تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 16, 2024
11:46 شنبه، 26ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162737

دیجی اکسپرس به دنبال گسترش خدمات در بازار تجارت الکترونیک ایران

منبع: Peivast

علیشاد اعتضادی مدیرعامل دیجی اکسپرس تمرکز روی نرم‌افزار و تکلوژی به روز را در کنار برون سپاری بخش‌های سخت‌افزاری، به عنوان پایه‌های مقیاس‌پذیر کردن سیستم لجستیک می‌داند و به گفته او دیجی اکسپرس قصد دارد در آینده نزدیک خدمات خود را برای دیگر شرکت‌های حوزه تجارت الکترونیک ارائه دهد.

علیشاد اعتضادی دیجی اکسپرس را به عنوان بازوی لجستیکی دیجی‌کالا معرفی می‌کند و معتقد است: دیجی‌کالا به مرور زمان و در طی ۱۵ سال سیستم لجستیک خود را شکل داده بود. اما در نقطه‌ای قرار گرفت که می‌توانست لجستیک خود را به عنوان یک شرکت و به صورت مستقل معرفی کند که در آینده امکان ورود به بازار تجارت الکترونیک ایران را هم پیدا کند.

به گفته او: پاشنه آشیل کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک، لجستیک است و دیجیکالا هم در توسعه این بخش موفق عمل کرده است. به همین دلیل به عنوان یکی از پایه‌های استراتژیک دیجیکالا، موضوع لجستیک مطرح شده که برای تقویت آن نیاز به شکل‌گیری یک شرکت مستقل به صورت تخصصی احساس شده است.

مدیرعامل دیجی اکسپرس این شرکت با تکنوژی محور معرفی می‌کند و معتقد است: با صحبت از لجستیک، ماشین و کامیون به ذهن همه می‌رسد. اما دیدگاه ما به جای تکیه بر سخت‌افزار، روی نرم‌افزار است و سعی داریم با استفاده از یک تیم نرم‌افزاری قوی، براساس تکنولوژی روز توسعه پیدا کنیم.

او در مورد ارائه خدمات دیجی اکسپرس به دیگر شرکت‌های حوزه تجارت الکترونیک گفت: با استفاده از ظرفیت ایجاد شده در حال ارائه خدمات به کل ایران هستیم. باتوجه به سطح ارائه خدمت خوب دیجی‌اکسپرس، ما در آینده نزدیک قصد داریم این خدمت را به شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک نیازمند لجستیک ارائه کنیم.

اعتضادی در مورد تفاوت ماشین‌های تحویل دهنده کالاها که امروزه تنها شامل ماشین‌هایی با لوگوی دیجیکالا نیست و موضوع حس چسبندگی کاربر گفت: در حال حاضر ما تحقیقات و نظرسنجی روی این موضوع انجام نداده‌ایم که آیا این تفاوتی تاثیری روی خرید مشتریان دارد یا خیر.

پوشش حداکثری
به گفته اعتضادی، امروزه بیشتر از ۸۰ درصد جمعیت ایران تحت پوشش دیجی‌اکسپرس است و ارسال کالا به دورترین نقاط هم توسط سیستم دیجی‌اکسپرس انجام می‌شود. ما حدود ۲۰ درصد جمعیت را تحت پوشش نداریم که از نظر سفارش‌ها این عدد تنها ۵ درصد را شامل می‌شود و این سفارش‌ها را از طریق پست انجام می‌دهیم.

به گفته او: در ابتدا سفارش‌های دیجیکالا تماما توسط پست ارسال می‌شد و به مرور با استفاده از دیگر شرکت‌ها تحویل سفارش‌ها انجام می‌گرفت. اما در آینده هم این امکان وجود خواهد داشت که دیجی‌اکسپرس به عنوان بازوی لجستیک دیجیکالا از ظرفیت دیگر شرکت‌ها استفاده کند. باتوجه به هدف ما که تکنولوژی محور بودن است، به دنبال برون سپاری بخش‌های سخت‌افزاری تا جای ممکن هستیم.

تحویل به موقع
همچنین او در مورد به موقع رسیدن سفارش‌ها در زمان‌های پیک مانند خرید‌های آخر سال گفت: از موضوعات مهم لجستیک، مقیاس‌پذیری است و در یک سال گذشته هم روی این موضوع تمرکز بوده‌ایم. به این صورت که با افزایش سفارشات، تاثیری روی تجربه مشتری بوجود نیاید. ما حدود ۹۵ درصد سفارش‌ها را به موقع به دست مشتری می‌رسانیم اما یکی از دلایل به موقع نرسیدن ۵ درصد از سفارش‌ها، عدم تحویل به موقع کالا توسط فروشنده یا تامین کنندگان است.

مدیرعامل دیجی‌اکسپرس در مورد احتمال کاهش قبول درخواست‌ها به دست همکاران فریلنسری گفت: ما با استفاده از ابزارها و تکنولوژی مورد استفاده، امکان اماده شدن از روز‌های قبل از پیک را داریم و حتی می‌توانیم جایگزینی تحویل‌دهنده را هم انجام دهیم. به همین دلیل وابستگی زیادی به تعداد محدود ماشین‌های خود نداریم.

او در پایان چالش‌های حوزه لجستیک را اینگونه توضیح داد:‌ شرکت‌های فعال در این حوزه به دو بخش سنتی و مدرن تقسیم می‌شوند. شرکت‌های سنتی بیشتر با چالش‌های سخت‌افزاری مواجه هستند و در مقابل ما که به صورت تکنولوژی محور پیش می‌رویم با کمبود نیروی انسانی متخصص و مهاجرت این منابع انسانی مواجهیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.