5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

فناوری

March 7, 2024
12:00 پنجشنبه، 17ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161488

نوکیا نرم افزار VPP مبتنی بر یادگیری ماشینی را برای کسب درآمد از باتری سایت‌های BTS عرضه می‌کند

ICTna.ir – نوکیا نرم‌افزار مبتنی بر یادگیری ماشینی را رونمایی کرده است که به اپراتورهای تلفن همراه اجازه می‌دهد از برق موجود در باتری‌های پشتیبان خود در سایت های BTS برای کاهش قبض برق یا کمک به تعادل شبکه استفاده کنند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، امروز از انتشار یک راه حل نرم افزاری به نام Virtual Power Plant Controller Software خبر داده که از باتری های پشتیبان در سایت های BTS برای ایجاد یک نیروگاه مجازی یا VPP استفاده می کند. این بدان معناست که شرکت‌های مخابراتی می‌توانند از این باتری‌ها نه تنها برای پشتیبانی در زمان قطع برق، بلکه برای بهینه‌سازی قبض برق و کاهش انتشار CO2 استفاده کنند.

یک VPP اساساً دارایی‌های مختلفی را که می‌توانند بر اساس شرایط شبکه برق، مصرف، تولید یا ذخیره کنند و سپس انعطاف‌پذیری آن‌ها را به اپراتور سیستم انتقال (TSO) می‌فروشد، که معمولاً از این ظرفیت برای متعادل کردن به موقع نوسانات عرضه و تقاضا استفاده می‌کند.

راه حل نوکیا همچنین می تواند برای شارژ باتری ها در زمانی که برق ارزان است و اجتناب از اتکا به شبکه در هنگام افزایش قیمت ها مورد استفاده قرار گیرد. این استدلال می‌کند که بسیاری از اپراتورها قبلاً باتری‌های پشتیبان دارند اما فقط در صورت قطع برق از آنها استفاده می‌کنند که در بیشتر اروپا (به استثنای اوکراین جنگ‌زده) نادر است.

نرم افزار نوکیا از مشخصات مصرف برق BTS برای تخمین مقدار برق مورد نیاز برای پشتیبان گیری برق استفاده می کند. سپس از این اطلاعات همراه با یادگیری ماشینی برای ایجاد گزینه هایی برای کسب درآمد از ظرفیت اضافی استفاده می کند. همچنین با بازار ذخیره برق، مکانیزمی که ظرفیت ذخیره را در صورت نیاز TSO در یک اطلاعیه کوتاه به آن جمع می کند و بازار ذخیره فرکانس سریع (FFR) که در آن برق باید در یک ثانیه از شبکه گرفته شود ادغام می شود. نوکیا می‌گوید مشارکت FFR با استفاده از سرورهای پردازش زمان واقعی و سیستم قدرت، که سطوح تأخیر مورد نیاز را فراهم می‌کند، ممکن می‌شود.

کاهش CO2

برای استفاده از این مزیت، یک اپراتور احتمالاً باید باتری ای داشته باشد که بتواند چرخه‌های شارژ-تخلیه مکرر را تحمل کند، این بع معنای آن است که این باتری ها به جای فناوری اسید سرب قدیمی، باید از نوع لیتیوم یون باشند. علاوه بر این، رگولاتورهای برخی کشورها از اپراتورها می‌خواهند که در صورت قطع برق، ظرفیت پشتیبان خاصی را در دسترس داشته باشند، که این میزان در دسترس را برای سایر مصارف محدود می‌کند.

این بدان معنا نیست که پولی برای بدست آوردن وجود ندارد. اپراتور فنلاندی Elisa ، که نرم‌افزار VPP خود را به شرکت‌های مخابراتی دیگر ارائه می‌کند، ناوگان باتری خود را با فناوری لیتیوم یون به دو برابر ظرفیت ذخیره‌سازی ارتقا داده است و می‌گوید این یک سرمایه‌گذاری قابل اجاره است. همانطور که Ville Väre، مدیر توسعه کسب و کار Elisa برای راه حل های انرژی هوشمند، سال گذشته گفت: نرم افزار خود به اپراتورها اجازه می دهد تا در طی دو تا پنج سال بازده سرمایه گذاری کنند.

همچنین یک مزیت قابل توجه دیگر در استفاده فعالتر از باتری های پشتیبان وجود دارد. این راه حل اپراتورها را تشویق می کند که باتری ها را در زمانی که قیمت ها پایین است شارژ کنند، که معمولاً زمانی است که حجم زیادی از برق تجدیدپذیر وارد شبکه می شود. به طور مشابه، برق شبکه زمانی که قیمت‌ها بالاتر است، کربن فشرده‌تر است، به این معنی که اجتناب از مصرف می‌تواند ردپای کربن اپراتور را کاهش دهد.

با این حال، ممکن است اندازه‌گیری این مزیت دشوارتر باشد، زیرا مخابرات اغلب از رویکرد مبتنی بر بازار برای محاسبه آلاینده‌های خود استفاده می‌کند، که توافق‌نامه‌هایی مانند اعتبار انرژی‌های تجدیدپذیر را در نظر می‌گیرد که شدت انتشار بلادرنگ انرژی مصرفی شبکه را منعکس نمی‌کند.

نوکیا علاوه بر تقویت اعتبار سبز راه حل، می گوید که با پنل های خورشیدی موجود در محل سازگار است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.