5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

خبر اول

March 1, 2024
13:26 جمعه، 11ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161226

هزینه‌های عملیاتی راکوتن کاهش می‌یابد

ICTna.ir – هزینه‌های عملیاتی راکوتن در حال حاضر به‌طور چشمگیری کاهش یافته است و Rakuten Mobile انتظار دارد که در سال جاری، به دلیل هدف قرار دادن حداقل 8 میلیون مشتری، حجم سرمایه گذاری را کاهش دهد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، راکوتن ژاپنی امسال 27 ساله می شود، این شرکت توسط شرکت تجارت الکترونیکی که هیروشی (یا میکی) میکیتانی قبل از دوره دات کام ایالات متحده آمریکا تاسیس کرده بود هرگز گزینه ای به نظر نمی رسید. اما سوالاتی در مورد بقای Rakuten Mobile، زیرمجموعه مخابراتی که چند سال پیش راه اندازی شد، وجود داشت. با این حال نتوانسته است اکثر مصرف کنندگان ژاپنی را جذب کند و زیان های وحشتناک آن برای کل گروه آسیب دیده است.

با این حال، همانطور که راکوتن یکی از بهترین سه ماهه های رشد مشتری خود را تجربه کرد، آنها در حال کوچک شدن هستند. پس از معرفی برنامه‌های جدید و توافق مهم رومینگ برای استفاده از شبکه رقیب KDDI، دقیقاً 840هزار مشتری شبکه در سه ماهه پایانی سال 2023 اضافه کرد تا سال را با تقریباً 6 میلیون مشترک به پایان برساند. تا حدی به لطف آن و تلاش‌ها برای کاهش هزینه‌ها، زیان عملیاتی سه ماهه در واحد مخابرات از 106 میلیارد ین معادل 700 میلیون دلار، در سال گذشته به 68 میلیارد ین ژاپن معادل 450 میلیون دلار، کاهش یافت و فروش 6.2 درصد افزایش یافت و به 59.1 میلیارد ین معادل 390 میلیون دلار رسید.

سطح اخیر رشد مشتری یک پیشرفت بزرگ در مورد 350هزار مشترکی است که راکوتن بین ژوئیه تا سپتامبر اضافه کرده است و 200هزار مشترکی که در سه ماهه دوم به دست آورده است. این به میکیتانی اطمینان داده است که می‌تواند امسال را با بین 8 تا 10 میلیون مشترک به پایان برساند، محدوده‌ای که او می‌گوید راکوتن موبایل بر اساس درآمد قبل از بهره، مالیات، استهلاک و استهلاک برای ماه دسامبر لازم است تا از آن عبود کند.

این امر همچنان باعث می‌شود که راکوتن از NTT Docomo، رهبر بازار، که دارای بیش از 80 میلیون مشتری تلفن همراه در ژاپن تقریباً 126 میلیون نفری است، بسیار عقب بماند و Rakuten هم هزینه های عملیاتی و هم مخارج سرمایه ای را کاهش می دهد. هزینه های ماهانه شبکه از 260 میلیون دلار در سپتامبر 2022 به 150 میلیون دلار در حال حاضر کاهش یافته است. میکیتانی طی تماسی به خبرنگاران گفت که “بهبود هزینه بیشتر” برنامه ریزی شده است و هدف آن کاهش 10 تا 15 درصدی در سال جاری است.

 

دیگر خرج بزرگی در کار نیست

در همین حال، راکوتن اکنون انتظار دارد در سال جاری کمتر از 100 میلیارد ین (660 میلیون دلار) سرمایه گذاری کند که از حدود 178 میلیارد ین (1.2 میلیارد دلار) در سال 2023 کمتر است. با شبکه ای از 60940 ایستگاه پایه 4G و دسترسی به امواج باند پایین KDDI مناسب برای سیگنال های داخلی، راکوتن اکنون می تواند ادعای پوشش جمعیت تقریباً همه جا را داشته باشد. مدتهاست اصرار داشت که شبکه “مجازی” آن که منابع فناوری اطلاعات را به جای توزیع آنها در سایت های تلفن همراه در نقاط تجمع جمع آوری می کند؛ نسبت به رقبای قدیمی تر و با معماری ضعیف تر، ارزان تر است.

با این حال، برخی از تحلیلگران در این خصوص تردید دارند. علیرغم انعقاد قرارداد رومینگ باند پایین جدید خود با KDDI، راکوتن اخیرا مجوز 700 مگاهرتز خود را دریافت کرده است که باید آن را به خدمت بگیرد. میکیتانی فکر می‌کند که راکوتن می‌تواند در یک دوره ده ساله به اندازه 54.4 میلیارد ین (360 میلیون دلار) برای تجهیزات لازم هزینه کند. Sharad Sriwastawa، مدیر عامل راکوتن موبایل، سال گذشته گفت که صرفه جویی به لطف تمرکز منابع IT امکان پذیر است، اما اپراتور نمی تواند از نصب رادیوهای جدید اجتناب کند.

وضعیت عرضه 5G راکوتن نیز در طول تماس‌های اخیر درآمد چندانی مورد توجه قرار نگرفته است. با این حال، اسلاید های گزارش شرکت نشان می دهد که راکوتن در پایان سال گذشته تنها 11592 ایستگاه پایه 5G در خدمت داشته است، به این معنی که فاصله 49348 با تعداد سایت های 4G وجود دارد. مانند سایر شرکت‌های مخابراتی، راکوتن نیز خدمات 5G را بر روی طیف باند بالاتر اجرا می‌کند که سیگنال‌ها را تا حد زیادی انتقال نمی‌دهد. شاید تعجب آور نباشد که راکوتن هرگز رقم پوشش جمعیت 5G را فاش نکرده است.

مشخص نیست که آیا این مانع رشد مشتری شده است یا خیر. بسیاری از مصرف کنندگان اروپایی استفاده اندکی از آخرین نسل فناوری تلفن همراه دیده اند و برنامه هایی را بر اساس قیمت، قابلیت اطمینان و خدمات مشتری انتخاب می کنند. اما ژاپنی ها به این شهرت دارند که علاقه بیشتری به خود فناوری نشان می دهند. یکی از نگرانی‌های واضح برای برخی از خبرنگاران محلی، راه‌اندازی اخیر تعرفه‌های خانوادگی کم‌هزینه توسط راکوتن و تأثیری که می‌تواند بر هزینه‌ها داشته باشد، است. پس از رشد متوالی برای شش فصل متوالی، میانگین درآمد ماهانه هر کاربر برای دوره سه ماهه آخر سال 2023، 3 درصد کاهش یافت و به 1986 ین (13.20 دلار) رسید، اگرچه راکوتن علت این کاهش را “افزایش چشمگیر مشتریان تجاری” عنوان کرد.

همچنین این اواخر، در مورد واحد مخابراتی که نرم‌افزار و خدمات را به اپراتورهای خارج از ژاپن می‌فروشد، بحث کمی وجود داشت. اما تا کنون نتوانسته است جاه طلبی خود را برای ایجاد اختلال در بخش رو به زوال تحت سلطه اریکسون، هواوی و نوکیا محقق کند. شرکت هایی که در حال حاضر شبکه دارند، تا حد زیادی به آن یا سایر فروشندگان بزرگ پایبند هستند، حتی زمانی که فناوری های جدید را معرفی می کنند، و به ندرت کسی در حال ایجاد یک شبکه “گرین فیلد” است. در بحبوحه افزایش تورم و نرخ بهره بالاتر، اپراتورها نیز هزینه کمتری کرده اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.