سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 23, 2024
18:10 شنبه، 4ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163047

هواوی به تولید پردازنده‌های پیشرفته‌تر فکر می‌کند

منبع: Zoomit

باوجود تحریم‌های آمریکا، هواوی با ثبت پتنت‌های جدید به‌دنبال ساخت تراشه‌های پیشرفته‌تر است.

هواوی پتنت‌هایی برای ساخت تراشه به ثبت رسانده‌ است. ثبت پتنت‌های جدید نشان می‌دهد که چین به تلاش برای تولید تراشه‌های پیشرفته‌تر ادامه خواهد داد.

به گزارش بلومبرگ، هواوی در حال توسعه‌ی فناوری‌هایی شامل الگوسازی چهارگانه یا SAQP است. این فناوری با کاهش اتکا به لیتوگرافی‌های پیشرفته به هواوی اجازه می‌دهد تا تراشه‌های به‌روزتر را بدون نیاز به ماشین‌های تراشه‌سازی ASML تولید کند (شرکت هلندی ASML تنها ارائه‌دهنده‌ی اسکنرهای EUV است که به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند آن را به چین بفروشد).

فناوری SAQP نوعی تکنیک الگوسازی چهارگانه‌ برای چاپ چندباره‌ی خطوط روی ویفرهای سیلیکونی به‌منظور افزایش تراکم ترانزیستور و در نتیجه بهبود عملکرد تراشه است.

SiCarrier، یکی از شرکت‌های چینی فعال در حوزه‌ی تجهیزات تراشه‌سازی که در ساخت گوشی هواوی نقش دارد، حق اختراعی ثبت کرده که شامل اسکنر EUV و فناوری SAQP برای ساخت تراشه‌ای در سطح تراشه‌های پنج نانومتری شرکت‌های دیگر است.

به گفته‌ی دان هاچسون، نایب‌رئیس شرکت تحقیقاتی TechInsights، فناوری SAQP تولید تراشه‌های پنج نانومتری را برای چین امکان‌پذیر می‌کند، اما این کشور همچنان باید در درازمدت دستگاه‌های EUV را در اختیار بگیرد. به عقیده‌ی او فناوری مورد بحث راه‌ حلی موقتی است و مشکل عدم دسترسی به دستگا‌ه‌های پیشرفته را برطرف نمی‌کند.

شرکت‌هایی مانند TSMC از پیشرفته‌ترین تجهیزات ASML برای تولید تراشه استفاده می‌کنند که هزینه‌ی تولید و قیمت CPU را کاهش می‌دهد اما مشخص نیست استفاده از روش جایگزین هواوی چه تأثیری روی قیمت پردازنده و درنتیجه قیمت گوشی خواهد گذاشت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.