امنیت

فناوری اطلاعات

February 21, 2024
12:07 چهارشنبه، 2ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161267

رییس پلیس فتا فراجا: ۸۳ درصد کسب و کار‌های مجازی مربوط به تهران است/ امسال ۲۵۰۰ مورد غربال‌گری از کسب و کارهای مجازی انجام شد

رئیس پلیس فتا فراجا با اشاره به اینکه حملات سایبری پیچیده توسط پلیس فتا قابل پیشگیری‌اند خبر داد : ۸۳ درصد کسب و کار‌های مجازی مربوط به تهران است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سردار وحید مجید در دومین همایش کسب و کارهای مجازی که با حضور رئیس مرکز ملی فضای مجازی و جمعی از مدیران کسب و کارهای آنلاین در مرکز همایش های هتل ارم برگزار شد، گفت: تقویت تولید دانش بنیان براساس فرمایشات رهبری، تدوین سند نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی، بررسی پربازدیدترین کسب و کارهای کشور با پراکندگی از جمله اقدامات برای ایجاد امنیت کسب و کارها بوده و بیش از ۸۳ درصد پراکندگی کسب و کارها در شهر تهران است.

وی با بیان اینکه پلیس فتا با مرکز ملی فضای مجازی نیز همکاری دارد، اظهار داشت: ماهیت این جلسه توسعه فعالیت و همکاری پلیس با کسب و کارها و استفاده از ظرفیت سایر حوزه‌ها در زمینه امنیت است، ما امیدواریم در این جلسات همکاری‌های بیشتری صورت گیرد و دو طرف سود ببرند.

رئیس پلیس فتا فراجا با بیان اینکه اقدامات پلیس فتا بسیار گسترده است، گفت: در همین راستا نیز مقابله با جرائم سایبری که دارای جهت‌های مختلف بوده و حملات سایبری نیز جزو مهم‌ترین آن‌ها است بسیار اهمیت دارد زیرا این مسئله باعث به وجود امدن مشکل در خدمات مختلف می‌شود.

این مقام ارشد سایبری ادامه داد: درحوزه امنیت کسب‌وکارها از سال ۹۰ پرونده هایی تشکیل شده اما در چندسال اخیر با توجه به مقررات، حوزه عمومی و تخصصی کسب و کارها به پلیس فتا واگذار شد. این موضوع بسیار جدید بود و ما اقدامات مناسبی را شروع کردیم.

مجید با بیان اینکه حملات سایبری روز به روز بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود، گفت: اما این حملات قابل پیشگیری هستند و پلیس در این باره با بخش خصوصی همکاری‌های خوبی دارد. برخی اقدامات پیشین و پسین در حوزه حملات سایبری وجود دارد که الحمدالله اقدامات خوبی انجام داده می‌شود تا در کنار کسب و کارها باشیم و خدمات خوبی به کاربران ارائه دهیم.

رییس پلیس فتا فراجا ادامه داد: ما همراه کسب و کارها هستیم.در زمان کرونا بیش از ۷۰ درصد از فعالیت های مردم، به صورت مجازی شد. ظرفیت کسب و کارها باید افزایش پیدا می‌کرد و همچنین امنیت باید بیشتر می‌شد. در این زمینه رمز دوم اینترنتی را با همکاری بانک مرکزی اجرا و الزامی کردیم.

سردار مجید گفت:ما تصور می‌کردیم با توجه به افزایش فعالیت‌ها در فضای مجازی، جرائم این حوزه نیز زیاد شود اما میزان جرائم به نسبت فعالیت‌ها ۲۲ درصد کمتر شد؛ در صورتیکه در سایر کشورها افزایش جرائم دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در پلیس فتا ما خودمان را با خودمان مقایسه نمی کنیم، تصریح کرد: معیار مقایسه ما شاخص هایی است که دنیا وجود دارد و در محیط کسب‌وکار هم که محیطی رقابتی است باید فعالان و مدیران این حوزه خودشان را بسنجند و با سایر کشورها نیز مقایسه کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه مهم‌ترین شاخص کسب‌وکارهای آنلاین امنیت در حوزه سایبری است، گفت: این موضوع همواره باید مورد بررسی قرار بگیرد. مسئله امنیت بسیار مهم است و امنیت نیاز به استمرار و ارائه خدمات دارد و ما این نگاه را داریم.

وی خطاب به صاحبان کسب و کارهای مجازی گفت: خدمات شما در کاهش تردد مردم، اتلاف وقت، صرفه‌جویی در منابع انسانی، تاثیر در اقتصاد دیجیتال و کاهش ترافیک موثر است. بنابراین فعالیت های شما بسیار مهم است.

رییس پلیس فتا فراجا ادامه داد: در این حوزه، هرفردی که ایده‌ای دارد ایده خود را ارائه کند تا قوانین بررسی شده و در صورت امکان عملی شود.امنیت سایبری در دنیا مهم است زیرا اگر بی امنی ایجاد شود روی همه تاثیر منفی می گذارد. این جرائم فرامرزی نیز هستند و با اقدامات پلیسی بین المللی ترکیب می‌شود.

