سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 4, 2024
12:45 دوشنبه، 14ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162121

ابرخودرو جدید تسلا در کمتر از یک ثانیه به سرعت ۹۷ کیلومتربر‌ساعت می‌رسد

منبع: Zoomit

پس از ۶ سال، ایلان ماسک دوباره از عرضه‌ی مدل جدید تسلا رودستر می‌گوید.

۶ سال پس از اولین صحبت‌ها درباره‌ی نسخه‌ای به‌روز‌شده از نخستین خودرو تسلا که در سال ۲۰۰۸ عرضه شد، ایلان ماسک باردیگر از تولید نسل جدید رودستر خبر داد.

ایلان ماسک با انتشار رشته‌توییتی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس، دوباره آتش بحث درباره‌ی مدل تازه‌ی رودستر را برافروخت. او گفت: «حتی اگر بتوان آن را خودرو نامید، هرگز خودرویی شبیهش وجود نخواهد داشت.»

ماسک ادعا کرد که رودستر جدید «حیرت‌انگیزترین نمایش محصول در تمام دوران» را خواهد داشت و این موضوع جالب‌ترین ویژگی‌اش نیست که می‌تواند در کمتر از یک ثانیه سرعتش را به ۶۰ مایل‌بر‌ساعت (۹۷ کیلومتربرساعت) برساند.

مدیرعامل پرحاشیه‌ی تسلا برای اولین‌بار در رویدادی در سال ۲۰۱۷ برنامه‌های خود برای رودستر جدید را رونمایی کرد و قول عرضه‌ی آن در سال ۲۰۲۰ را داد. او بعدتر در سال ۲۰۱۸ گفت که شاید مدلی از رودستر جدید به رانشگرهای موشکی کوچکی مجهز شود که ضمن بهبود سرعت و ترمزگیری، به خودرو تسلا «امکان پروازکردن» بدهند.

با‌این‌حال، در تمام این سال‌ها رودستر تازه با تأخیرهای متعددی رو‌به‌رو شده است و تسلا نیز بدون اعلام برنامه‌ی زمانی خاص یا ساخت خط‌تولید آن، وضعیتش را «در حال توسعه» ذکر می‌کند.

تبلیغات گسترده‌ی اخیر ماسک را می‌توان به خبر عرضه‌ی ابرخودرو برقی چینی BYD U9 با حداکثر سرعت ۱۹۲ مایل‌برساعت (۳۰۹ کیلومتربرساعت) مرتبط کرد. با‌ اینکه BYD برنامه‌ای برای عرضه‌ی خودروهایش در ایالات متحده ندارد، نبرد این دو خودروساز برای کسب سهم بیشتری از بازار چین ادامه دارد. طبق آخرین آمار، با وجود ثابت‌بودن سهم ۲۹٫۲ درصدی BYD، سهم تسلا از بازار چین به ۶٫۱ درصد کاهش یافته است.

وعده‌ی بزرگ و تأخیر‌های گاه‌وبی‌گاه برای مدیرعامل اسپیس‌ایکس تازگی ندارند. درواقع، بد‌قولی‌های فراوان او باعث شده است تا وب‌سایتی به نام ElonMusk.Today برای ردیابی وعده‌های عمدتاً توخالی ماسک ایجاد شود. طبق این وب‌سایت، از زمانی‌که ماسک از وجود فناوری موشکی خبر داد که به رودستر جدید اجازه‌ی پروازکردن می‌دهند، ۱٬۸۷۶ روز می‌گذرد.

درمقابل، برخی تحلیلگران به‌طور کامل عرضه‌ی ابرخودرویی چون مدلی تازه از رودستر را رد می‌کنند. وارن آهار، کارشناس فناوری خودرو گفت: «[عرضه‌ی رودستر جدید] بیشتر برای خودنمایی است.» به‌گفته‌ی او، اکثر رانندگان همین‌حالا هم از کنترل خودرو قدرتمندی مثل تسلا مدل اس Plaid عاجزند.

راس گاربر، سهام‌دار تسلا، با این عقیده موافق است که بعید است مدلی تازه از رودستر افزایش درآمد‌های این شرکت را به‌دنبال داشته باشد. او اعتقاد دارد که تسلا باید به‌جای آن روی مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌ترش تمرکز کند. گاربر از صراحت لهجه‌ی سیاسی ماسک نیز انتقاد کرد و گفت که این موضوع باعث شده است تا سرمایه‌گذاری‌اش روی تسلا را کمتر کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.