اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

February 24, 2024
16:17 شنبه، 5ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161425

۲۳ آمار مهم در مورد یوتیوب

یوتیوب، پلتفرم اشتراک‌گذاری و تماشای ویدیویی به کاربران اجازه می‌دهد تا در این بستر هم ویدئو تماشا کنند هم به درآمد برسند. یوتیوب دومین شبکه رسانه اجتماعی محبوب است و به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین پلتفرم‌های جهان شناخته می‌شود. این شبکه اجتماعی با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه، توانسته جایگاه قابل توجهی در میان کاربران پیدا کند.

کاربران در این پلتفرم می‌توانند از طریق تبادل نظرات، با یکدیگر در ارتباط باشند و ایده‌ها و بازخوردهای خود را به اشتراک بگذارند. همچنین، یوتیوب امکاناتی مانند اشتراک‌گذاری ویدیوها در پلتفرم‌های دیگر، ایجاد لیست پخش، دنبال کردن کانال‌های مورد علاقه و مشارکت در چالش‌ها را نیز فراهم می‌کند. در ادامه مطلب به بررسی آمارهای جهانی در ارتباط با یوتیوب می‌پردازیم.

تحلیل آماری از روند پیشرفت یوتیوب
تحلیل داده‌های آماری از یوتیوب می‌تواند برای کاربران صاحب کسب‌وکار تاثیرات مثبت زیادی داشته باشد. این تحلیل‌ها می‌تواند به کاربران کمک کنند تا بهترین استراتژی‌ها و روش‌های بازاریابی را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنند.

داده‌های آماری مهم در این پلتفرم عبارتند از:
۱- از ژوئن ۲۰۲۲، بیش از ۵۰۰ ساعت ویدیو در هر دقیقه در یوتیوب آپلود شده است. تعداد ویدیوهای آپلود شده در یوتیوب روز به روز در حال افزایش است. افزایش ۴۰ درصدی در تعداد ساعت‌های آپلود شده در هر دقیقه از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که رشد قابل توجهی در استفاده از یوتیوب رخ داده است.

۲- یوتیوب در نوامبر ۲۰۱۴ سرویس YouTube Music Key را معرفی کرده است. هدف اصلی این سرویس ارائه موزیک ویدیو بدون وقفه از طریق حذف تبلیغات بود. اما در اکتبر ۲۰۱۵، یوتیوب این سرویس را با نام YouTube Red راه‌اندازی کرد. با این سرویس، مشترکان امکان تماشای ویدیوهای بدون تبلیغات، دانلود ویدیوها برای تماشای آفلاین و غیره را داشتند.

پس از آن، در ماه می ۲۰۱۸، یوتیوب سرویس خود را بهYouTube Premium تغییر نام داد. این سرویس شامل تمام ویژگی‌های YouTube Red بوده و همچنین امکانات اضافی از جمله دسترسی به محتوای اختصاصی YouTube Originals را نیز فراهم می‌کند.

۳- درآمدهای بسیار بالایی که YouTube در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ کسب کرده است، نشان می‌دهد که این پلتفرم عملکرد بسیار خوبی دارد. در سال ۲۰۲۱، این پلتفرم به‌طور تقریبی ۲۸.۸ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و در سال ۲۰۲۲ این عدد به ۲۹.۲ میلیارد دلار افزایش یافت. این رشد درآمدی نشان می‌دهد که تبلیغات و سرویس اشتراک YouTube Premium هر دو درآمدزایی موفقی داشته‌اند.

تبلیغات یکی از منابع اصلی درآمدYouTube است. این پلتفرم به تبلیغات ویدیویی در طول ویدیوها و نمایش تبلیغات در صفحات نمایشی می‌پردازد. با توجه به تعداد بالای کاربران و ترافیک قابل توجهی که در یوتیوب وجود دارد، تبلیغات در این پلتفرم برای تبلیغ‌دهندگان جذابیت بالایی دارد.

