اپراتورها

باندپهن

باندپهن ثابت

خبر اول

February 22, 2024
11:58 پنجشنبه، 3ام اسفندماه 1402
کد خبر: 160916

سیتی‌فایبر پس از بستن قراردادهای جدید در پروژه Gigabit؛ در بازار فیبرنوری انگلیس می‌تازد!

ICTna.ir-  عمده‌فروش فیبر انگلیس، یعنی CityFibre، پوشش شبکه خود را به 651هزار خانه و کسب و کار افزایش خواهد داد. این دستاورد پس از امضای پنج قرارداد پروژه گیگابیت جدید امکان پذیر شده است و در مجموع 394 میلیون پوند ارزش دارند و بخش های صعب العبور باکینگهامشایر، هرتفوردشایر، برکشایر، لسترشر، وارویک شایر، ساسکس، کنت، بدفوردشایر، نورث همپتون شایر و میلتون کینز را پوشش می دهند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناروی اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اگرچه این قراردادها به ازای رساندن فیبر به 202هزار محل یارانه دولتی پرداخت می‌کند، اما سیتی فیبر را تشویق کرده است تا ردپای شبکه تجاری خود را گسترش دهد تا تقریباً 450هزار مورد دیگر را در مناطق فوق‌الذکر پوشش دهد و مجموع این نقاط را به حدود 651هزار واحد برساند.

با توجه به اینکه CityFibre کاملاً بر روی استقرار فناوری XGS-PON متمرکز شده است، این به آن معنی است که این مکان‌ها توسط یک شبکه FTTH با قابلیت 10 گیگابیت بر ثانیه تحت پوشش قرار می‌گیرند که خیلی هم دمده نیست.

این قراردادهای اخیر ارزش کل یارانه های دولتی پروژه موسوم به Gigabit انگلیس (مشابه نهضت توسعه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در ایران) ار که به CityFibre اعطا شده است را به بیش از 780 میلیون پوند می رساند.

در مارس سال گذشته، سیتی فایبر قراردادی به ارزش 69 میلیون پوند برای اتصال 45هزار نقطه روستایی کمبریج شایر برنده شد. در آن زمان، CityFibre متعهد شد که 170هزار محل دیگر در این منطقه را با شبکه تجاری خود پوشش دهد.

ژوئیه گذشته ، سیتی فایبر؛ مبلغ قابل توجهی از بودجه عمومی برای تحویل فیبر به 218هزار محل در نورفولک، سافولک و همپشایر تضمین کرد. مانند قبل، گسترش شبکه با بودجه خصوصی خود را اعلام کرد، این بار به 283هزار محل اضافی در این مکان ها را متعهد شده است.

گرگ مِش، مدیر عامل CityFibre در این زمینه گفت: ما از اینکه شریک تحول کلیدی برای دولت در این پروژه زیرساختی حیاتی هستیم، که قابلیت‌های دیجیتال خانه‌ها و مشاغل روستایی را در سراسر کشور متحول می‌کند، هیجان‌زده هستیم. اما این تازه شروع است. ما به گسترش عرضه تجاری خود در کنار پروژه ملی Gigabit ادامه می دهیم و انتخاب زیرساخت، سرعت چند گیگابیتی و قابلیت اطمینان بی نظیر را به صدها هزار محل اضافی در این مناطق گسترش می دهیم.

اعلام CityFibre همزمان با انتشار آخرین داده های Point Topic در مورد پوشش فیبر انگلیس بود؛ طبق گزارش این شرکت تحقیقاتی، FTTP (فیبر به نقطه) در پایان سه ماهه چهارم سال 2023 به 18.7 میلیون واحد رسید که 7.3 درصد نسبت به سه ماهه سوم رشد داشت.

اوپن ریچ به طور مشهودی سهم اصلی را به خود اختصاص می دهد و حدود 12 میلیون محل را از ان خود کرده است، اما بلوغ فزاینده بازار آلت‌نت به اندازه ای است که پوینت تاپیک نیز شروع به بررسی تعداد آنها کرده است.

به گفته پوینت تاپیک، CityFibre در بالای این فهرست خاص قرار دارد، با حدود 3 میلیون محل آماده برای سرویس در ردپای فیبر خود به پیش میرود. Community Fiber با 1.2 میلیون در جایگاه دوم قرار دارد و Hyperoptic با 1 میلیون در رتبه دوم قرار دارد.

نکته مهم دیگری که در گزارش پوینت تاپیک باید به آن توجه کرد، ساخت بیش از حد مسیر است. در سه ماهه چهارم سال 2023، 117 مقام محلی سه ارائه دهنده فیبر مستقل با هم همپوشانی داشتند که در مقایسه با 103 در سه ماهه سوم قابل توجه است. ترکیب رقابت، ساخت بیش از حد و افزایش هزینه ها به دلیل تورم، ابهاماتی را در مورد بقای همه این بازیکنان ایجاد کرده است.

طبق گزارش فایننشال تایمز در هفته گذشته ، CityFibre به نقش محوری در تثبیت بازار آلت نت چشم دوخته است.

آقای مش در این گزارش گفت که CityFibre در 24 ماه آینده به 5 خرید بزرگ فکر می کند. شرکت او در حال انجام مذاکرات انحصاری با دو آلت نت است، در حال کار بر روی پیشنهادات برای سه آلت نت دیگر است و با شش آلت نت دیگر قراردادهای عدم افشای اطلاعات منعقد کرده است.

طبق برنامه استقرار فعلی، CityFibre قصد دارد 8 میلیون محل را پوشش دهد. اما بین گسترش شبکه با پشتوانه پروژه گیگابیت و پتانسیل ادغام و اکتساب، ردپای آن می تواند به طور قابل توجهی بزرگتر شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.