بازار سرمایه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 23, 2024
11:40 جمعه، 4ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161340

انویدیا در آستانه ۲ تریلیون دلاری شدن

منبع: ایسنا

انویدیا یک بار دیگر از انتظارات وال استریت فراتر ظاهر شد و با تحرک بخشیدن به صعود سهام فناوری، به مرز ۲ تریلیون دلار نزدیک شد.

این شرکت تراشه سازی با افزایش ۱۳.۵ درصدی ارزش سهام خود در معاملات روز پنج شنبه، در آستانه تصرف دوباره جایگاه سومین شرکت ارزشمند آمریکاست. اگر این رشد قیمت حفظ شود، بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار به سرمایه بازار این شرکت اضافه می‌کند.

سهام این شرکت امسال، حدود ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده و برترین عملکرد را در شاخص اس اند پی ۵۰۰ داشته و نقش مهمی در رکوردشکنی رشد این شاخص در سال ۲۰۲۴ ایفا کرده است.

راس مولد، مدیر سرمایه گذاری در شرکت «ای جی بِل» در این باره گفت: افرادی که بیشترین پول را در تب طلا در اواسط دهه ۱۸۰۰ به دست آوردند، کسانی بودند که ابزار را برای انجام کار فراهم کردند، نه کسانی که به دنبال این فلز گرانبها بودند. انویدیا در واقع اکنون، همان نقش را در این انقلاب فناوری ایفا می‌کند.

افزایش تقاضا برای تراشه‌های انویدیا از سوی شرکت‌هایی که برای ارتقای محصولات هوش مصنوعی خود شتاب دارند، به این شرکت سیلیکون ولی کمک کرد تا رشد چشمگیر ۲۳۳ درصدی درآمد سه ماهه اول را پیش‌بینی کند که بالاتر از انتظارات بازار برای افزایش ۲۰۸ درصدی بود.

رشد سهام انویدیا، به رشد سهام شرکتهای رقیب شامل AMD به میزان ۶ درصد، «سوپر مایکرو کامپیوتر» به میزان ۱۴.۲ درصد و شرکت Arm Holdings به میزان ۹.۹ درصد، کمک کرد.

روند صعودی پیش از آغاز معاملات بازار در روز پنج شنبه، ۲ درصد به معاملات نزدک ۱۰۰ افزود. شاخص نیک کی ژاپن، هم به رکورد بالایی صعود کرد.

پس از این که درآمد سه ماهه چهارم انویدیا، نسبت به یک سال قبل، سه برابر شد و به ۲۲.۱۰ میلیارد دلار رسید، سهام این شرکت به قیمت ۷۶۶ دلار، در آستانه صعود به رکورد جدیدی است.

تقاضای قوی برای واحدهای پردازش گرافیکی انویدیا از سوی دیتاسنترهایی که به دنبال ارتقای هوش مصنوعی هستند، رشد درآمد این شرکت در سه فصل گذشته را تقویت کرده است.

با این حال، تحلیلگران نگرانند محدودیتهای آمریکا برای فروش تراشه به چین، ممکن است به رشد درآمد انویدیا ضربه بزند. فروش به چین، به ۹ درصد از فروش انویدیا در سه ماهه چهارم بالغ شد که کمتر از ۲۲ درصد در سه ماهه قبلی بود.

بر اساس گزارش رویترز، طبق اطلاعات شرکت مالی LSEG، سهام این شرکت حدود ۲۹ برابر انتظارات درآمدش در ۱۲ ماه آینده معامله می‌شود که بالاتر از میانگین صنعتی ۲۵.۳ است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.