همچنین، سرویس اشتراک YouTube Premium نیز به عنوان یک منبع درآمد برای YouTube عمل می‌کند. این سرویس، با ارائه محتوای بدون تبلیغات، دسترسی به ویژگی‌های اضافی و محتوای اختصاصی، به کاربران این امکان را می‌دهد تا با پرداخت هزینه‌ ماهانه، از تجربه‌ بهتری در استفاده از یوتیوب برخوردار باشند.

۴- مدیر عامل سابق محصولات یوتیوب جانشین سوزان ووجیتسکی شد. خانم موهان اعلام کرده با کناره‌گیری از این سمت قصد دارد بیشتر زمان خود را با خانواده بگذراند. خانم ووجیتسکی در سال ۲۰۱۵ به سمت معاونت تبلیغات نمایشی و ویدیویی یوتیوب منصوب شد و بعد از آن با ارتقای شغلی به سمت مدیرعاملی این پلتفرم رسید.

۵- یوتیوب دارای ۲.۷۰ میلیارد کاربر فعال ماهانه است و تقریبا ۱۲۲ میلیون کاربر فعال به‌صورت روزانه دارد. این آمارها نشان می‌دهد که یوتیوب همچنان جایگاه خود را در بازار پلتفرم‌های رسانه اجتماعی حفظ کرده است. علاوه بر این، افزایش سالانه تعداد کاربران پیش‌بینی ‌شده نیز نشان می‌دهد که یوتیوب به عنوان یک پلتفرم رسانه اجتماعی محبوب، همچنان در حال رشد است.

۶- حدود ۶۲ درصد از کاربران اینترنت در ایالات متحده به‌صورت روزانه و ۹۲ درصد نیز هر هفته از YouTube استفاده می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد حتی افرادی که روزانه به YouTube دسترسی ندارند، در طول یک هفته حتما از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

۷- طبق آمارهای اعلام شده ۹۸ درصد از کاربران اینترنت در ایالات متحده حداقل یک بار در ماه از YouTube استفاده می‌کنند.

۸- کودکان بریتانیایی به‌طور میانگین در طول روز ۵۰ دقیقه از زمان خود را به تماشای یوتیوب اختصاص می‌دهند.

با توجه به این داده‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که پلتفرم‌YouTube در بریتانیا بین کودکان بسیار محبوب است.

۹- جوانان به‌طور متوسط روزانه حدود ۷۷ دقیقه صرف تماشای یوتیوب می‌کنند. در مجموع، تعداد کاربران YouTube در ایالات متحده حدود ۲۳۹ میلیون نفر است که نزدیک به ۱۰ درصد آن‌ها در گروه سنی ۰-۱۸ سال و ۲۳و۴۸ درصد آن‌ها در گروه سنی ۱۹-۲۵ سال قرار دارند.

۱۰- ویدیوهای YouTube را می‌توان از سیستم‌عامل‌های مختلفی مانند دسکتاپ، موبایل و تلویزیون‌های هوشمند تماشا کرد. هر یک از این گزینه‌ها مزایا و نقاط قوت خود را دارد. تقریبا ۴۰ درصد کاربران از طریق تلفن‌های همراه به تماشای یوتیوب می‌پردازند.

۱۱- YouTube Shorts یک محصول جدید و در حال رشد است که ۱.۵ میلیارد کاربر فعال دارد. این محصول رقیب اصلی تیک تاک است و از طریق آن می‌توان ویدیوهای ۶۰ ثانیه‌ای را به اشتراک گذاشت.

 

تحلیل آمار یوتیوب

۱۲- هند با حدود ۴۶۲ میلیون کاربر، بیشترین تعداد کاربران YouTube در مقایسه با کشورهای دیگر دارد.

