رسانه‌های اجتماعی

March 16, 2024
10:28 شنبه، 26ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162689

چین لایحه جدید ممنوعیت تیک‌تاک را دزدی و سرقت موفقیت دیگر کشور‌ها خواند

منبع: Peivast

شب گذشته مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را به تصویب رساند که اگر در مجلس سنا به تصویب رسیده و به قانون تبدیل شود، تیک تاک باید برای جلوگیری از ممنوعیت در آمریکا، به یک خریدار مورد تایید دولت آمریکا فروخته شود. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، با انتقاد جدی از این قانون اقدام نمایندگان آمریکایی را منطق «دزدی» تعریف کرده است.

به گزارش فایننشال تایمز، ونبین می‌گوید این اپلیکیشن با ۱۷۰ میلیون کاربر در ایالات متحده به موفقیت چشمگیری دست یافته و طبق منطق دزدی، «وقتی شما چیزهای خوب دیگران را می‌بینید، باید راهی برای در اختیار گرفتن آن پیدا کنید.»

هی یادونگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین، نیز از واشنگتن خواسته تا «سرکوب غیرمنصفانه شرکت‌های خارجی» را متوقف کند.

سرنوشت این لایحه حالا به تایید نمایندگان مجلس سنای آمریکا گره خورده است، و به گفته رویترز روز گذشته مدیرعامل تیک‌تاک برای دیدار و ارائه توضیح با این نمایندگان روانه واشنگتن شده است.

با توجه به اکثریت دموکرات و حمایت جو بایدن از این لایحه، بسیاری تصویب آن در مجلس سنا را محتمل می‌دانند و با وجود اینکه احتمال شکایت تیک‌تاک به دیوان عالی وجود دارد، اما از همین حالا اخباری از خریداران احتمالی به گوشی می‌رسد.

خبرگزاری CNBC امروز اعلام کرده است که استیون منوکین، رئیس سابق خزانه‌داری ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در حال گرد‌آوری گروهی از سرمایه‌گذاران برای خرید این اپلیکیشن است.

مقامات امنیتی دولت آمریکا تیک‌تاک را یک تهدید مهم امنیت ملی می‌دانند. چین از مدت‌ها پیش پلتفرم‌های محبوب غربی، از جمله فیسبوک، اینستاگرام و X را در کشور خود فیلتر کرده و کاربران این کشور امکان دسترسی به آنها را ندارند

با این حال براساس قوانین داخلی چین، هرگونه اقدام برای فروش تیک‌تاک باید به پس از تاییدیه پکن انجام گیرد و در نتیجه دولت چین نیز در این بین حق وتو دارد. سال گذشته، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که با هرگونه فروش اجباری از سوی بایت‌دنس به شدت مخالف است.

تیک‌تاک برای رفع نگرانی‌های آمریکا در حوزه محافظت از داده‌ها پروژه‌ای به نام تگزاس را با بیش از ۱.۵ میلیارد دلار هزینه آغاز کرده است. این پروژه قرار است با ساختار تازه‌ای از داده‌ها و محتوای کاربران آمریکایی در برابر نفوذ دولت چین محافظت کند. تیک‌تاک در این پروژه با شرکت اوراکل، یکی از بزرگترین ارائه دهندگان زیرساخت ابری آمریکا، همکاری می کند.

با این حال در سال‌های اخیر تیک‌تاک از سوی هر دو حزب و نمایندگان آن به عنوان یک تهدید برآورد شده است. سیاست‌مداران نگران اعمال نفوذ چین در بخش‌های مختلف هستند. شاید تنها روزنه امید تیک‌تاک در حال حاضر تضاد دیدگاه دونالد ترامپ، نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه، با اکثریت نمایندگان و دولت فعلی باشد. ترامپ که پیش از این در دولت خود برای محدود کرده این اپلیکیشن تلاش کرده بود حالا از مخالفت با ممنوعیت تیک‌تاک می‌گوید.

بایت‌دنس، شرکت مادر تیک‌تاک، می‌گوید علیه این لایحه لابی کرده و تصویب آن را برای کسب وکارهای کوچک و کاربران مضر می‌داند. تیک‌تاک به تازگی با ارائه یک پلتفرم تجارت الکترونیک به دنبال دسترسی به مجاری تازه درآمدی و قطع وابستگی به تبلیغات بوده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.