را میزبانی می‌کند و چین نیز یک دهم این مراکز را در خاک خود دارد. ناظران بازار معتقدند که شرکت‌های فعال در این حوزه باید نقش فعال‌تری در تامین انرژی داشته باشند.

غول‌های فناوری هم برای حرکت به سمت انرژی تجدید پذیر و پاک تلاش می‌کنند. آمازون، مایکروسافت و گوگل، سه غول اصلی خدمات ابری و دیتاسنتر‌ها، برای تحقق اهداف پایدار روی انرژی بادی و خورشیدی سرمایه‌گذارند. همچنین مایکروسافت تمرکز ویژه‌ای روی هم‌جوشی اتمی دارد و طی قراردادی با شرکت Helion، می‌خواهد از این فناوری برای تامین انرژی مصرفی خود استفاده کند.

پیش‌بینی افزایش مصرف انرژی دیتاسنتر‌ها از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ براساس تراوات ساعت (TWh)

البته که جایگزین کردن انرژی فسیلی مشکل بزرگی است. آمازون قرار است برای تمام ژنراتور‌های پشتیبان دیتاسنتر‌هایش در اروپا از سوخت زیستی حاصل از زباله نفتی استفاده کند و روند تحول را از پایگاه‌های ایرلند و سوئد کلید می‌زند.

گوگل هم در تلاش است تا با طرح‌های تازه‌ای، در مواقع کمبود انرژی بار کاری یک سری از دیتاسنترها را به مناطق دیگری منتقل کند.

به طور کلی افزایش چشمگیر مصرف انرژی به یکی از نگرانی‌ها بدل شده و آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید مصرف برق دیتاسنتر‌ها، رمزارزها و هوش مصنوعی از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ دوبرابر خواهد شد. تحلیلگران مورگان استنلی نیز بر این باورند که هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۷، دو سوم از مصرف برق دیتاسنترهای جهان را شامل می‌شود.

حال شرکت‌های فعال در این حوزه تحت فشار بیشتری برای حرکت به سمت راهکارهای سبز قرار دارند و در تلاشند تا مصرف انرژی خود را با همکاری دولت‌ها مدیریت کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.