سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 20, 2024
15:08 سه شنبه، 1ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161154

اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد

منبع: Zoomit

دو کامپیوتر شخصی رومیزی بسیار کمیاب با پردازنده‌ی ۸۰۰۸ اینتل هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شدند.

نظافتچیان شرکت جاست کلیر (Just Clear) هنگام تمیز کردن خانه‌های معمولی دو دستگاه از اولین کامپیوترهای شخصی رومیزی جهان را که اوایل دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی عرضه شدند، کشف کردند؛ کامپیوتری که درحال‌حاضر فقط سه دستگاه از آن در دنیا وجود دارد.

کارمندان سرویس نظافت منزل جاست کلیر هنگام تمیز کردن جعبه‌های خانه‌ای در لندن، دو کامپیوتر قدیمی پیدا کردند. این افراد کامپیوترها را به کارشناسان نشان دادند تا مدل و قدمتشان مشخص شود.

بررسی‌ها نشان داد کامپیوترهایی که شرکت جاست کلیر پیدا کرده بود، از نوع Q1 هستند؛ اولین کامپیوتر شخصی رومیزی جهان که شرکت Q1 در سال ۱۹۷۲ روانه‌ی بازار کرد. این محصول از نمایشگر پلاسمای نئونی تخت و پردازنده‌ی مرکزی ۸ بیتی اینتل ۸۰۰۸ بهره می‌برد که فرکانسش به ۸۰۰ کیلوهرتز می‌رسد.

به‌نوشته‌ی تک‌اسپات، معماری پردازنده اینتل ۸۰۰۸ را شرکت CTC طراحی و اینتل آن را پیاده‌سازی و تولید کرد؛ معماری مذکور ابتدا برای استفاده در ترمینال قابل‌برنامه‌ریزی Datapoint 2200 CTC طراحی شده بود اما با توافق دو شرکت، به مشتریان دیگر اجازه داده شد از آن استفاده کنند. به‌عنوان مثال برند معروف سیکو از پردازنده‌ی مورد بحث در ماشین‌حساب‌های خود استفاده کرد.

نکته‌ی جالب درمورد کامپیوترهای کشف‌شد‌ی Q1، این است که درحال‌حاضر فقط سه دستگاه از آن‌ها در جهان وجود دارد. این دو کامپیوتر در نمایشگاه فناوری دانشگاه کینگستون به‌نمایش درآمدند.

برندان اوشی، رئیس جاست کلیر، گفت: «کارکنان ما هنگام پاک‌سازی خانه‌ها به‌صورت روزانه موارد زیادی را پیدا می‌کنند که برخی از آن‌ها خیلی قدیمی هستند اما هرگز گمان نمی‌‌کردیم چیزی به این مهمی را بیابند. گاهی با دستگاه‌ها و اشیایی مواجه می‌شویم که اهمیت بالایی دارند و باید برای آیندگان حفظ و بایگانی شوند. به من گفته‌اند این کامپیوترها بسیار کمیاب هستند و بنابراین یافتن چینن دستگاه‌هایی بسیار هیجان‌انگیز است.»

انتظار می‌رود هر دو دستگاه Q1 به حراج گذاشته شوند یا به‌صورت خصوصی به‌فروش برسند. قیمت کامپیوتر مذکور در زمان عرضه ۲۰٬۵۰۰ دلار بود و اکنون حدود ۸۷٬۰۰۰ دلار ارزش دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.