در رتبه دوم، ایالات متحده با ۲۳۹ میلیون کاربر قرار دارد که نشان می‌دهد ایالات متحده با جمعیت کمتر، بازار بزرگی برای YouTube است. در کشور انگلستان نیز حدود ۵۶.۲ میلیون کاربر از یوتیوب استفاده می کنند.

۱۳- طبق آمارهای منتشر شده ۴۵.۶ درصد از کاربران یوتیوب را زنان و ۵۴.۴ درصد را مردان تشکیل می‌دهد. در واقع، این آمار نشان می‌دهد که YouTube یک فضای بسیار گسترده و آزاد برای اشتراک‌گذاری محتوا است و حضور زنان در این پلتفرم رو به افزایش است .

۱۴- سهولت استفاده از پلتفرم یوتیوب و وجود ابزارهایی مانند برنامه‌های موبایل و تلویزیون هوشمند، کاربران را قادر می‌سازد تا به راحتی به محتواهای YouTube دسترسی پیدا کنند. این امر سبب شده تا کاربران این شبکه اجتماعی شامل گروه‌های سنی و جنسیتی متنوعی باشد.

۱۵- برترین سازندگان محتوا می‌توانند با فیلمبرداری و ایجاد ویدیوهای حرفه‌ای، به‌طور همزمان بازدید و درآمد قابل توجهی از یوتیوب کسب کنند. Tseries به عنوان پربیننده‌ترین کانال یوتیوب در سراسر جهان با بیش از ۳ میلیارد بازدید است. تعداد کاربران این کانال به ۲۵۵ میلیون می‌رسد.

درآمد سازندگان یوتیوب معمولا از طریق تبلیغات در ویدیوها، حمایت از طریق سیستم اشتراک‌گذاری درآمد (YouTube Partner Program) و همچنین همکاری با برندهای تجاری و سازمان‌ها به‌دست می‌آید. مهم‌ترین عوامل برای کسب درآمد موفق از یوتیوب شامل تعداد بازدیدها، میزان اشتراک‌گذاری، نوع و محتوای جذاب و منحصر به‌فرد ویدیوها، طول زمان تماشای ویدیوها توسط مخاطبان و همچنین همکاری با برندها و تبلیغات مشترک است.

۱۶- با توجه به اظهارات گوگل که ۷۰ درصد بینندگان پس از دیدن یک نام تجاری در YouTube از آن خرید کرده‌اند، می‌توان نتیجه گرفت که این پلتفرم تحت وب می‌تواند برای جذب مشتری بالقوه بسیار موثر باشد.

۱۷- تبلیغات هدفمند در یوتیوب، به معنای تمرکز روی یک هدف خاص و جمعیت هدف مشخص است . با تمرکز بر مخاطبان هدف و ارائه پیام‌ها و محتواهایی که با نیازها و علایق آن‌ها همخوانی دارد، می‌توان تاثیر مثبتی روی تصمیم‌گیری کاربر داشت.

۱۸- ۲۹ درصد افراد ترجیح می‌دهند تبلیغات را قبل از پخش ویدیو رد کنند. این امکان به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سریع‌تر به محتوا موردنظر خود دسترسی پیدا کنند. برای بیشتر مخاطبان، امکان رد تبلیغات و دسترسی سریع‌تر به محتوای اصلی مهم است. با توجه به سلایق و نیازهای هریک از کاربران این پلتفرم امکان رد کردن تبلیغات روی محتوا را ایجاد کرده است.

۱۹- در ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۳، Tenlira، یک شرکت تبلیغاتی هوش مصنوعی متعلق به .Inuvo Inc حدود ۳۰ میلیون دلار برای تبلیغات در این پلتفرم هزینه کرد. در مقابل برند والمارت نیز در همان زمان نزدیک به ۱۳ میلیون دلار برای تبلیغات در یوتیوب سرمایه‌گذاری کرد. این مقدار هزینه‌ بیش از دو برابر هزینه Tenlira بود. این دو برند مطرح به تبلیغات در یوتیوب اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و در این پلتفرم سرمایه‌گذاری گسترده‌ای داشتند.

