هوش مصنوعی

March 22, 2024
20:10 جمعه، 3ام فروردینماه 1403
کد خبر: 162983

اولین قطعنامه سازمان ملل برای تضمین امنیت هوش مصنوعی تصویب شد

خبرگزاری AP می‌گوید مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اولین قطعنامه مربوط به هوش مصنوعی را تصویب رساند. این قطعنامه در حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای تضمین امنیت این فناوری، حمایت از حقوق انسان‌ها و توسعه «امن، ایمن و مطمئن» هوش مصنوعی به تصویب رسیده است.

به گزارش پیوست، این قطعنامه از سوی ایالات متحده به همراهی ۱۲۳ کشور از جمله چین نیز مطرح شده است. تصویب قطعنامه با اجماع تمامی اعضا انجام گرفته است.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، از این قطعنامه به عنوان یک قطعنامه «تاریخ‌ساز» در تنظیم اصول استفاده از هوش مصنوعی به گونه‌ای امن یاد کرده‌اند.

هریس در بیانیه گفت: «هوش مصنوعی باید هم راستای منافع عمومی باشد-باید به گونه‌ای استفاده و پیشرفت داده شود که از همه در مقابل آسیب‌های احتمالی محافظت کرده و بهره‌مندی از منافع را برای همه تضمین کند.»

جو بایدن، ریاست جمهوری آمریکا، در آخرین مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر گفته بود که ایالات متحده با همکاری رقبا در سراسر جهان به دنبال تضمین استفاده درست از هوش مصنوعی و در عین حال «محافظت از شهروندان در مقابل بدترین خطرات است.»

آمریکا در چند ماه گذشته با بیش از ۱۲۰ کشور از جمله چین، روسیه و کوبا برای تنظیم متن این قطعنامه مذاکره کرده است.

لیندا توماس، سفیر آمریکا در سازمان ملل پیش از رای‌گیری درمورد این قطعنامه گفت: «در لحظه‌ای که جهان روی چیزهای کمی اتفاق نظر دارد، شاید خاموش‌ترین و بارزترین جنبه این قطعنامه اجماع گسترده در راستا پیشرفت باشد.»

سفرای باهاماس، ژاپن، هلند، مراکش، سنگاپور و انگلستان در کنفرانس خبری پس از رای‌گیری حمایت قاطع خود از این قطعنامه را اعلام کرده از آن به عنوان «روز خوبی برای سازمان ملل و روز خوبی برای چندجانبه گرایی» یاد کردند.

هدف از این قطعنامه کمک به کاهش شکاف دیجیتالی بین کشور‌های ثروتمند و کشورهای فقیر و در حال توسعه و در عین حال تضمین حضور تمامی طرفین در مذاکرات هوش مصنوعی است. این قطعنامه همچنین به دنبال آن است تا بهره‌مندی از منافع هوش مصنوعی از جمله در تشخیص بیماری، پیش‌بینی سیل، کمک به کشاورزان و آموزش کارکنان نسل جدید، را در کشور‌های در حال توسعه تضمین کند.

این قطعنامه با اشاره به شتاب توسعه و استفاده از هوش مصنوعی، بر «ضرورت اجماع بین‌المللی بر امنیت، ایمنی و اعتبار سیستم‌های هوش مصنوعی» تاکید می‌کند.

همچنین «حاکمیت سیستم‌های هوش مصنوعی [به عنوان] یک حوزه در حال شکل‌گیری» شناخته شده که به بحث و مذاکرات بیشتری در رابطه با آن نیاز است. همچنین براساس این قطعنامه باید نوآوری و تنظیم‌گیری هردو و در یک راستا در دستور کار قرار گیرند.

شرکت‌های بزرگ هوش مصنوعی از ضرورت تنظیم‌گیری این فناوری حمایت کرده‌اند اما در عین حال برای تصویب مقرراتی به نفع خودشان لابی می‌کنند.

از جمله مهمترین قوانین هوش مصنوعی می‌توان به قانون جامع هوش مصنوعی اتحادیه اروپا اشاره کرد که در روز ۱۳ مارس به تصویب قانون‌گذاران قاره سبز رسید و در ماه مه یا ژوئن و پس از انجام مراحل اداری به اجرا گذاشته می‌شود.

دیگر کشور‌ها از جمله آمریکا و چین نیز روند قانون‌گذاری را کلید زده‌اند. برای مثال در چین عرضه عمومی هرگونه محصول هوش مصنوعی نیاز به بررسی اولیه و سپس تایید دولت دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.