لبه تکنولوژی

February 16, 2024
14:18 جمعه، 27ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160832

انتقال انرژی از فضا به زمین برای اولین بار در پروژه‌ای به رهبری دانشمند ایرانی ممکن شد

تولید انرژی در یک پایگاه فضایی و ارسال آن به زمین یکی از ایده‌های آینده‌نگر و شبیه به فیلم‌های علمی‌تخیلی برای تامین انرژی است. حال براساس نتایج تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده است، برای اولین بار انرژی صفحه‌های خورشیدی ماهواره‌ای در مدار به زمین ارسال شده‌ است. محقق ارشد این پروژه علی‌ حاجی‌میری، مخترع و مهندس برق و از دانشجویان سابق دانشگاه صنعتی شریف است.

به گزارش پیوست، حاجی‌میری سال گذشته در رابطه با این پروژه گفته بود: «همانطور که اینترنت دسترسی به اطلاعات را دموکراتیزه می‌کند، امیدواریم انتقال بی‌سیم انرژی هم دسترسی به انرژی را دموکراتیزه کند».

نتایج منتشر شده مربوط به آزمایشی است که از ژوئن سال گذشته در حال اجرا است نشان می‌دهد که انتقال انرژی در فضا و از فضای به زمین امکان‌پذیر است. این اولین باری است که انرژی خورشیدی از مدار به زمین ارسال شده و گام مهمی در حرکت به سمت نیروگاه‌های انرژی خورشیدی در فضا محسوب می‌شود.

علی حاجی‌میری دانش آموخته کارشناسی از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۹۹۴ است و کارشناسی ارشد و دکتری خود را به ترتیب در سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ از استنفورد دریافت کرده است.

به گفته یکی از محققان تا ۱۰ سال آینده با پیشرفت فناوری ارسال انرژی از فضا، احتمالا شاهد احداث نیروگاه‌های انرژی فضایی خواهیم بود.

طبق نتایج منتقل شده، دو ماه پس از اولین پرتاب در ژانویه ۲۰۲۳، این دستگاه حدود ۱۰۰ میلی‌وات انرژی را در فضا انتقال داده می‌تواند به سادگی پرتو را روی هر مسیری متمرکز کند. در آزمایش ارسال انرژی به زمین حدود یک میلی‌وات ارسال شده و این آزمایش سه بار در طول هشت ماه انجام گرفته است.

این پروژه در تلاش است تا با ساخت یک منظومه ماهواره‌ای با وسعت حدود یک کیلومتر، انرژی مورد نیاز برای حدود ۱۰ هزار خانه را به زمین ارسال کند. هر مکعب یک متری از ماهواره به یک سطح صاف ۵۰ متر مربعی تبدیل می‌شود که در یک سمت سلول‌های خورشیدی و در سمت دیگر خود انتقال‌دهنده‌های مایکرویو را دارد.

این آزمایش Microwave Array for Power-transfer Low-orbit Experiment یا به اختصار MAPLE نام گرفته و می‌تواند انرژی را در هر جهتی ارسال کند و فعالان پروژه در تلاشند تا از آن برای ارسال انرژی به مکان‌های دوردست یا ارسال انرژی در مواقع اضطراری استفاده کنند زیرا به زیرساختی برای انتقال آن نیاز نیست.

به گفته حاجی‌میری برای دریافت این انرژی به هیچ زیرساخت انتقال انرژی روی زمین نیاز نیست و در نتیجه ما می‌توانیم انرژی را به مناطق دور دست و نواحی جنگ‌زده یا دچار بحران ارسال کنیم.

این پروژه در حال حاضر در مرحله اثبات مفهوم است و مقاله جدید به برخی از نواحی ضعیف طراحی و مواردی که نیاز به تقویت دارند نیز اشاره می‌کند. نسل بعدی این فناوری تقویت شده و به یک نمونه کاملا کاربردی تبدیل می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.