سردارمجید گفت: برای صدور ای‌نماد، باید سطح امنیت کسب‌وکارها و تراکنش‌های مالی مبنی بر امنیت بررسی شود، ای‌نماد سطوح بندی شود که در این باره اقداماتی انجام خواهد شد. در زمینه سند التزامات سایبری، کارشناسان از قوانین سایر کشورها استفاده کرده و با بومی سازی این قوانین آن را برای حوزه کسب و کارها ارسال کرده اند .

رییس پلیس فتا فراجا ادامه داد: ۲۳۵ بازدید حضوری از کسب و کارها انجام شده و در مجموع امسال 2500 مورد ارزیابی و غربالگری از کسب و کارهای مجازی انجام شده است.

وی افزود: انطباق پذیری با استانداردها مناسب است اما کافی نیست و باید نگاه متمرکز به زیرساخت های کسب‌وکارها و امنیت سایبری ایجاد شود.اهمیت امنیت سایبری را نباید فراموش کرد و باید هرچه زودتر به نقطه مطلوب برسیم که تاثیر و فایده آن را همه خواهیم دید.

رئیس پلیس فتا فراجا خطاب به صاحبان کسب‌وکارهای مجازی ادامه داد: مسئله امنیت را به مسئولان واگذار نکنید. خودتان حتما نظارت کنید و با پلیس همکاری کنید و تجربیات را انتقال دهید و دقت کنید مسئولیت اصلی با مدیران مجموعه هااست.

وی ادامه داد: نگاه پلیس فتا نگاه حمایتی از کسب و کارها است خدماتی که شما می‌دهید در اشتغال، کاهش ترافیک و صرفه جویی در منابع انسانی بسیار مؤثر است. بحث اقتصاد دیجیتال و عادت مردم به کسب و کارها امری جبران ناپذیر است.

این مقام مسئول بیان داشت: گاهی جرایم فرامرزی است و خیلی وقت‌ها ما از حوزه پلیس بین الملل برای شناخت آی پی‌های مهاجر کمک می‌گیریم.

سردار مجید ایجاد نظام کلاس بندی (تقسیم بندی کسب و کارها)، شناسنامه دار کردن کسب و کارهای مجازی، تدوین سند الزامات انتظامی سایبری، تدوین و ابلاغ دفترچه الزامات انتظامی سایبری، ارزیابی کسب و کار بر اساس بازبینی‌های اعلامی و تبادل اطلاعات و اشتراک دانش ارسال پیامک و هشدارهای انبوه را از جمله اقدامات پلیس فتا در حوزه کسب و کارها بر شمرد .

وی با تاکید بر ارسال ۶۷ هزار پیامک برای کسب و کارها در حوزه امنیت ، در خصوص کلاس بندی کسب و کارها گفت: بر اساس تعداد مخاطب و حجم بالای تراکنش مالی و … انجام می‌شود که در سه دسته طبقه بندی می‌شود که سطح الف ۷۵ کسب و کار، سطح ب ۴۴۳۸ و سطح ج بیش از ۱۶۷ هزار کسب و کار هستند.

وی افزود: ثبت اطلاعات و پروفایل سازی شامل نام شرکت، نام تجاری، حوزه فعالیت، اطلاعات ثبت شرکت، سابقه حملات سایبری، اعضای هیئت مدیره، رابط شرکت با پلیس و…. است.

این مقام مسئول ادامه داد: تدوین و ابلاغ سند الزامات انتظامی سایبری از دیگر کارهای ما بود و استانداردهای جهانی امنیت مورد بررسی قرار گرفت. این سند به حوزه کسب‌وکارها ارسال کردیم و برای سطح ج نیز فرستاده شده است .

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: شاخص‌های ارزیابی کسب و کارهایی مجازی در سطح الف ۳۹ مورد، سطح ب ۲۰ مورد و در سطح ج ۱۳ مورد است.

وی گفت: برای کسب و کارها نمراتی در قالب نمره‌کل الزامات فنی، نمره کل الزامات مدیریتی و نمره کل انتظامی موجود است.

سردار مجید خاطرنشان کرد: ما راهنمای واکنش به حوادث سایبری را در نظر گرفتیم که احصا نشانه‌های نشت اطلاعات، اعلام حادثه به پلیس فتا، تشکیل تیم مقابله و پایش مجدد شبکه از جمله آنها است.

وی گفت: حضور در سندباکس وزارت اقتصاد، رزمایش سایبری در کسب و کارها، مشارکت در فرایند اعطا و تمدید مجوزها، عضویت در کارگروه‌های تنظیم‌گری از جمله دیگر اقدامات پلیس فتا است.

این مقام مسئول با اشاره به چالش‌های موجود برای ارتقای امنیت کسب و کارها گفت: استفاده از نرم‌افزار های کرک شده، نبود سندهای اساسی و مهم نظیرBCP، عدم تخصیص بودجه، نبود سامانه‌های لازم برای ثبت رویداد و نبود نیروی متخصص امین سایبری در کشور، جدی نگرفتن و عدم توجه به مقوله امنیت سایبری و نشت اطلاعات از جمله این چالش‌ها است.

سردار مجید تأکید کرد: دامنه کسب و کارهای خصوصی در حال رشد فزاینده است و پلیس به تنهایی قادر به این کار نیست و از ظرفیت حوزه‌های دیگر استفاده شود تأمین امنیت در بسیاری از کشورها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و ما نیز باید اینگونه باشیم. حوزه‌هایی که در تأمین امنیت سایبری فعالیت کنند اعلام آمادگی کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.