باندپهن

مخابرات فضایی

March 17, 2024
17:45 یکشنبه، 27ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162776

رویترز مدعی شد: ایلان ماسک شبکه‌ای از صدها ماهواره جاسوسی برای دولت آمریکا می‌سازد

منبع: Zoomit

منابع آگاه می‌گویند پروژه‌ی «استارشیلد» شرکت اسپیس‌ایکس در حال تولید صدها ماهواره‌ی جاسوسی برای دفتر ملی شناسایی آمریکا است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع آگاه می‌گوید واحد «استارشیلد» شرکت اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۱ قراردادی محرمانه با دفتر ملی شناسایی (NRO) ایالات متحده امضا کرده است تا «شبکه‌ای از صدها ماهواره‌ی جاسوسی» برای این آژانس دولتی تولید کند. NRO جزو جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا و زیرمجموعه‌ی وزارت دفاع این کشور است.

ماه گذشته وال‌استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد اسپیس‌ایکس قراردادی به ارزش ۱٫۸ میلیارد دلار با یکی از آژانس‌های دولت آمریکا امضا کرده؛ اما در آن زمان نامی از NRO برده نشد. حالا رویترز با تحقیقات بیشتر نه‌تنها نام آژانس دولتی را فهمیده بلکه به جزئیات قرارداد محرمانه نیز دسترسی پیدا کرده است.

در چارچوب قرارداد، اسپیس‌ایکس صدها ماهواره با قابلیت تصویربرداری از زمین می‌سازد که می‌توانند به‌عنوان گروهی از ماهواره‌ها در مدارهای پایین زمین فعالیت کنند.

اسکرین‌شاتی از وب‌سایت رسمی استارشیلد

رویترز فعلاً نگفته است که شبکه‌ی ماهواره‌های جاسوسی اسپیس‌ایکس در چه زمانی عملیاتی می‌شود و همچنین نمی‌دانیم که چه شرکت‌های دیگری در این ماجرا دخیل هستند.

ظاهراً دیتابیسی دولتی در آمریکا که به اجرام فضایی ارتباط دارد، ماهواره‌هایی از اسپیس‌ایکس را که توسط این شرکت و دولت تأیید نشده‌اند، فهرست کرده است. منابع آگاه تأیید کرده‌اند که آن ماهواره‌ها نمونه‌ی آزمایشی استارشیلد هستند.

اسپیس‌ایکس در وب‌سایت رسمی استارشیلد گفته که این سرویس «شبکه‌ای از ماهواره‌های امن متمرکز بر دولت» است. ایلان ماسک مدتی پیش گفته بود استارشیلد تحت مالکیت دولت آمریکا قرار می‌گیرSد و توسط نیروی فضایی ایالات متحده کنترل خواهد شد.

بر اساس ادعای رویترز، اگر پروژه‌ی NRO موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند توانایی دولت و ارتش ایالات متحده برای شناسایی سریع اهدافش را در هر نقطه از جهان به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

سخنگوی NRO به یافته‌های رویترز واکنش مستقیم نشان نداد، اما به این خبرگزاری گفت: «ما در تلاش برای توسعه‌ی توانمندترین، متنوع‌ترین و مقاوم‌ترین سیستم اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی فضایی هستیم که جهان تاکنون به خود دیده است.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.