سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 24, 2024
14:49 یکشنبه، 5ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163076

حذف تراشه‌های اینتل و AMD در رایانه‌های دولتی چین

منبع: ایسنا

فایننشیال تایمز روز یکشنبه گزارش کرد چین دستورالعمل های جدیدی را ارائه کرده است که بر اساس آنها، ریزپردازنده های آمریکایی ساخت اینتل و AMD، به تدریج از رایانه‌ها و سرورهای دولتی حذف می‌شوند.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که بهار گذشته، اداره فضای سایبری چین در بیانیه‌ای به اپراتورهای زیرساخت‌های حساس، نسبت به خرید محصولات میکرون هشدار داد و اعلام کرد که خطرات امنیت سایبری نسبتا جدی را در محصولات این شرکت آمریکایی که در این کشور به فروش رفته، مشاهده کرده است. این هشدار در حالی مطرح شد که آمریکا در اکتبر، صادرات تراشه‌های پیشرفته و فناوری ساخت آنها به چین را ممنوع کرده بود.

همچنین دولت چین در راستای کارزار کاهش وابستگی به واردات غربی و تقویت صنعت نیمه‌رسانای داخلی، از خودروسازان برقی این کشور خواسته است تا خرید از شرکت‌های تولیدکننده تراشه‌ خودروی بومی را افزایش دهند. به گفته منابع آگاه، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، اکنون به شرکت‌ها مستقیما اعلام کرده است در صورت امکان، از نیمه‌رساناهای خارجی اجتناب کنند. این به معنای آن است که شرکت‌های تراشه خارجی، باید محصولات خود را از طریق یک کارخانه چینی مانند SMIC تولید کنند.

این تحولات منعکس کننده تلاش های مضاعف چین برای تقویت صنعت فناوری خود در واکنش به اقدامات آمریکا برای محدود کردن توسعه تراشه چین از طریق تحریم ها و محدودیت ها روی فروش فناوری پیشرفته است.

پکن به حمایت از صنعت تراشه داخلی برخاسته که می‌داند از رقیبان خارجی عقب‌تر است اما برای پشتیبانی از اقتصاد و حفظ برتری ژئوپلیتیکی، حائز اهمیت به شمار می‌رود. دستورالعمل های اخیر، مطابق با تعهدات امسال برای بسیج کردن همه ابزارهای در اختیار برای به گرفتن برتری فناوری از آمریکا و کشورهای دیگر است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.