۲۰- یوتیوب به عنوان یک پلتفرم ویدیویی بزرگ و قدرتمند شناخته می‌شود. بسیاری از افراد، به جای استفاده از موتور جست‌وجوی گوگل، به‌صورت مستقیم به یوتیوب مراجعه می‌کنند.

۲۱- در گزارش صنعت رسانه‌های اجتماعی Examiner از سال ۲۰۲۳، حدود ۵۴ درصد از بازاریابان از یوتیوب برای تبلیغات استفاده می‌کنند. این نشان می‌دهد که یوتیوب به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی بسیار محبوب و جذاب در میان بازاریابان شناخته شده است.

۲۲- آمارها نشان می‌دهد که مدت زمان مطلوب ویدیوها در یوتیوب بین ۷ تا ۱۵ دقیقه است. این مدت زمان به عنوان بازه زمانی ایده‌آل برای جلب توجه کاربران معرفی شده است.

اغلب کاربران در یوتیوب به دنبال محتوای سریع و جذاب هستند و تمایل بیشتری به تماشای ویدیوهای کوتاه دارند.

۲۳- همه‌گیری ویروس کرونا و قرنطینه جهانی در سال ۲۰۲۰ باعث شد که جهان به سمت تجربه و یادگیری بیشتری حرکت کند. این شرایط باعث ایجاد تغییرات قابل توجهی در الگوهای تولید محتوا شد و یوتیوب نیز تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفت. آمارها نشان می‌دهد که محتواهای مبتدی و آموزشی، با افزایش ۵۰ درصدی در یوتیوب مواجه شده است.

نقش یوتیوب در رشد کسب‌وکار
نقش یوتیوب در بازارهای جهانی کسب‌وکار بسیار مهم و تاثیرگذار است و برای بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها فرصت‌های بی‌نظیری را ایجاد کرده است. در ادامه به برخی از نقش‌های یوتیوب در بازارهای جهانی کسب‌وکار اشاره خواهیم کرد:

۱-تبلیغات و بازاریابی
یوتیوب به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا از طریق ویدیوهای تبلیغاتی و بازاریابی، محصولات و خدمات خود را به مخاطبان معرفی کنند. با توجه به تعداد بالای کاربران یوتیوب، این پلتفرم فرصت بسیار مناسبی برای ارتباط با مشتریان هدف و افزایش شناخت برند است.

۲- تحقیق و توسعه
برخی از شرکت‌ها و کسب‌وکارها از ویدیوهای یوتیوب به عنوان یک منبع ارزشمند برای تحقیق و توسعه استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها می‌توانند از ویدیوها و کانال‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود استفاده کنند تا اطلاعات و تجربیات مفیدی را دریافت کرده و بر اساس آن‌ها استراتژی‌های خود را بهبود بخشند.

۳- ارتباط با مشتریان از طریق پلتفرم یوتیوب
یوتیوب امکان برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان را فراهم می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند از طریق کانال‌های یوتیوب خود، با مشتریان در ارتباط باشند، نظرات و پیشنهادات آن‌ها را دریافت کنند و از بازخورد مشتریان در جهت اهداف کسب‌وکار خود به‌صورت بهینه استفاده کنند.

سخن پایانی
شبکه اجتماعی یوتیوب تاثیر قابل توجهی بر کسب‌وکار دارد. در واقع یوتیوب بستری را فراهم می‌کند تا به شرکت‌ها کمک ‌کند، تبلیغات خود را به‌صورت هدفمند به نمایش بگذارند.

این رسانه اجتماعی امکان دسترسی به یک جمعیت گسترده را فراهم می‌کند و باعث می‌شود تا صاحبان کسب‌وکار با مخاطبان هدف خود تعامل بیشتری داشته باشند.

منبع: thesocialshepherd
ترجمه: پیوست

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.